Publicitat
Publicitat

ALIMENTACIÓ

La salut acapara la innovació de la indústria alimentària

Els menjars preparats, les dosis petites i els productes baixos en sals, sucres i greixos inunden Alimentaria

Els consumidors envien als fabricants d’aliments missatges per orientar la innovació, una de les palanques essencials de creixement per a les empreses en un entorn cada cop més global i més competitiu. Els 300 llançaments de nous productes que es presenten a la fira Alimentaria que ahir va engegar a Barcelona, amb més de 3.800 empreses de tot el món, demostra que els fabricants busquen sorprendre, però també convèncer, un comprador cada cop més obsessionat a saber què menja, d’on ve el que compra i quins beneficis saludables li aporta determinat aliment o beguda. L’estudi d’abast mundial que ahir va presentar-se a Alimentaria Les 10 tendències dels aliments i begudes 2014 apunta a uns denominadors comuns que es veuen als mercats globals on competeixen també les indústries catalanes del sector.

Un origen transparent

La traçabilitat d’un producte és clau per a la confiança

El comprador valora cada cop més poder resseguir el camí que ha fet el seu menjar abans d’arribar al plat. Per això, els segells de denominació d’origen o les etiquetes en què consta, per exemple, que un porc ha estat criat “sense antibiòtics” s’estenen cada cop a més productes per generar valor i guanyar-se la fidelitat dels consumidors. L’etiquetatge d’aliments lliures de transgènics ha crescut un 50% en els últims sis anys, segons conclou l’estudi presentat ahir a Alimentaria.

Consciència per la salut

Es busca reduir la sal i els greixos en els productes de sempre

La dieta equilibrada és cada cop més un objectiu a l’hora de comprar. La preocupació per la salut es demostra quan els productes de cada dia -sucs, caldos, salses preparades- s’esforcen cada cop més per rebaixar les quantitats de sal, greixos saturats o sucres. Es tracta d’aliments que també busquen satisfer determinats col·lectius com ara les persones hipertenses, diabètiques o que tenen colesterol, entre d’altres.

Les empreses catalanes són un bon exemple per veure aquesta tendència a Alimentaria. Cacaolat hi presenta en primícia el primer batut 0%, la versió light de la beguda de xocolata, que promociona com la menys calòrica que hi haurà al mercat amb “0% de greix”. Un altre exemple es veu en els caldos preparats de Gallina Blanca, que des del 2006 ha engegat un procés de millora que ha reduït un 25% de mitjana la sal als seus productes (l’equivalent a 300 tones de sal) i també ha rebaixat els greixos. El grup català Casa Ametller promociona el iogurt mediterrani, que substitueix el greix animal per oli d’oliva.

A la fira també s’hi exposa un gran assortiment de petits menjars saludables per consumir entre àpats: snacks de fruita i verdures dessecades, begudes de coco ecològic o barretes de cereals funcionals riques, per exemple, en fibres.

Proliferen els ‘zero’

Els aliments sense gluten o sense lactosa per als al·lèrgics

Es generalitzen al món els productes zero, especials per a col·lectius que tenen intoleràncies o al·lèrgies a ingredients com el gluten i la lactosa. Marques catalanes com ProCeli són exemples d’aquests fabricants cada cop més nombrosos que s’especialitzen o bé incorporen al seu catàleg productes alimentaris específics per a aquests consumidors.

En paral·lel, l’estudi avança l’eclosió que s’augura en el que els nord-americans anomenen els “superaliments”. Es va veure fa anys amb la proliferació de les baies de goji i ara s’observa amb el creixement dels aliments que incorporen quinoa (cereals, iogurts, etc.).

L’àpat fàcil i instantani

Les dosis individuals i el menjar exprés són tendència mundial

Els menjars preparats (o ready meals en anglès) inunden les prestatgeries de supermercats. Entre les novetats d’Alimentaria competeixen múltiples ofertes de kits amb ingredients essencials per preparar una paella (inclosos tovallons i coberts en alguns casos), per fer un arròs mariner en deu minuts i plats autoescalfables per dinar en només cinc minuts. El fabricant català Ferrer va presentar la primera escudella que duu incorporada la pilota de porc i vedella de primera qualitat. Abans només feien el brou.

El consum sostenible

Fins i tot el ‘packaging’ s’adapta per evitar llençar aliments

La conscienciació per evitar malbaratar aliments també creix i els fabricants s’hi adapten no només amb accions concretes de responsabilitat social, sinó també a l’hora de dissenyar els seus packagings. Fer dosis més petites, d’acord amb el consum cada cop més individualitzat i les unitats familiars petites, contribueix també a reduir les tones de menjar i begudes que es llencen cada any al món, va explicar ahir Yasemin Ozdemir, una de les col·laboradores de l’estudi sobre tendències de la indústria alimentària al món.

Segons aquest treball, un terç dels aliments produïts al món es malbaraten o es perden cada any. Això equival a un cost de 680.000 milions de dòlars perduts en aquest malbaratament als països desenvolupats. La cadena de supermercats britànica Tesco va xifrar en 28.500 tones el menjar llençat en sis mesos l’any passat, sobretot productes com el pa i els derivats de brioixeria (41% del total) i les verdures i fruites (21%).

Fusió de gustos del món

Els sabors orientals sedueixen un consumidor cada cop més atrevit

El mercat cada cop és més obert i global, i això fa que la fusió de sabors sigui també un filó comercial. Una de les tendències més puixants a Europa és la que ve d’Orient. Els gustos asiàtics, amb aliments de base com els fideus, l’arròs i d’altres com la soja i les espècies, captiven cada cop més els consumidors i s’incorporen als productes de grans grups multinacionals de gran consum.

Alimentaria presenta una àmplia oferta d’un d’aquests mercats asiàtics en auge a Espanya i a Europa, el Japó. La dieta del país nipó, encapçalada pel sushi, té un paper especial en aquesta edició, en què es commemoren els 200 anys de relacions comercials entre Espanya i el mercat asiàtic.

El motor exportador

Els productes catalans, afavorits per la identitat mediterrània

L’apogeu de tot el que envolta la dieta mediterrània afavoreix la projecció internacional que moltes empreses catalanes buscaran al llarg de tota la setmana a Alimentaria. A la fira hi ha prevista l’assistència de fins a 600 importadors i distribuïdors internacionals àvids per captar nous productes i dur-los a mercats com el llatinoamericà, l’asiàtic o fins i tot del nord d’Àfrica.

La indústria alimentària té posades grans expectatives en l’exportació. Les vendes de les empreses espanyoles del sector al món són ara de 22.000 milions d’euros i l’objectiu és duplicar-se fins a ls 46.000 milions el 2020, segons la Federació Espanyola d’Indústries d’Alimentació i Begudes (FIAB). El seu president, Pedro Astals, va confiar ahir que la ràtio exportadora arribi els pròxims anys al 40% del que produeix el sector. Per aconseguir-ho, la FIAB treballa amb l’objectiu que el creixement anual sostingut de la indústria alimentària sigui del 4%.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 22/10/2017

Consultar aquesta edició en PDF