Salut i nutrició 26/10/2021

El Mateu Orfila implanta un nou sistema de gestió de torns per a consultes externes

El pacient ha d’estar atent a les pantalles informatives i comprovar quan apareix el seu codi en vermell

Iván Martín
2 min
Les màquines s'han instal·lat a la porta principal del centre hospitalari.

MAÓL'hospital Mateu Orfila de Maó ha estrenat un sistema nou de gestió de torns per a les consultes externes i els gabinets de proves complementàries, com Radiologia o el Laboratori. L’objectiu és guanyar agilitat en el flux de pacients a l’hora d’accedir a les consultes i vetllar per la protecció de dades garantint la privacitat, ja que els usuaris són cridats per un codi i no pel nom.

Per implantar aquest sistema, s’han instal·lat quatre màquines (dues a l’entrada principal de l’hospital i dues més a l’entrada de Consultes Externes) i pantalles informatives a les diferents sales d’espera. El primer pas és triar l’idioma de comunicació amb la màquina: català o castellà. El pacient ha d’emprar la targeta sanitària per identificar-se i obtenir el tiquet. En aquest tiquet figura la informació de la cita (data, hora i especialitat), el codi del torn que se li ha assignat i la sala d’espera on ha d’anar. Totes les sales d’espera de la planta baixa i del primer pis s’han identificat amb números de diferents colors (de l’1 al 14) i s’ha col·locat un plànol de l’edifici amb les sales d’espera senyalitzades al costat de cada dispensador de tiquets. Aquest plànol també es pot descarregar al mòbil amb un codi QR.

El pacient ha d’estar atent a les pantalles informatives de les sales d’espera i comprovar quan apareix el seu codi de torn en vermell per poder entrar a la consulta. El personal de la consulta, per tant, ja no surt a la sala d’espera a cridar els pacients pel nom. Amb aquest nou sistema, els professionals sanitaris poden comprovar des dels ordinadors de la consulta els pacients que han obtingut el tiquet i, per tant, ja han arribat a l’hospital. Cal tenir en compte que l’ordre de cridada dels pacients és segons l’hora de la cita, no en funció de l’hora d’obtenció del tiquet. De fet, només es pot demanar torn amb una hora d’antelació a la cita, com a màxim.

Els dispensadors de tiquets també funcionen amb la nota de la citació, encarant el codi de barres del full al lector que hi ha a l’aparell. Una altra opció és amb els documents DNI o NIE o introduint el número a la pantalla. Els nous aparells també tenen una altra funció: emetre el justificant d’assistència a la cita. En aquest cas, els usuaris han de seguir els mateixos passos que per obtenir el tiquet del torn de cita.

El nou sistema es va posar en funcionament dimecres dia 20 en una primera fase de proves per facilitar l’adaptació dels professionals i per anar corregint i millorant els processos a partir de les experiències dels primers pacients. Durant les setmanes vinents hi haurà personal informatiu a les dues entrades de l’hospital per orientar, informar i ajudar els usuaris en el procés per obtenir el tiquet. També s’ha editat un full i un vídeo explicatiu amb les instruccions d’ús dels dispensadors.

stats