Publicitat
Publicitat

El 'Magnificat' tanca el Festival de Música Antiga

Hi participa l'Acadèmia impulsada per Jordi Savall

Dijous passat Jordi Savall va actuar a París. L'endemà va fer via cap a Barcelona per assistir a un dels assajos dels finalistes de la III Acadèmia Vocal de Recerca i d'Interpretació que ell mateix impulsa. A la sala d'assaig de l'orquestra, a l'Esmuc, hi havia una vintena de cantants que el dijous 27 de juny participaran a L'Auditori en el concert de cloenda del Festival de Música Antiga, juntament amb la Capella Reial de Catalunya i la formació Le Concert des Nations, tots sota la direcció de Savall.

El mestre seu a una taula mentre el tenor Lluís Vilamajó, estret col·laborador de Savall, dirigeix l'assaig. "Aquí a Vivaldi se n'hi va anar l'olla i va escriure una cosa nova", diu Vilamajó. Estan treballant el Magnificat de Vivaldi, una de les obres d'un programa que també inclou el Jubilate de Händel i el Magnificat de Bach. El cor canta en llatí l'himne cristià que descriu la joia de Maria: "El Totpoderós obra en mi meravelles", diu el text, i meravelles vol transmetre Savall.

La soprano gironina Laia Frigolé, nascuda el 1978, és una de les integrants del cor de l'Acadèmia. Llicenciada en cant històric per l'Esmuc, i amb experiència professional, Frigolé va respondre a la convocatòria de l'Acadèmia. Primer va enviar un enregistrament per passar una preselecció i després va fer una audició. "Vaig pensar que seria una bona oportunitat", diu Frigolé. En el cor coincideix amb companys de tot Europa, "escocesos, danesos, francesos, espanyols, catalans". Tots tenen "un nivell molt alt". "Es nota que hi ha professionals amb experiència", assegura la soprano gironina. Els assajos van començar dijous passat, i se'n fa un al matí i un altre a la tarda. "És un luxe poder tenir tota una setmana per assajar", explica Frigolé.

Durant la sessió de divendres passat, Savall hi va intervenir poc. De tant en tant comentava alguna cosa amb Vilamajó, però sobretot escoltava. "A L'Auditori necessitem projectar energia i il·lusió", diu Vilamajó, que fa servir el castellà, el català i l'anglès per comunicar les instruccions al cor. Insisteix molt en la fluïdesa i la continuïtat. Posa l'exemple de la paraula Timentibus . "No són síl·labes soltes, sinó tota la paraula", diu. També repeteix el concepte de tensió. "No necessitem gaire volum, però sí tensió", recorda. Vilamajó va saltant de compàs. Quan el cor ataca el Facit potentiam , l'atura. "A mi això no em fa por", diu amablement el tenor. Savall hi intervé per precisar que el facit sigui "una mica més llarg". El cor torna a començar seguint les instruccions de Vilamajó: "Hem de transmetre molta seguretat en l'atac".

Camí de Versalles

Alguns cantants del cor interpretaran el mateix programa a Versalles els dies 28 i 29 de juny. També hi anirà Frigolé, que valora la gran tasca de Savall en la popularització de la música antiga. "Ha obert moltes portes", diu la soprano gironina. Ella mateixa reconeix que el prestigi de Savall va ser important perquè es creés el departament de música antiga a l'Esmuc, una escola superior que viu al límit a causa d'unes retallades que poden engegar en orris més d'una dècada de treball formant músics d'alt nivell.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 10/12/2017

Consultar aquesta edició en PDF