Publicitat
Publicitat

El polèmic fotògraf d'Obama

Les limitacions d'accés als mitjans posen en el punt de mira el retratista oficial de la Casa Blanca

Hi ha hagut pocs esdeveniments celebrats a la Casa Blanca durant els últims cinc anys que no hagin estat retratats per Pete Souza, el fotògraf oficial d'Obama, que gairebé sempre acompanya el president. Una d'aquestes excepcions va ser la boda del mateix Souza, que es va casar a l'octubre al Jardí de les Roses de la Casa Blanca entre una quarantena de familiars i amics, entre els quals hi havia el president dels Estats Units. Cedir aquest espai per a l'ús privat d'un ciutadà no és un fet gens habitual, però demostra l'estreta relació d'amistat que Obama i Souza han cultivat al llarg del temps. El fotògraf s'ha convertit en l'ombra del mandatari nord-americà.

Però els fotògrafs de la resta de mitjans, que també tenen la tasca de seguir el president, comencen a recelar de Souza. L'accés il·limitat del fotògraf, combinat amb la immediatesa de les xarxes socials (que permet que les seves imatges es difonguin gairebé instantàniament a la premsa), han situat el fotògraf oficial al centre de la polèmica.

En una carta dirigida al cap de premsa d'Obama, Jay Carney, l'Associació de Corresponsals de la Casa Blanca i altres organitzacions (entre les quals el diari The New York Times ) van traslladar el seu malestar per aquest fet. Els fotògrafs no tenen permís per assistir a determinats actes però, en canvi, la Casa Blanca en publica després les fotografies, que generalment estan firmades per Souza. "El que s'està fent és, sens dubte, substituir el periodisme independent per comunicats de premsa oficials", deia la carta, que criticava la política de la Casa Blanca i la qualificava de "prohibició arbitrària i una interferència injustificada en la legítima tasca informativa dels mitjans".

La relació entre els fotògrafs externs i el fotògraf de la Casa Blanca acostuma a ser, en el millor dels casos, tensa: tots lluiten per aconseguir la mateixa imatge, però el fotògraf oficial sempre està tres passos més endavant que la resta quan el president saluda la gent, o espera el mandatari dins del Despatx Oval mentre la resta s'espera fora.

Souza, que té 58 anys i abans de treballar a la Casa Blanca era fotògraf del Chicago Tribune, també és un home que parla sense embuts. Fa poc va declarar que, al seu parer, els fotògrafs d'avui dia tenen un accés molt més directe al president Obama que el que es tenia amb Ronald Reagan, a qui va haver de seguir a l'inici de la seva carrera com a fotoperiodista. Malgrat tot, va reconèixer que entenia la frustració de la resta de fotògrafs i ha intercedit per aconseguir que tinguin un accés més obert... com a mínim fins a cert punt. "És lícit que reclamin tenir més accés al president, però també crec que en alguns casos tenen raó i en d'altres no", va assegurar en una entrevista a la seva oficina, situada a l'Ala Oest.

Aquest estira-i-arronsa hi ha sigut sempre, però ara s'ha vist agreujat per l'aparició de les noves tecnologies, que la Casa Blanca ha utilitzat amb diligència per distribuir les imatges de Souza immediatament després de fer-les. Això fa que Souza gaudeixi d'un avantatge innegable, ja que, gràcies al seu accés privilegiat, les seves fotos acostumen a resultar més interessants que les de la resta de fotògrafs.

"La qüestió és que la Casa Blanca utilitza les imatges de Souza i les difon públicament, de manera que es converteixen en els únics documents històrics d'aquests esdeveniments", assenyalava J. David Ake, subdirector de fotografia de l'agència Associated Press.

Els portaveus de la Casa Blanca al·leguen que Souza ha esdevingut un cap de turc per als mitjans de comunicació que, incapaços d'adaptar-se als avenços tecnològics, han vist com els formats de premsa tradicionals quedaven obsolets.

A més, les fonts oficials destaquen els beneficis públics derivats de la publicació d'imatges fetes en reunions i actes privats, com la fotografia que Souza va fer d'Obama en un despatx, envoltat d'assessors i membres del seu gabinet, mentre seguia l'operació de captura d'Osama Bin Laden el 2011. En el cas d'aquella fotografia, que mostra un dels moments més transcendentals del mandat d'Obama, la diferència és ben evident. La Casa Blanca va retocar la imatge digitalment per eliminar un document classificat que estava a la taula, just davant de Hillary Clinton, aleshores secretària d'Estat. Souza assegura que va intentar que el document fos desclassificat per mostrar la imatge tal com era però que, quan la Casa Blanca s'hi va negar, va optar per difuminar-lo perquè si no la fotografia no s'hauria publicat mai.

Quan se li pregunta si la Casa Blanca ha retocat altres imatges seves, Souza s'ofèn i respon amb contundència: "No deixaria mai que retoquessin les meves fotografies o les d'altres fotògrafs que treballen per a mi".

A finals del mes de novembre, Souza (un usuari molt actiu de les xarxes socials) va penjar la imatge d'un gall dindi farcit a Facebook amb un missatge en què felicitava els seus amics pel Dia d'Acció de Gràcies. I afegia: "Sí, també va per als que em critiquen a mi i la feina que faig".

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 19/11/2017

Consultar aquesta edició en PDF