El cafè amb què AENA ens ha castigat tants d'anys

No és mala cosa que empresaris de Balears formin part del consell d'administració de la futura AENA privatitzada. Però d'això al fet que representin els interessos de tots els illencs, hi va un bon tros. En tot cas, serà difícil que aquestes instal·lacions tractin pitjor els residents i els visitants del que ho han fet durant dècades governs centrals del PP i del PSOE.

La restauració d'aquestes 'portes' d'entrada i sortida a una destinació turística internacionalment coneguda és del pitjor que es pot trobar. Menjar car i de plàstic, i cafè que et lleva altres coses més que la son. Mai he entès per quin motiu no s'han aprofitat els aeroports de les Balears per promocionar i donar a conèixer els productes locals –i per això els seus bars i restaurants no eren un lloc on passar gust–, en comptes d'uns establiments dels quals parteixes escapat i, a més, empipat per la clavada que t'acaben de pegar.

Parlant un dia amb un empresari, em recordava els preus absolutament abusius que paguen els concessionaris d'aquests establiments, que "no tenen altra opció", em deia, que donar producte de tercera categoria. Mai hi ha hagut una veritable campanya perquè Balears pogués dir-hi la seva en matèria d'aeroports. Sector privat i públic, juntament amb la societat civil, no s'han posat d'acord per unir les seves veus i denunciar que AENA només veu les Illes com un indret d'on treure molts recursos econòmics, a costa de pagar l'aparcament i el menjar a preu de canari jove.

Això per no parlar de la gestió ambiental. Generació de residus a les totes i poc aprofitament de l'energia solar. Massa llums encesos bona part del dia i una terminal d'autobusos que rep els turistes amb tot el fum que són capaços de tirar els autocars que allà esperen amb el motor en marxa.

No sé si privatitzar AENA millorarà res de tot això, però d'aquests aspectes concrets, veig difícil fer-ho pitjor. El cafè amb què AENA ens ha castigat tants d'anys potser fins i tot millora. Qui no es conhorta és perquè no vol.

Per descomptat, la pregunta és si ara, amb la presència de capital privat, les decisions estratègiques, com les taxes aeroportuàries, es prendran de manera més competitiva. La resposta me la tem. No és el mateix privatitzar paquets d'aeroports que tota la companyia, ja que així tampoc hi haurà estímul a la competència dins l'estat espanyol. Com va recordar Ryanair, només hi ha una cosa pitjor que un monopoli públic, que és un monopoli privat.

EDICIÓ PAPER 19/10/2019

Consultar aquesta edició en PDF