Joan Josep Isern: “Hem apostat per la formació, i la DGT, per la Guàrdia Civil”
BarcelonaPer què ha pujat tant la sinistralitat a Espanya el 2014?
Jo puc explicar per què crec que a Catalunya hem aconseguit reduir 30 morts a les carreteres aquest 2014. I això malgrat que teníem molts factors en contra, com un parc de cotxes molt envellit, l’augment d’un 3% de la mobilitat i un dèficit crònic d’infraestructures. Per això al gener es va aprovar el pla estratègic català del 2014, inèdit, per fer-hi front.
En què consistia?
Un punt important era potenciar les relacions entre el Servei Català de Trànsit i les altres conselleries amb responsabilitat en la seguretat viària, com ara Territori, Empresa i Ocupació i Ensenyament. Amb aquest últim departament hem fet una aposta clara per la formació durant tot el cicle vital. Hem començat a fer cursos de seguretat vial en escoles de primària i secundària, donem crèdits variables als universitaris, formació als treballadors, i hem signat un conveni amb La Caixa per fer cursos als seus centres de la gent gran.
I Espanya no ho fa, això?
No, la DGT ha optat per fer més controls de la Guàrdia Civil. Mai se sap si la diferència és per això, però jo el que sé és que a nosaltres ens està donant resultats. I no cal anar a Espanya. Nosaltres vam detectar un problema fa temps amb les motos, hem fet una campanya forta de prevenció, i hem reduït molt els accidents. En canvi, Barcelona ara s’ha adonat del problema i també s’hi han posat.
I per què la DGT s’atribueix els vostres mèrits i els del País Basc?
Això ha passat tota la vida.
El repte per a aquest 2015?
Sens dubte, reduir les distraccions per l’ús del mòbil al volant.