L'Ibavi gestionarà 79 milions el 2020 i construirà 505 habitatges de protecció oficial

L'objectiu de la Conselleria és duplicar el nombre d'HPO

L'Institut Balear de l'Habitatge (Ibavi) disposarà el 2020 del major pressupost de la seva història, 79 milions d'euros, una quantitat que farà possible que l'any vinent estiguin en construcció 505 habitatges de protecció oficial i es licitin 71 obres més. L'augment del pressupost de l'Ibavi de 2020 respecte de 2019 és d'un 32,5%, i d'un 65,69% en relació a l'any 2012. Aquesta pujada és especialment significativa en el capítol d'inversions, que creixen un 58%, de 30 milions aquest any a 48 el que ve.

El conseller de Mobilitat i Habitatge, Marc Pons, ha comparegut aquest dijous al Parlament per explicar el pressupost del seu departament per a l'any que ve i ha afirmat que l'objectiu de la legislatura és duplicar l'actual parc d'HPO, és a dir, passar de 1.800 a 3.600. El pressupost de la Conselleria ascendeix el 2020 a 430,6 milions d'euros, 103,7 dels quals es destinen a habitatge, tenint en compte l'Ibavi i la Direcció General d'Habitatge.

A més, l'any vinent la Conselleria ha consignat una partida de 5 milions per posar a disposició dels ciutadans pisos buits de les grans forquilles i 1,8 per exercir el dret de tanteig i retracte sobre els HPO privats que es posin a la venda, amb l'objectiu d'augmentar el parc d'habitatges públics de lloguer. Aquest departament autonòmic dedicarà 10,4 milions a ajudes al lloguer i persones en situació de desallotjament i d'emergència residencial.

Mentrestant, la Direcció General de Mobilitat disposarà de 111,5 milions. Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM) disposarà de 93,5 milions per, entre altres objectius, iniciar les obres del metro al Parc Bit i la renovació de la subestació de Can Costa.

SFM augmenta així la seva partida d'inversions un 6% respecte de 2019, és a dir, amb 21,7 milions, els quals permetran, per exemple, la posada en marxa d'unitats de recuperació d'energia o inversions en estacions o continuar amb la supressió de passos a nivell.

L'ampliació de plantilles de maquinistes és un altre objectiu al qual es consignen 1,4 milions, la qual cosa permetrà millorar les freqüències. A més, les ampliacions de la xarxa ferroviària amb la línia de Migjorn (Palma-Llucmajor-Campos) i el futur tramvia de la badia de Palma començaran a prendre forma el 2020.

En mobilitat, el "repte més gran" de 2020 serà la posada en marxa del nou servei d'autobús per carretera a Mallorca. Per a això, el Consorci de Transports de Mallorca disposarà de 47,6 milions d'euros.

Finalment, Ports de les Illes Balears gestionarà l'any vinent 42 milions d'euros, la quantitat més alta que ha tingut mai. Es dedicarà principalment a invertir en infraestructures portuàries com la continuació de la reforma del port de Fornells i dur a terme millores en els de Ciutadella, Son Blanc,  Portocristo, Sant Antoni de Portmany i el de Sóller.

EDICIÓ PAPER 26/09/2020

Consultar aquesta edició en PDF