Oportunitat Èxits

YouTube: quina és la clau de l’èxit?

La plataforma de continguts audiovisuals ha catapultat desconeguts a una fama global

YouTube: quina  és la clau de l’èxit? És possible  fer-se milionari  amb YouTube? Empreses que  han triomfat gràcies  a aquesta xarxa
Thaïs Gutiérrez
22/02/2014
4 min

BarcelonaEl videoclip de l’últim grup musical de moda, els consells d’una persona anònima per alliberar un mòbil, dos nadons bessons gaudint del bany o un grup de corredors fent trampes en una marató. Aquests són alguns dels vídeos que es poden veure en aquests moments, en qualsevol racó del món, gràcies al portal YouTube, un fenomen global que per a moltes persones és la nova televisió. Aquesta plataforma va néixer el 2005 i en menys de 10 anys de vida s’ha convertit en un referent a la xarxa per a milions de persones: en aquests moments té mil milions d’usuaris únics cada mes, s’hi reprodueixen 4.000 milions d’hores de vídeo al mes i s’hi pengen 100 hores de vídeo cada minut. Les xifres fan un cert vertigen, però permeten entendre la magnitud d’aquesta plataforma de vídeos d’abast global.

“YouTube és imbatible”, diu Josep Maria Ganyet, professor de comunicació de la Universitat Pompeu Fabra. “D’una banda, és un servei excepcional d’emmagatzematge de continguts audiovisuals, però, de l’altra, és una gran xarxa social que t’ofereix una visibilitat global que ningú més pot oferir”, explica aquest expert. Després de nou anys de vida, la web ha suposat també un canvi de paradigma: “Ara veiem la televisió com volem i quan volem”, resumeix Ganyet. I és que s’han acabat els continguts llargs en els quals l’usuari no pot intervenir, com passa amb la televisió convencional. Ara es prefereixen bocins de vídeos o clips ràpids que es puguin veure al telèfon mòbil, a l’ordinador o a la tauleta, quan l’usuari vulgui. I això està arrossegant el sector. Un exemple és Netflix, l’empresa de continguts en streaming, que quan estrena una sèrie, com per exemple House of cards, l’estrena tota sencera perquè siguin els usuaris els qui triïn com i quan volen veure els capítols.

El camí cap a la fama

Però més enllà del seu èxit, You- Tube és també una plataforma de llançament per a cantants, actors, persones amb habilitats especials o simplement amb sentit de l’humor. I n’hi ha que s’han convertit en estrelles mundials, com Justin Bieber, mentre que altres es guanyen la vida gràcies a la seva pàgina de You- Tube, amb milions de visites diàries. Les empreses també hi han vist una gran oportunitat i totes busquen la fórmula per poder triomfar, però no sempre és fàcil. Segons Josep Maria Ganyet, “encara tenen molt camp per córrer perquè no estan aprofitant bé el mitjà. És el típic moment de canvi de model, quan el model antic no acaba de morir i el model nou no acaba de néixer”.

El llibre Com triomfar a YouTube, de Daniel Feixas, Ernest Codina i Roger Carandell (La Galera), intenta descobrir quin és el secret de l’èxit. Un dels autors, Roger Carandell, explica que “no hi ha una fórmula matemàtica”. “ Triomfar -afegeix-és un verb tan ampli que pot voler dir moltes coses: des de tenir cinc milions de visites fins a aconseguir una feina, viure dels teus vídeos o aconseguir que una empresa incrementi les seves vendes”. Tot i això, tots els vídeos que triomfen tenen algunes coses en comú: “Sempre comuniquen molt bé, expliquen molt l’essència del que volen dir i transmeten emocions, ja siguin positives o negatives”.

Un exemple perfecte d’això va ser el vídeo de la cançó Jenifer del grup Els Catarres. Els tres artistes eren uns desconeguts, sense discogràfica ni mànager, i el maig del 2011 van penjar a YouTube un vídeo musical fresc i original en què es parlava de la història d’amor entre un noi ben català i una noia choni de Castelldefels. El vídeo va ser un èxit total a la xarxa, amb més d’un milió de visites, i al cap d’uns mesos de penjar-lo el grup va treure el seu primer disc, que ja els va disparar cap a una popularitat de la qual encara gaudeixen.

Un altre exemple d’èxit és el de Mel Domínguez, una youtuber molt seguida. Aquesta andalusa que viu a Catalunya es va fer famosa amb un vídeo en què criticava la catalanofòbia amb un estil molt directe, fresc i desenfadat. El vídeo va tenir més de 2 milions de visites i va llançar a la fama aquesta noia, fins al punt que l’aturaven pel carrer. Ara es dedica a fer vídeos casolans en què aborda, sense pèls a la llengua, temes tan diferents com lligar per internet, el desconeixement dels homes sobre el clítoris o els tipus de professors que existeixen.

És possible fer-se milionari amb YouTube?

Els autors del llibre Com triomfar a YouTube ho tenen clar: fer-se milionari amb aquesta web és tan fàcil com que a algú li toqui la loteria. Un dels autors, Roger Carandell, explica que per començar a viure de YouTube cal penjar vídeos molt sovint i que superin les 200.000 visites diàries. “A partir d’aquí, Google et posa publicitat, els beneficis de la qual són una part per a ells i una part per a tu”, explica. Carandell subratlla que per guanyar diners amb aquesta plataforma cal “paciència”. “Qui es vulgui fer ric el primer dia quedarà molt frustrat”, alerta. “És un procés llarg, com qualsevol feina. El primer any tens sort si reps 8 euros en un mes, però si t’ho treballes molt, i de mica en mica vas fent feina, potser al cap d’uns any pots estar guanyant uns 1.200 euros al mes gràcies als ingressos per publicitat”. Actualment, es paguen entre 1,5 euros i 6 euros per cada 1.000 visites que tingui un vídeo.

Empreses que han triomfat gràcies a aquesta xarxa

Moltes marques han vist en YouTube una gran oportunitat per promocionar els seus productes, no només posant publicitat sinó creant els seus propis vídeos i intentant viralitzar-los. Per Roger Carandell, un dels exemples paradigmàtics és el d’una petita empresa dels EUA dedicada a les liquadores. La companyia, Blend-tec, va fer cinc vídeos en què es veia com les seves liquadores destrossaven objectes quotidians com llaunes de cola, una pilota de golf i un pollastre a l’ast. En pocs dies van rebre més de 6 milions de visites i això es va traduir en un augment d’un 80% de les seves vendes. Un altre exemple és el de Mahou, que va fer la campanya Liberad al Pato Willix, en què es feia veure que es tancava un ànec a YouTube i no se’l deixava sortir fins que tingués un milió de visites. Va ser tot un èxit.

stats