Política 14/07/2023

Sumar MÉS vol que part dels beneficis d'Aena es destinin a minvar la dependència del turisme

Vicenç Vidal: "Som conscients que parlar de redefinir el model pot causar por i inseguretat, però no faríem bé la nostra feina si no miràssim el problema de cara"

ARA Balears
2 min
El cap de llista de Sumar MÉS, Vicenç Vidal

PalmaEl cap de llista de Sumar MÉS, Vicenç Vidal, ha proposat aquest divendres afrontar un "debat seriós sobre la capacitat de càrrega de les Illes i replantejar i redefinir el model turístic de manera immediata davant la situació de saturació i col·lapse que patim". Una situació, recorda, que no només perjudica els residents, sinó també l'experiència dels visitants, motiu pel qual, considera, "cal trobar l'equilibri perquè un territori sigui un bon lloc per viure i per visitar, que combini qualitat paisatgística, mediambiental i social i que beneficiï tothom".

Aquesta massificació a la qual al·ludeix Vidal té un dels exemples més gràfics en l'impacte que tenen els creuers i els megacreuers a la mar, als ports i a les ciutats de l'Arxipèlag pel que fa a contaminació atmosfèrica, tant de partícules contaminants com acústiques, de generació de residus, contaminació de l'aigua i d'impacte sobre la biodiversitat.

Fa poc més d'un any, el Govern de les Illes Balears i les principals empreses del sector dels creuers varen arribar a un acord que limitava la presència de creuers a un màxim de tres diaris, i, d'aquests tres, només un podria ser un megacreuer, amb més de 5.000 passatgers. Aquest acord havia de ser fins al 2026, però el pacte de governabilitat entre el PP i Vox estableix l'eliminació de la limitació dels creuers.

Per tot això, Sumar MÉS proposa exigir a l'Autoritat Portuària que controli els impactes mediambientals que generen els creuers als distints ports de les Illes Balears pel que fa a consum d'aigua, electricitat i contaminació de l'aire i de l'aigua, a més de revisar les tarifes portuàries per tal de penalitzar les embarcacions més contaminants, amb especial atenció als megaiots i creuers. Cal, ha subratllat Vidal, "establir el marc legal adequat per regular l'entrada de vehicles, de creuers i el fondeig d'embarcacions i fer un estudi de capacitat de càrrega previ per saber quin és el màxim que poden suportar les nostres illes sense posar en dubte el medi ambient, els ecosistemes i els recursos naturals".

Un altre repte a afrontar és aconseguir una disminució del trànsit aeroportuari i la redistribució dels vols de la temporada alta cap a la baixa, això continuant amb la reclamació de la gestió de ports i aeroports per part del Govern de les Illes Balears, i limitar els avions privats. També, ha afegit Vidal, "reclamarem que Aena inverteixi un 10% dels seus beneficis en projectes per diversificar l'economia de les Illes Balears i reduir l'impacte negatiu del turisme sobre el medi ambient".

"Som conscients", ha dit Vidal, que "parlar de redefinir el model pot causar por i inseguretat, perquè la majoria de la població treballa amb alguna activitat més o manco relacionada amb el turisme, però no faríem bé la nostra feina si no miràssim el problema de cara". És l'única manera de trobar-hi solucions: "Ser honestos amb la gent, ser responsables i atrevir-nos a prendre decisions difícils per garantir un futur millor, abans que sigui massa tard", ha assegurat el cap de llista de Sumar MÉS.

stats