Política 04/11/2019

Del gos Lucas de Cs a 'La Roja' de la CUP: els espots electorals més comentats del 10-N

Podem se centra en l'atac a Sánchez amb un 'reggaeton' que diu que "el PSOE és postureig lleig"

Ara
3 min

BarcelonaQuè hi ha rere les estratègies electorals? Fem un repàs dels missatges dels principals partits que es presenten a les eleccions del 10 de novembre, cada vegada més adaptats a les xarxes socials, i dels espots electorals més comentats.

PSOE: "Ara sí" que formarem govern

Els socialistes no desisteixen de la personalització a què ja van recórrer durant les últimes eleccions espanyoles. Per això Pedro Sánchez es dirigeix a l'electorat personalment en els seu espots electorals, que se centren en polítiques socials i mediambientals, i que venen el PSOE com a alternativa a l'independentisme, per una banda, i a la dreta, per una altra. Ara sí és el lema de campanya, que remet al fracàs de pactar amb Podem de cara a la investidura de les últimes eleccions: ara sí, Sánchez promet "un govern progressista estable", tot i que les enquestes li vaticinen una repetició de l'atzucac. En aquest sentit, els socialistes també han posat en marxa una crida a l'electorat perquè es faci selfies amb el president espanyol en funcions i els comparteixin a Twitter amb el hashtag #MifotoconSanchez.

PP: "Per tot el que ens uneix" i contra l'independentisme

L'estratègia dels populars se centra en l'ofensiva contra l'independentisme i contra Pedro Sánchez –concretament, ataquen la seva gestió de l'economia i l'exhumació del dictador Franco.

Ciutadans i el gos Lucas

El partit d'Albert Rivera s'aferra al rostre del seu president per fer una crida a l'Espanya en marxa, el seu lema de campanya, tot i que també han optat per una sèrie d'espots contra l'independentisme, com ara aquest en què una dona li tapa un gra al seu fill amb un llaç groc amb el lema Els llaços grocs no tapen els problemes reals. L'estratègia de la formació taronja és aparentment segmentada, és a dir, que segueix diferents línies per arribar a un electorat divers. L'acció més comentada d'aquests dies ha sigut l'aparició del gos Lucas, un cadell que ha presentat Albert Rivera a través d'un vídeo a les xarxes i que ja té compte de Twitter propi on la formació taronja comparteix contingut animalista, una estratègia que podria esgarrapar vots al Pacma.

Podem: "El PSOE és postureig lleig"

El partit de Pablo Iglesias se centra, en canvi, en atacar Pedro Sánchez. A ritme del reggaeton, al tema Pedro no duerme tranquilo li retreuen que no hagi volgut formar govern amb Podem i que flirtegi amb el PP i Cs –"l'Albert és el teu amor prohibit", canta Adán Zurdanov.

Vox: un espot fora de l'horari infantil

La formació d'ultradreta ha generat polèmica per un espot retirat de l'horari infantil de TVE perquè conté imatges violentes. Al vídeo es barregen imatges d'immigrants amb baralles violentes i, de fons, se sent un discurs que va fer Santiago Abascal al Congrés. El líder té un paper principal en la campanya de Vox, que ja ha respost al vídeo d'Albert Rivera amb el gos Lucas amb una imatge d'Abascal amb un tigre.

ERC, contra la repressió

Els republicans se centren en la sentència del Procés i en l'empresonament dels líders independentistes per enfocar la campanya amb el lema Tornarem més forts, que recorda la frase Ho tornarem a fer de Jordi Cuixart i remet al mandat de l'1-O.

JxCat: Puigdemont i una cadira buida

La candidata de JxCat és Laura Borràs, però la veu de Puigdemont plana sobre l'estratègia del partit. Així ho mostra l'espot electoral, en què Borràs s'escolta l'expresident davant una cadira buida on hauria de seure Pedro Sánchez per dialogar. Han escollit el lema Ni un vot enrere, versionant el càntic clàssic dels moviments socials Ni un pas enrere, per allunyar-se cada vegada més de l'antiga Convergència.

CUP: La futbolització de la política

La CUP ha tornat a optar per l'autoparòdia dels seus mateixos diputats i s'ha disfressat de La Roja ingovernable per denunciar la política de l'espectacle i defensar els valors esportius del joc en equip, recuperant l'eslògan ja conegut Prendre partit. L'espot electoral principal, que compta amb la participació de Sergi López, s'enfoca –com sempre– en les classes populars i en donar resposta a les mobilitzacions al carrer.

Més País: un trap a favor del feminisme i l'ecologisme

trapEl Observatorio, un grup de joves sociòlegs, politòlegs, periodistes, dissenyadors i productors musicals de Madrid, ha dedicat una cançó de trap a la formació d'Íñigo Errejón. El tema posa en valor la lluita feminista i l'ecologista, i té un record per als joves que van haver de marxar a treballar a l'estranger i per a les famílies que no arriben a final de mes.

stats