Sèries
Mèdia 24/09/2021

Autors supervendes, els guionistes preferits de les plataformes

Netflix adquireix la totalitat del catàleg de l’escriptor Roald Dahl per fer-ne adaptacions de tot tipus

3 min
Imatge de l'adaptació cinematogràfica de 'Charlie i la fàbrica de xocolata' del 2015

En plena guerra de l'streaming, les idees per a noves produccions van més buscades que mai. Una mostra d'això són les picabaralles entre plataformes per aconseguir els drets d'autors literaris de referència i, si pot ser, supervendes. Aquesta setmana Netflix tornava a deixar clara la seva potència econòmica anunciant un acord de compra de Roald Dahl Story Company, una adquisició que li permet tenir accés a tots els llibres de Roald Dahl i fer-ne adaptacions. D'aquesta manera, el gegant de l'streaming podrà utilitzar els personatges i les històries d'obres tan conegudes i populars com Matilda o Charlie i la fàbrica de xocolata per a sèries i projectes d'animació, així com jocs, obres de teatre o marxandatge, segons ha detallat en un comunicat Netflix, que no ha compartit l'import econòmic de la compra.

L'escriptor gal·lès, que ha venut 300 milions de llibres arreu del món, no és aliè a les adaptacions: tant Matilda com Charlie i la fàbrica de xocolata o James i el préssec gegant tenen versió cinematogràfica. A més, en el cas del primer llibre, també se'n va fer un musical que ha sigut un dels grans èxits del West End de Londres i de Broadway. Netflix ja havia flirtejat amb l'obra de l'autor abans de la compra de drets actual, ja que el 2018 va firmar un acord pel qual rebia autorització per fer continguts infantils basats en els seus llibres. Segons va detallar en aquell moment The Hollywood Reporter, Netflix havia pagat entre 500 i 1.000 milions de dòlars per poder explotar la marca Roald Dahl. Com a part de l'acord que van firmar fa tres anys, la plataforma, que actualment té 209 milions de subscriptors a tot el món, ja té en marxa una sèrie basada en Charlie i la fàbrica de xocolata dirigida per Taika Waititi (Jojo Rabbit) i una adaptació del musical de Matilda.

L'obra de Dahl, mort l'any 1990, és especialment estimada pel públic infantil i juvenil, tot i que la figura de l'escriptor no ha estat exempta de polèmica a causa dels comentaris antisemítics que va fer al llarg de la seva vida. Després de la seva mort, la família de l'autor es va disculpar per les seves opinions. "Aquests comentaris plens de prejudicis són incomprensibles per a nosaltres i no s'adiuen a l'home que vam conèixer i als valors que estan al cor de les obres de Roald Dahl, que han impactat positivament diverses generacions durant anys", recordaven els familiars de l'escriptor. Tot i aquest cantó fosc, les històries de Dahl continuen sent un actiu, tal com demostra l'acord anunciat per Netflix.

A la caça del llibre d'èxit

Un dels projectes més esperats és la sèrie que recuperarà per a la petita pantalla l'univers d'El senyor dels anells, que no arribarà a Amazon fins al 2022. Per poder fer realitat la sèrie, que té J.A. Bayona com a director dels dos primers episodis, la plataforma va pagar 250 milions de dòlars als hereus de J.R.R. Tolkien, un preu que li va permetre passar per davant de Netflix. Segons The Hollywood Reporter, el cost total de la ficció pot ascendir a 1.000 milions de dòlars, si es tenen en compte les despeses de producció i que està planificat que la sèrie tingui cinc temporades.

Diana Gómez a 'Valeria', adaptació dels llibres d'Elísabet Benavent.

Els llibres de Tolkien, els de George R.R. Martin (la HBO prepara la preqüela de Joc de trons), els d'Isaac Asimov (AppleTV+ acaba d'estrenar Fundación) o els de Harlan Coben (l'autor té un contracte amb Netflix per generar continguts) estan servint d'aliment per a produccions audiovisuals, però no només d'autors internacionals es nodreixen les plataformes de streaming. Netflix també busca autors locals amb una important base de fans que garanteixi un bon grapat d'espectadors per a les sèries que produeixen. En aquesta definició encaixa l'escriptora valenciana Elísabet Benavent, prolífica autora de novel·la romàntica i responsable de la saga En los zapatos de Valeria, els llibres en què es basa la sèrie Valeria, una espècie de versió descafeïnada de Sexo en Nueva York ambientada a Madrid. La sèrie ha rebut males crítiques però sempre apareix en el rànquing del més vist de la plataforma. Segurament per això, Netflix ha decidit continuar la seva associació amb Benavent: aviat estrenarà la pel·lícula Fuimos canciones, una comèdia romàntica que adapta les dues novel·les Canciones y recuerdos, i prepara l'adaptació d'un altre dels seus llibres, Un cuento perfecto. El fitxatge de Benavent va en la mateixa línia que la de projectes internacionals com Los Bridgerton o Virgin River, dues sèries que han demostrat el potencial d'un gènere tradicionalment injuriat com és el de la novel·la rosa.

Si la relació entre literatura i productes audiovisuals ja era tradicionalment estreta, l'aparició de les plataformes no ha fet més que reforçar-la i fer-la bidireccional: els segells editorials també recorren a les sèries per publicar llibres que amplien els universos de ficcions molt populars.

El filó dels 'fanfics' i els relats amateurs

Tot i que són els grans noms els que criden l'atenció, les plataformes no limiten la seva cerca als autors consolidats i busquen material a tot arreu. Un dels llocs per on Netflix se submergeix és Wattpad, una plataforma gratuïta que permet als seus usuaris, majoritàriament dones, compartir les seves narracions, moltes d'elles fanfics, és a dir, reinvencions d'històries i personatges ja existents. Va ser en aquesta plataforma on l'autora gal·lesa Beth Reekles va publicar la novel·la per a joves adults The kissing booth, una narració que va escriure amb 15 anys i que ràpidament es va convertir en una de les més populars de Wattpad. Dos anys més tard Penguin Random House la va publicar i Netflix s'hi va fixar. Així va néixer la trilogia de pel·lícules El meu primer petó, una de les més populars de la plataforma entre el públic juvenil (i no tant).

stats