Neox i Nova busquen nous públics

Els temàtics d’Atresmedia es reforcen i guanyen seguidors després de l’apagada de la TDT

Albert Castellví Roca
29/06/2014
4 min

BarcelonaEl tancament de nou canals de TDT, que es va fer efectiu el 6 de maig, ha obligat els responsables dels principals grups audiovisuals a repensar la seva estratègia i a redistribuir entre els canals que els queden els formats que millor funcionaven en els que han desaparegut. Això s’ha notat especialment a Atresmedia, que de les set cadenes que tenia va haver de passar a només quatre. “El grup Atresmedia era molt divers, amb unes marques molt reconegudes, i cobria tots els tipus de públic. Teníem una oferta molt ben dissenyada, i sacrificar qualsevol d’aquestes marques era molt dolorós”, diu el director dels canals temàtics d’Atresmedia, José Antonio Antón.

En la seva opinió, en canvi, “altres grups” tenien “opcions” de les quals era més fàcil prescindir. És el cas de Mediaset, que va tancar La Siete -que es limitava pràcticament a reemetre continguts de Telecinco i Cuatro- i Nueve, que no arribava a l’1% de share a Espanya i estava orientat al públic femení, un nínxol que el grup ja cobreix amb Divinity.

Finalment, Atresmedia va optar per tancar els canals que tenien menys seguidors, encara que tots se situaven a l’entorn de l’1,7% de quota de pantalla: Nitro, Xplora i La Sexta 3. Això va deixar Atresmedia sense espais específics per al públic masculí, la no-ficció i el cinema. Davant d’aquesta situació, el grup ha decidit eixamplar l’oferta dels dos temàtics que li queden, el juvenil Neox i el femení Nova. “La nostra intenció és seguir arribant al màxim de públic. Ens hem d’adaptar al que tenim i treure’n el màxim rendiment”, explica Antón a l’ARA. De tota manera, deixa clar que volen fer-ho “sense perdre la identitat” de Neox i Nova. “Ens centrem en l’essència de cada canal, però hi inclourem continguts que fins ara no hi estaven tan presents per arribar a un públic més massiu”, subratlla.

Més cinema i sèries

Aquesta reorientació dels canals es notarà sobretot durant l’estiu i amb l’arrencada de la nova temporada, però, de fet, ja va començar en el moment de l’apagada. Des de llavors, tant Nova com Neox han cedit espai al cinema en prime time i els caps de setmana, per cobrir el buit de La Sexta 3, i el canal femení ha acollit, especialment els dissabtes i diumenges, alguns dels formats de no-ficció -coneguts com a factuals - que abans formaven part de la graella de Xplora. A més, els entrenaments i extres de la Fórmula 1, que fins ara es podien veure a Nitro, s’han incorporat a Neox.

Però, més enllà d’aquests moviments obligats, Atresmedia també ha començat a derivar cap als canals minoritaris sèries estrangeres que abans havien format part de l’oferta d’Antena 3 o de La Sexta, amb la voluntat d’atreure més públic cap a Nova i Neox. Així, les últimes temporades de The walking dead i de Juego de tronos ja s’han emès al canal juvenil, mentre que Downton Abbey s’ha traslladat a Nova, per exemple. A la tardor, a aquestes sèries s’hi sumaran noves propostes com About a boy, que s’incorporarà a Neox, i Amor bravío, “una de les telenovel·les més premiades” dels últims anys, que arribarà a Nova.

De cara a l’estiu, a més, es reforçarà el contenidor de formats infantils Neox Kids, amb l’estrena de sèries com Super 4 -protagonitzada per clics de Playmobil-, Sanjay y Craig i Sam y Cat, i amb nous episodis de Rabbids, entre d’altres.

Bons resultats

Tant Nova com Neox han experimentat un important creixement d’audiència d’ençà de l’apagada. De fet, la majoria de canals han crescut, ja que la mateixa audiència s’ha de repartir entre menys cadenes, però els seus resultats han estat especialment bons. Neox va tancar el maig amb un 2,9% de quota a Espanya -al juny va camí del 2,7%-, la qual cosa suposa un creixement de mig punt en relació amb el mes anterior i la seva millor dada des del desembre del 2011. En el cas de Nova, el 2,6% del maig -que probablement repetirà aquest mes- és el seu rècord històric i suposa millorar en 0,3 punts la dada de l’abril, la segona més alta que havia obtingut mai. “Són resultats especialment positius i són conseqüència directa dels canvis que hem fet”, opina Antón, que, malgrat tot, continua pensant que el tancament de canals va ser una mala notícia.

Incògnita sobre el futur d’‘El chiringuito’

Un dels grans reptes per als responsables d’Atresmedia de cara a la temporada vinent serà trobar una ubicació definitiva per a El chiringuito de jugones. La tertúlia futbolística de Josep Pedrerol s’havia convertit, des de la seva estrena al gener, en un dels puntals de Nitro, però amb el tancament d’aquest canal es va traslladar a La Sexta. En un primer moment, això va obligar a endarrerir-ne l’inici fins prop de les 2.00, ja que s’emetia després del late show d’Andreu Buenafuente En el aire, però, un cop tancada la temporada d’aquest espai, i aprofitant l’arrencada del Mundial, ha recuperat l’horari habitual, a la mitjanit, amb bons resultats. El previsible retorn de Buenafuente al setembre obligarà a tornar a moure el programa, probablement a Neox, però, segons José Antonio Antón, encara no s’ha decidit on anirà a parar.

stats