La vaga de fems de Manacor i el Raiguer es pot estendre a tota l'illa, si no s'aprova un conveni autonòmic

Manacor serà el primer punt calent, després que l'Ajuntament només ofereix un increment de l'1,75%, mentre que els treballadors en demanen un 21%

La Conselleria de Treball té una bona patata calenta damunt la taula, perquè la vaga del servei de recollida de fems a Manacor i al Raiguer de l'illa es perfila com el polvorí que aquest estiu pot fer botar pels aires gran part dels serveis en bona part de Mallorca. La protesta pels baixos sous que cobra la majoria d'empleats de les concessionàries i les males condicions laborals en què treballen, pot omplir de fems els carrers de molts pobles.

Aquesta ha estat una de les conclusions que es pot extreure de la reunió entre el comitè d'empresa de Lumsa, concessionària del servei a Manacor i l'Ajuntament, que ha acabat sense cap acord, 36 hores abans de l'inici de l'aturada indefinida que afectarà el municipi, i que deixarà sense servei 40.000 persones. La Mancomunitat del Raiguer és un altre terreny abonat al conflicte. Allà, deu municipis i uns 80.000 habitants, també poden patir les conseqüències de l'aturada que la plantilla de 35 treballadors de Melchor Mascaró S. A., té convocada per a aquest proper dijous, coincidint amb la de Manacor. Al Raiguer, les negociacions estan més trencades que a Manacor.

Els sindicats "cansats d'increments pírrics i de sous 'fems'" valoren dur a terme tota una cadena de vagues arreu de Mallorca, si no hi ha el compromís d'aprovar un conveni autonòmic que elimini les grans diferències salarials que hi ha dins el sector, i sobretot, si no s'incrementa la massa salarial a les companyies on els treballadors no arriben a mileuristes, com és el cas de Manacor i de la comarca del Raiguer. En ambdós indrets, els camions de recollida no passaran a partir de primera hora de dijous, dia 21, si no hi ha un acord de darrera hora.

El nou plec de condicions per a una nova concessió que té preparat l'Ajuntament de Manacor, i que ha paralitzat arran de la convocatòria de vaga, només preveu incrementar un 1,75% el capítol destinat a personal, lluny del 21% que demanen els treballadors.

Miquel Àngel Pardo, secretari general del sector de construcció i serveis de CCOO, ha insistit en el fet que els treballadors han de tenir un sou base de 1.000 euros mensuals. Xifra molt lluny dels 850 nets mensuals que ara cobra un peó i dels 1.000 euros d'un conductor de vehicles. "Des de 2017 només s'ha apujat un 1,2% i venim d'anys de crisi en què els treballadors han estat els grans sacrificats", ha recordat Pardo, en sortir aquest migdia de la reunió amb el delegat de Medi Ambient de l'Ajuntament de Manacor, Pedro Rosselló.

Reunió amb Lumsa

Rosselló es disposava a reunir-se aquest migdia amb la direcció de Lumsa, abans que avui horabaixa , l'assemblea dels 55 treballadors de la concessionària decideix si persisteix en la convocatòria de vaga. Si és així, Pardo ha advertit que difícilment es compliran uns serveis mínims imposats "que no reconeixen el dret a la vaga".

Pedro Rosselló ha reconegut que l'empresa manté en males condicions els treballadors i que el  nou plec de condicions que prepara l'Ajuntament obligarà a millorar-les. Lumsa acabava el passat mes d'abril la concessió que es va prorrogar fins a mitjan octubre. Per a llavors, l'Ajuntament vol haver atorgat un nou període de servei de quatre anys més un de prorroga.

Grans diferències salarials

Rosselló s'ha mostrat favorable a un conveni autonòmic, però que veu molt difícil "perquè si a Emaya cobren 1.400 euros i aquí només 850, o a uns se'ls haurà d'augmentar molt o davallar bastant als altres". El delegat de Medi Ambient, ha dit que l'Ajuntament no maneja la possibilitat de municipalitzar el servei de fems, tal com es va fer fa tres anys en què es rescatà la concessió del subministrament d'aigua, que fa més de vint anys que no és potable.

EDICIÓ PAPER 15/07/2018

Consultar aquesta edició en PDF