BEGUDES ESPIRITUOSES
Economia 25/03/2016

Les herbes volen treure el cap a la Xina i al mercat estatunidenc

La venda dels quatre licors amb indicació geogràfica de les Illes recupera nivells d’abans de la crisi

Martí Gelabert
3 min

PalmaLes Herbes de Mallorca recorren món i preveuen aterrar a nous països. Si bé els mercats alemany, principalment, i centreeuropeu són una destinacó important per als productors d’aquesta beguda espirituosa, els reptes per assumir van en augment. “La Xina és molt gran i té moltes oportunitats”, relata Biel Àngel Morey, un dels germans que està al capdavant de Palo Túnel. L’empresa ha notat la crisi econòmica i el declivi de fa uns anys: al 2007, l’evolució de la producció de les quatre begudes espirituoses amb indicació geogràfica que hi havia a Balears van començar a decaure. Aquell any, la xifra encara era superior a la d’enguany. Però el 2009 es van produir 250.000 litres menys i la comercialització va tocar fons.

“Cada dia ens intentam obrir a nous mercats. Després d’arrencar, arriben els reptes”, explica Morey. Però intentar assolir les noves metes no és fàcil. I menys en una conjuntura complicada. Entre el 2009 i el 2014, la producció d’aquestes begudes no va superar els 2.000.000. El 2015 passat, però, aquesta fita es va superar (2.079.755). Les herbes Túnel, el Gin Xoriguer, el Palo de Mallorca i les Hierbas ibicencas estan recuperant la bona salut que tenien al 2006. Ara és un bon moment per tornar a aixecar el cap i Estats Units (EUA), la Xina o Xile són mercats potencials que la família Morey té en ment.

Més herbes a Europa que a l’Estat

Exportar a la Xina significa obrir un ventall d’oportunitats. Només un 2,17% de les exportacions el 2015 van ser a països de fora de l’Estat. El 73,97% van ser a les mateixes Balears, mentre que el 19,06% foren a Europa. De fet, al continent europeu s’exporta més que a la resta de l’Estat, on arriba només a un 5,79% del producte. A Balears, les vendes s’incrementaren en un 6,6%, mentre que la comercialització a la Península va davallar un 3,4%. Arribar al gegant asiàtic és complicat, però pot significar que un sol distribuïdor pugui arribar a 200 milions de persones. En el cas dels EUA és similar.

De fet, al país que presideix Obama l’empresa de Morey ja va intentar arribar-hi fa un any. Allà, els principals productes que criden l’atenció i amb què emfatitzen són les herbes i el ron. “Les herbes són més especials, mentre que el ron és quelcom més genèric”, relata Morey. La presentació del producte, a banda dels matisos en el gust, també és un factor molt important a tenir en compte, segons destaca.

El grup dels germans Morey -i sa mare, Antònia Grau- elabora més de 200 productes. El que té més difícil encaix al mercat és, precisament, un dels més emblemàtics de Mallorca: el Palo. Biel Àngel Morey té clar que “és el millor” i que mai no tiraran la tovallola. Al 2015 només un 0,50% de les exportacions van ser de Palo de Mallorca. Una dada que xoca amb la de les herbes: 64,71%. El Xoriguer es va quedar en el 20,53% de les exportacions, mentre que les Hierbas Ibicencas arribaren al 14,26%.

“Dins la categoria de producte del Palo, aquest constitueix un aperitiu molt singular”, destaca Morey. Ell sap que les herbes són molt populars i que de licors d’aquest tipus se’n fan a molts països. “El Palo el tenim més aparcat”, lamenta, però explica els nous encaixos que se li estan intentant donar. És el cas de la cuina, on cada cop més gent el fa servir per fer un sofregit o per introduir a la paella. El públic del Palo és molt fidel, però es troba molt localitzat a l’illa de Mallorca. Ara bé, Morey assegura que “no se’ns passarà mai pel cap aturar-ne la producció”. En aquest sentit, apunta també que els costos d’intentar reconvertir aquesta beguda espirituosa són molt alts i que el risc que s’hi posa és molt superior al que hauria d’assumir una empresa.

Al 2015, de Palo se’n van produir 50.202 litres del total de més de dos milions que es van elaborar de les quatre begudes espirituoses de les Illes. De fet, aquesta beguda va reduir les vendes en un 19% al 2015 respecte de l’any anterior. Pel que fa a les Herbes Túnel, la xifra de producció augmenta fins als 1.283.131 litres. Aquest licor supera amb gran consideració les Hierbas Ibicencas (415.338 litres) i el Gin Xoriguer de Menorca (331.084 litres).

Pel que fa a les dades econòmiques, les Herbes de Mallorca lideren la recaptació amb gairebé 10 milions d’euros; el Gin Xoriguer, 2.962.194 euros; les Hierbas Ibicenacas, 2.735.322 euros, i el Palo, 452.388 euros.

stats