Chrysallis denuncia que no s’aplica el protocol

En dos anys, una quarantena d’alumnes transsexuals ja s’han canviat el nom a les Illes Balears

Ningú no dubta que l’educació als centres escolars ha de conèixer i reconèixer tota classe de diversitats. Amb aquesta premissa, la Conselleria d’Educació i Universitat va elaborar el 2016 un protocol d’actuació perquè els menors transsexuals se sentin protegits, reconeguts i secundats pel centre allà on cursen els estudis. No obstant això, pares i mares, i associacions en defensa dels drets dels menors determinen que el protocol de detecció, comunicació i actuacions per a alumnes transsexuals i transgènere no ofereix les garanties suficients per a la protecció dels seus drets. Testimonis de menors trans i distints col·lectius asseguren que els centres no apliquen el protocol de manera correcta i que existeixen nombrosos casos en els quals no es respecta la voluntat dels alumnes trans.

Testimonis

Pares i mares de menors transsexuals de les Balears exposen que la mala aplicació del protocol educatiu és una realitat. Diferents testimonis d’aquest col·lectiu han explicat que als centres educatius de les Illes hi ha un gran desconeixement respecte de la transsexualitat. Apunten que a les escoles hi ha una gran manca de formació i informació per tractar el tema de la identitat de gènere i que, fins i tot, molts dels centres desconeixen que existeix un protocol educatiu.

“Quan vàrem anar a parlar amb el centre per informar de la situació de la meva filla, que desitjava fer el pas de la transició, el director ens va reconèixer que l’escola desconeixia el protocol educatiu i que no sabien si podrien dur-lo a terme”, declara la mare d’una menor que no vol fer públic el seu nom.

En la mateixa línia, una alumna trans que cursa els seus estudis de Secundària en un col·legi de Palma -i tampoc no vol que se’n conegui el nom- exposa que no sempre es compleixen les normes que integren el protocol. La menor manifesta que, encara que des del primer moment ha rebut el suport de tots els professors, no succeeix el mateix amb la direcció del centre. “Per ordre del director, els professors no em permeten canviar-me al vestuari amb la resta de les meves companyes de classe. M’he de canviar tota sola en un vestuari a part”.

Conselleria

Quant a les declaracions de l’associació Chrysallis i dels distints testimonis, des del Govern es defensen dient que “tan sols fa dos anys que existeix el protocol i que, per tant, encara és prest per fer una valoració de la seva aplicació”. En aquest sentit, la directora de l’Institut per a la Convivència i l’Èxit Escolar, Marta Escoda, assenyala que, “gràcies al protocol, hi ha hagut una quarantena de casos de canvi de nom en dos anys. Això significa que a poc a poc les coses estan canviant”. A més a més, Escoda destaca que des de fa dos anys es du a terme una conferència de tres dies per a la formació de docents respecte de la identitat de gènere.

Protocol sanitari

Des de Chrysallis també denuncien la manca d’un protocol sanitari per a aquest col·lectiu: “Dos anys i mig després de l’aprovació de la llei per garantir els drets trans, no disposam d’una atenció igualitària dins de la sanitat pública ni existeixen unes directrius perquè els metges puguin atendre les demandes de les persones que no s’identifiquen amb el sexe assignat en néixer”. Per aquest motiu, l’associació exigeix explicacions a la Conselleria de Salut de per què no està llest el protocol, que està aturat des de fa més d’un any.

Etiquetes

EDICIÓ PAPER 18/11/2018

Consultar aquesta edició en PDF