Política 02/03/2020

El govern espanyol va contractar consultores de comunicació en set països abans de la sentència del Procés

Les ambaixades de França, Bèlgica, Alemanya, el Regne Unit, Suïssa, Mèxic i els Estats Units van signar aquests contractes

Ara
3 min
La secretària d'Estat per l'Espanya Global, Irene Lozano, en la trobada amb els diplomàtics estrangers a Madrid, dilluns 14 d'octubre

BarcelonaEl govern espanyol va contractar empreses consultores de comunicació en set països d'Europa i Amèrica per reforçar i potenciar la imatge d'Espanya durant l'octubre del 2019, el mes en què es va publicar la sentència del Procés. Els contractes els van signar les ambaixades d'Espanya a França, Bèlgica, Alemanya, Regne Unit, Suïssa, Mèxic i els Estats Units, segons revela el mateix govern en una resposta parlamentària recollida per Europa Press, tot i que no dona detalls ni vincula aquestes contractacions a la sentència del Procés.

Fins ara es coneixia el contracte signat per l'ambaixada d'Espanya a Washington, perquè als Estats Units els agents estrangers han de publicar aquest tipus d'adjudicacions, i l'ambaixador Santiago Cabanas ho va explicar a la premsa. Aquest contracte amb Glover Park Group va ascendir a 15.000 dòlars (13.400 euros) i el va adjudicar l'ambaixada espanyola el 27 de setembre.

Després de publicar-se aquesta informació, el diputat d'EH Bildu Jon Iñarritu va preguntar al govern espanyol el motiu d'aquest contracte, a més de si s'havien emprès accions similars en altres països. La resposta de l'executiu espanyol va ser que es van signar "contractes similars, més o menys simultàniament, de la mateixa durada i amb el mateix objecte", a través de les ambaixades d'Espanya a França, Bèlgica, Alemanya, el Regne Unit, Suïssa i Mèxic.

Identificar interlocutors

Als Estats Units, l'ambaixador Cabanas havia explicat a la premsa que l'objectiu del contracte era reforçar la política de comunicació en una època que ja es preveia "complicada", i havia citat entre els reptes la necessitat de contrarestar la narrativa independentista i el revisionisme històric contra tot el que és espanyol. "El treball de la consultora de comunicació es va centrar en la identificació d'interlocutors i d'oportunitats de projecció d'Espanya als mitjans", explica ara l'executiu espanyol.

Una altra consultora, en aquest cas una de les que col·laboraven amb una ambaixada a Europa, sí que va fer aquells dies d'octubre gestions directament relacionades amb la qüestió independentista, posant-se en contacte amb periodistes d'aquest país per oferir-los contactes i experts, segons ha pogut saber Europa Press.

En la seva resposta, el govern espanyol aclareix al diputat d'EH Bildu que la missió de la consultora als Estats Units no era "millorar la imatge d'Espanya", perquè la tasca de "protegir i promocionar" la reputació de país correspon a l'ambaixada i als consolats. Es tractava, més aviat, de "reforçar la interlocució" de l'ambaixada espanyola als Estats Units amb mitjans de comunicació d'aquest país i amb "prescriptors" (personalitats influents) de diversos sectors, per "actualitzar i potenciar la percepció de les fortaleses d'Espanya "als Estats Units.

El govern espanyol considera que la imatge d'Espanya als Estats Units és "molt positiva", tal com es desprèn de les opinions del sector públic i el privat, però justifica la iniciativa en el fet que perquè "aquest esforç sostingut de diplomàcia pública tingui èxit cal estrènyer la relació amb els mitjans de comunicació i amb les veus més influents".

Tasca emmarcada en Espanya Global

L'executiu espanyol també recorda que aquestes accions s'emmarquen en "l'estratègia més àmplia de promoció i protecció de la reputació d'Espanya" desplegada per la secretaria d'estat de l'Espanya Global, que es va crear el 2018. A més, el govern espanyol assegura que la signatura de contractes d'aquest tipus, "de durada limitada i de quantia menor, no són infreqüents" en l'acció exterior de l'Estat en diferents àmbits, com el comercial, el cultural o l'educatiu.

No obstant això, reconeix que no li consta que, fins a aquell moment, s'haguessin signat acords similars al dels Estats Units, per exemple, "circumscrits a l'àrea de la diplomàcia pública i de la comunicació", en aquest país o en un altre.

stats