Consell de Menorca
Política 03/07/2022

Consell de Menorca: de crisi en crisi

La dimissió de la consellera de Mobilitat posa el punt final a una gestió del departament que acumula polèmiques i projectes sense materialitzar

Ivan Martín
4 min
Montse Morla, nova consellera de Mobilitat del Consell de Menorca.

MaóEl passat dia de Sant Joan, poques hores abans de la celebració dels Jocs del Pla, es feia públic per part del Consell de Menorca un comunicat, segons el qual s’anunciava la dimissió de la consellera insular de Mobilitat, Francesca Gomis, per motius de salut. L’argument sonava més a excusa que a una altra cosa, ja que la setmana anterior fou el focus de les crítiques per una controvertida decisió que discriminava diferents pobles de Menorca: la reducció de les freqüències del Jaleo Bus, un servei que transporta centenars de joves a les festes i els torna de matinada, amb la tranquil·litat que dona als progenitors saber que no conduiran un vehicle sota possibles efectes de l’alcohol.

La mateixa Francesca Gomis va reconèixer en una entrevista al diari Menorca que el veritable motiu de la seva dimissió foren les pressions i la pèrdua de confiança del seu partit, Més per Menorca. També lamentava les maneres i assenyalava la presidenta de la institució, Susana Mora, per posar-li damunt la taula dues opcions: la destitució per part de presidència o la dimissió com a consellera. Cal dir que l’ARA Balears contactà amb Gomis per oferir-li traslladar a l’opinió pública el seu punt de vista i ella ho va rebutjar. Altres mitjans de comunicació van rebre la mateixa resposta.

Així, amb el relat dels motius de salut de la protagonista, tot i patir recentment el covid-19, la seva formació inicià ràpidament el camí del relleu de Gomis. La reunió de l’executiva del partit decidí nomenar Montse Morlà, que arriba al càrrec després de la renúncia de quatre companys que la precedien a la llista electoral: Raquel Marquès, Manolo Lora, Mariona Riera i Antoni Ferrer. Segons asseguren fonts del partit, “no ha estat fàcil trobar una persona que assumeixi el càrrec per a un sol any”.

Morlà exercí de batlessa de Sant Lluís durant el mandat 2015-2019 després de liderar la llista de Volem, la primera agrupació d’electors que es presentava a unes eleccions municipals. Nascuda a Maó l’any 1966, és mestra d’Educació Primària des de fa 31 anys, com a especialista d’Educació Física i tutora. Es tracta d’una persona molt vinculada al món de l’esport, ja que arribà a exercir de presidenta del CTT Sant Lluís i vicepresidenta del CTT Es Mercadal. També ha participat en els projectes IGA Menorca com a representant insular a Gotland 2017 i com a jugadora a Gibraltar 2019. Morlà arriba amb data de caducitat, perquè no figura entre les cinc primeres persones de la llista de MÉS a les pròximes eleccions al Consell, que encapçala l’actual conseller de Medi Ambient i Reserva de la Biosfera, Josep Juaneda.

Susana Mora i el PSOE, molestos

La presidenta Susana Mora ha reconegut que el Departament de Mobilitat ha tingut problemes de gestió “des del principi del mandat”. Cansada de mantenir reunions inacabables per resoldre qüestions relacionades amb aquesta àrea, Mora traslladà a Més per Menorca la necessitat de prendre una decisió dràstica al respecte del futur de Gomis. Els menorquinistes no s’hi van oposar i la presidenta comunicà a la consellera sortint que o bé la destituïen o dimitia: “Vaig entendre que la destitució no era una sortida digna per una persona que ho havia intentat fer de la millor manera possible, i per això es va acordar la dimissió”.

Susana Mora també ha admès que el tema del Jaleo Bus “ha evidenciat les dificultats de gestió de la Conselleria”, i que va ser el detonant del final d’aquesta història. La màxima responsable política a l’illa ha assegurat que els motius de salut justificats per Gomis “eren reals, han existit”, i avisa amb vista al futur: “Com a responsable del govern no tremolaré si s’han de prendre decisions similars”.

L’afer de Mobilitat ha desgastat la imatge de la institució i del govern del Consell, circumstància que no ha agradat a les files socialistes. Precisament, les Joventuts Socialistes i l’agrupació del PSOE del Migjorn varen criticar durament la reducció de freqüències del Jaleo Bus. També ho va fer el grup polític d’Unides Podem. La sensació de fragilitat i de no exercir com un equip cohesionat ha tornat a aparèixer, pocs mesos després de la gairebé ruptura del pacte per membres de Més per Menorca arran de l’esborrany de la llei Reserva de la Biosfera.

L’oposició ho té clar: “És un fracàs”

Els partits de l’oposició no donen crèdit als darrers esdeveniments, però no es mostren sorpresos pel desenllaç. El portaveu de Ciutadans, Eugenio Ayuso, assenyala Més per Menorca i la seva “ideologia” com a culpables del fracàs de la gestió a Mobilitat: “Han deixat perdre més de 20 milions d’euros amb el conveni de carreteres, han estat incapaços de tirar endavant les noves concessions del transport regular i no disposen d’un model clar de mobilitat sostenible”.

Ciutadans i el PP també apunten a la incapacitat de gestionar les llicències temporals de taxi i el Jaleo Bus, així com a la suspensió de les 21 llicències VTC per la interposició de dos recursos. El conseller dels populars Adolfo Vilafranca diu que la dimissió de Gomis “té sentit després de veure com funciona el departament”, i demana explicacions a la presidenta Mora per intentar enganyar els menorquins: “Fan una nota dient que els motius de la renúncia són de salut i hores més tard surt la consellera a desmentir-ho”.

El dirigent del PP assenyala que les decisions en Mobilitat les pren Més per Menorca i que el “pèssim funcionament de l’àrea és una responsabilitat compartida entre el partit sobiranista i Gomis”. Finalment, afirma que el Consell està paralitzat: “Fa set anys que les obres a la carretera no avancen, i quan ho fan recuperen un projecte del PP, però amb un increment de costos”, i creu que els partits que formen el govern (PSOE, Més per Menorca i Unides Podem) “estan més pendents de les eleccions que de resoldre els problemes dels ciutadans”.

stats