Mobilitat
Política 01/08/2023

El Ministeri de Transports assegura que el carril Bus-VAO és legal i desautoritza el Consell

Mentre que els tècnics insulars diuen que aquest tipus de carril es pot implementar dins una autopista, l'Estat assegura que "no incompleix la normativa tècnica estatal"

3 min
Imatge del carril BUS-VAO aquest dimecres a les 12 hores.

PalmaLa Direcció General de Carreteres del govern espanyol ha rebatut la interpretació dels tècnics del Consell Insular de Mallorca i ha assegurat que el carril Bus-VAO de l'autopista de Llucmajor en direcció cap a Palma –Ma-19– és legal. Tot i això, des de la institució insular insisteixen que és "il·legal" i que incompleix la normativa estatal, tal com ha anunciat el conseller insular de Mobilitat, Fernando Rubio, aquest dilluns i han reiterat els tècnics hores més tard. Per contra des del Ministeri de Transports desautoritzen aquesta versió i asseguren que "no incompleix" la norma 3.1-IC de la Instrucció de carreteres.

Tot i que la polèmica ha sorgit arran de la interpretació de la normativa, des de Carreteres de l'Estat han estat contundents: "Si es llegeix amb deteniment l'article referit als Bus-VAO en absolut es dedueix el que diu el Consell". El fet és que des de la institució insular han interpretat que aquests tipus de carrils només es poden habilitar o bé en una plataforma o bé en un quart carril pel fet que està ubicat en una autopista.

La informació que ha donat Rubio, però, és incorrecta perquè fa referència a un altre apartat de la normativa estatal i no al dels carrils Bus-VAO. En concret, el conseller ha citat l'apartat de 'Plataformes i carrils per a vehicles de transport col·lectiu (bus)', mentre que diverses pàgines més endavant existeix un apartat exclusivament de 'Plataformes per a vehicles de transport col·lectiu i vehicles d'alta ocupació (Bus-VAO)'. En aquest apartat, s'exposa que:

S'establiran generalment en trams urbans i periurbans utilitzant una plataforma situada en la mitjana d'una autopista o més sovint d'una autovia o un carril específic per a aquest ús. Usualment s'utilitzarà el tipus reversible.

La notícia ha esclatat quan el conseller insular de Mobilitat, Fernando Rubio, ha assegurat en el ple del Consell de Mallorca d'aquest dilluns que el carril Bus-VAO contradiu la normativa estatal. Però l'ARA Balears ha consultat la normativa del Ministeri de Transports, i, tal com s'ha citat anteriorment, no assenyala cap impediment per fer un carril Bus-VAO en una via ràpida, sinó tot el contrari.

En la seva intervenció, Rubio ha assegurat que "els carrils especialitzats, com el bus-VAO, no s'utilitzaran en autopistes, autovies, carreteres convencionals i vies col·lectores, per la qual cosa vostès [referint-se als partits del Pacte] han anat en contra de la normativa del Ministeri". A més, ha continuat que "s'està incomplint la normativa del Ministeri de Transports que la Llei de carreteres autonòmica diu que s'ha de complir. Per tant, podríem dir que el carril Bus-VAO que vostès han fet és il·legal".

També el president del Consell, Llorenç Galmés, s'ha sumat a les declaracions de Rubio després del ple i ha fet un tuit en què assegura que "el carril és il·legal, ja que incompleix la normativa estatal, que impedeix fer aquests carrils en autopistes".

MÉS ha qüestionat la credibilitat de l'informe que citava el PP

En declaracions a la premsa després del ple del Consell d'aquest dilluns, el representant de MÉS, Jaume Alzamora, ha mostrat "sorpresa" davant l'afirmació, per part de l'Executiu insular, que disposa d'un informe que assegura que el carril bus VAO "és il·legal". "Un informe que no diuen d'on surt i del qual, per tant, es pot qüestionar la legalitat", ha argumentat.

"La solució a la saturació de les infraestructures és la transferència de les competències del transport terrestre per planificar un transport públic útil per a la ciutadania de Mallorca", ha recalcat Alzamora.

Així mateix, MÉS ha assegurat que la implantació del carril bus VAO es va fer amb "l'autorització i els informes favorables de la Direcció General de Trànsit (DGT)", per la qual cosa ha censurat que l'actual president del Consell de Mallorca, Llorenç Galmés, "mentís" o "no sabés que ara no es pugui llevar".

stats