SOCIETAT

El nou pla de Mobilitat forada al Pla i al Migjorn

Els batles de Porreres, Santanyí, Montuïri, Sant Joan i Vilafranca qüestionen el programa de línies que entrarà en servei a finals d’any i demanen que es rectifiqui

L’entrada en servei de la nova concessió de transport públic regular per carretera, prevista per al 8 de novembre, presenta moltes ombres, segons alerten alguns batles del Migjorn i del Pla de Mallorca. El programa de noves línies deixa molts pobles de l’interior de l’illa desconnectats, i traslladar-se d’un a l’altre suposarà trajectes més llargs. Amb el nou pla de la Conselleria de Mobilitat, Petra, Sant Joan, Montuïri, Vilafranca i Porreres, per connectar-se, ho faran a través d’un transbordament en un altre municipi.

El director general de Mobilitat i Transport Terrestre, Jaume Mateu, diu que “no és possible que hi hagi línies directes entre tots els pobles” i que amb la creació de línies troncals (dues a la zona del Pla-Llevant-Migjorn) s’ofereixen més freqüències. Palma - Cala Bona i Palma-Llucmajor-Campos-Felanitx-Manacor seran els eixos de la nova flota de busos que ha de donar servei a part del Pla, Llevant i Migjorn, amb 37 línies per connectar 21 municipis.

No obstant això, si hi ha demanda i amb el disseny previst es detecten mancances, la nova concessió permet introduir modificacions o creació de línies. “Les necessitats que vegem que no queden cobertes es podran cobrir”, explica Jaume Mateu. “S’ha donat prioritat a enllaços amb nuclis de connexió de referència”, assegura.

A més, municipis amb molts nuclis de població, com Santanyí (13), també patiran “una greu manca de línies”, segons la seva batlessa, Maria Pons. L’Ajuntament ja s’ha queixat de la falta de connexió entre l’Alqueria Blanca i l’hospital comarcal, Cala Llombards i el Caló del Moro, i la manca d’enllaços amb Cala Figuera i Cala Santanyí. Un usuari del municipi, per anar a Felanitx (a 14 km), ho haurà de fer des de Santanyí poble i fer transbordament a Campos (22 km de recorregut).

Un altre buit gros es detecta a la zona del sud del Pla de Mallorca. Porreres, que ara té bus amb Manacor (18 km), el perd i haurà d’anar a la capital del Llevant a través de Felanitx (28 km). De retruc, perd la connexió amb Vilafranca, on té el centre de salut comarcal de referència i la Guàrdia Civil. Vilafranca perd línia amb Porreres (8 km) i s’hi haurà de connectar a través de Montuïri (18 km). Tampoc la tindrà amb els pobles veïns: Sant Joan (5 km) i Petra (5 km), als quals també dona alguns serveis sanitaris. L’enllaç Vilafranca -Sant Joan s’haurà de fer a través de Montuïri (16 km) i amb la capital del Pla a través de Manacor (21 km). Aquests són alguns dels exemples del fet que “reduir la diferència entre el temps de trajecte en cotxe i en autobús”, primer dels 12 objectius del Pla insular de serveis de transport regular de viatgers per carretera (PISTRVC), no es complirà.

La batlessa de Porreres, Xisca Mora, considera “surrealista” el nou pla de transports. “ Porreres té assignat el centre de salut de Vilafranca i ens lleven la línia, i per anar a Manacor ho hem de fer a través de Felanitx amb transbordament. Nosaltres miram cap a Manacor, que és allà on tenim l’hospital, els jutjats, la Seguretat Social, Hisenda... Anam a pitjor, i això que ens havien promès la legislatura de la mobilitat sostenible”, explica Mora. Des d’una visió menys local, Mora es queixa que el Pla de Mallorca queda desconnectat. “No s’ha dissenyat un model en funció de l’educació, la sanitat, i d’analitzar cap on es mou la gent (...). Com sempre, el Pla està desatès i oblidat”, conclou.

El batle de Montuïri, Joan Verger, també creu que el nou pla de transport “deixa ombres” i es mostra esperançat que “les mancances que hi ha es puguin esmenar”. Verger considera que “la comarca queda mal comunicada, aïllada i amb efectes negatius sobre els projectes d’un turisme d’interior, pels quals feim veritables esforços”. Montuïri perdrà la línia amb Sant Joan. Francesc Mestre, batle de Sant Joan, tampoc veu lògic no tenir cap connexió amb els pobles veïns de Montuïri i Vilafranca, on té assignat el centre de salut. Mestre comenta que “les connexions que tenim són penoses, tot i que reconeix que el fet de tenir a prop l’enllaç del tren amb Sineu o Sant Joan farà que la gent que vol anar a Palma disposi de més freqüències”. Fins ara Sant Joan té l’enllaç més ràpid amb la capital en bus des de Montuïri que no a través de la línia ferroviària Palma-Manacor que es vol potenciar. El bus Sant Joan-Montuïri desapareix el mes de novembre.

El batle de Vilafranca, Montserrat Rosselló, explica que la connexió amb Porreres s’utilitza i “és una animalada” que s’anul·li. “Nosaltres serem solidaris amb els pobles veïns que demanin més connexions”, assegura.

Amb aquest descontentament, el pla per a un transport més accessible, amb més freqüències i amb més eficiència energètica començarà el trajecte, com a mínim, amb una roda foradada.

Es prioritzen les connexions amb més demanda

La Conselleria de Mobilitat diu que no tenir línia directa entre dos punts no vol dir quedar aïllat. “El nou model de transport funciona com una xarxa, facilita que es pugui agafar més d’una línia per poder fer moltes combinacions. Està clar que es prioritzen les connexions amb més demanda, que generalment són les de Palma i Manacor, o bé altres com les línies de connexió amb els hospitals de referència o el tren. Les connexions amb menys demanda es resolen via transbordaments”, expliquen.