El Govern admet ara que sabia les mancances de l’112 abans de les inundacions

Costa afirma que l’informe sobre “deficiències greus i inadmissibles” no té relació amb la tragèdia al Llevant

La portaveu del Govern, la consellera Pilar Costa, reconegué ahir que l’executiu havia rebut una setmana abans del temporal del 9 d’octubre un informe en què es denunciaven mancances al departament d’Emergències. El document, que segons va admetre Costa l’havia escrit un funcionari i exdirector general d’Emergències, denuncia que “amb l’excusa de les mesures anticrisi” s’ha patit “una restricció pressupostària que ha creat gravíssims problemes” i que la Gestió d’Emergències de les Illes Balears (GEIBSAU) té ara 3,5 milions d’euros menys de pressupost que el 2008.

La portaveu popular, Marga Prohens, reaccionà ahir a la difusió de l’informe, que havia avançat el diari Última Hora i al qual l’ARA Balears ha tingut accés, i reclamà la dimissió de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques, Catalina Cladera. Prohens considera que Cladera va amagar l’informe quan va comparèixer al Parlament per explicar la gestió de les inundacions al Llevant i en reclama la dimissió immediata “per transparència, per responsabilitat, per mentir i per decència”. Costa, en canvi, va acusar els populars de voler vincular les morts causades pel temporal amb les mancances d’Emergències, i ho va qualificar d’irresponsabilitat. “Aquest informe no té res a veure amb la torrentada del 9 d’octubre, només el fet que s’elabora una setmana abans que es produeixi [el temporal]”, va insistir ahir la portaveu de l’executiu.

Costa assegura que el Govern “és conscient” que cal millorar els serveis d’Emergències i manté que des de 2015 se n’ha augmentat el pressupost un 22%. Ahir afegí que si hi hagués un nexe comú entre aquestes mancances i l’impacte de les inundacions, “la responsabilitat s’hauria de cercar en legislatures anteriors”. Va recordar que retallades com el desmantellament del servei de rescat en helicòpter les va fer un govern popular. De fet, l’informe és especialment crític amb les retallades, però també en el fet que encara no s’hagin revertit.

Tot i que bona part d’aquestes retallades les executà el PP –i per tant el partit és com a mínim corresponsable de la situació del departament d’Emergències–, per a Prohens, Cladera “ha faltat al rigor i a la veritat” i al ple de dimarts al Parlament ja no hauria de ser consellera. La popular declarà ahir que la consellera havia “ocultat” l’informe expressament als grups parlamentaris i també reclamà el cap del director general d’Emergències, Pere Perelló.
Vuit pàgines contundents

El document, de vuit pàgines, té un títol prou clar: Informe sobre deficiències greus i inadmissibles al departament d’Emergències, i afirma que ara mateix “no hi ha un sistema de resposta a grans emergències”. Només hi ha “una sèrie de guàrdies en precari de manera molt localitzada que cobreixen una primera resposta a Mallorca exclusivament, quedant la resta d’illes supeditades a la disponibilitat externa de mitjans aeris”. Afegeix que fins i tot es volen suprimir algunes d’aquestes guàrdies amb l’argument que són una despesa “excessiva”. També deixa clar que els plans d’emergències actuals, inclòs el de resposta a les inundacions, l’Inunbal, estan obsolets i fa molt que s’haurien hagut de revisar.

L’informe denuncia, pel que fa a Mallorca, una disminució de personal de més del 40% executada en legislatures anteriors a l’actual que no s’ha resolt i ha deixat una plantilla envellida. La situació, amb tot, és “molt pitjor” a Menorca i Eivissa, on assegura que hi ha “un dèficit absolut de personal” que duu a una “evident impossibilitat tècnica i operativa” perquè els treballadors puguin executar les seves funcions.

El document també manté que el Sistema Integral de Gestió d’Emergències (SEIB112) “està en perill”, que el local, literalment, “cau”, i que el personal “treballa en una plataforma obsoleta amb uns sistemes antiquats”. Tot plegat ha fet que els temps d’espera per als ciutadans que telefonen a l’112 hagin augmentat. “L’any 2008 era inadmissible que es perdessin més de l’1,5% de les telefonades però ara se n’estan perdent més del 6% de mitjana”, afirma l’informe, i afegeix que aquest estiu hi ha hagut torns en què més d’un 20% dels que havien cridat a l’112 havien penjat perquè trigaven massa a atendre’ls.

Per tot plegat l’informe reclama mesures com “un redimensionament i la contractació urgent de personal necessari i qualificat per al Centre d’Emergències 112” i proposa que es creï una Agència d’Emergències que integri tots els serveis del Govern i fins i tot d’altres administracions.

EDICIÓ PAPER 18/11/2018

Consultar aquesta edició en PDF