Internacional 04/06/2021

Alarma a França per l'avaria dels telèfons d'emergència

Les autoritats investiguen si la mort de quatre persones està relacionada amb l'incident

2 min
Samu

ParísEl seu marit va patir un atac de cor dimecres al vespre i ella ràpidament va intentar contactar per telèfon amb els serveis d'emergències sanitàries. No hi havia manera: un problema tècnic va deixar fora de funcionament diferents telèfons d'urgències francesos. Finalment, va decidir portar-lo ella mateixa a l'Hospital de Vannes (Bretanya), però, malauradament, hi va arribar massa tard. L'home de 63 anys ja era mort.

A més d'aquesta defunció, les autoritats franceses estan investigant la relació entre l'incident tècnic i la mort d'un nen de dos anys amb dificultats respiratòries al poble de Chavagnes-en-Paillers (País del Loira) i dues morts més per causes vasculars-cerebrals a l'illa de la Reunió. Encara no se sap fins a quin punt el fet de no poder comptar amb el servei d'emergències sanitàries va ser determinant, però es té constància que en tots els casos es va intentar trucar-los sense èxit de manera reiterada. Segons el diari Le Parisien, hi hauria una cinquena mort sospitosa relacionada amb la pana telefònica. A Ais de Provença, una dona de 54 anys que patia hipertensió arterial i diabetis va morir després d'intentar trucar a urgències en diverses ocasions.

El primer ministre francès, Jean Castex, ha assegurat que quan el servei estigui totalment restablert es posarà "llum a les disfuncions inacceptables". "Lamentem les víctimes que probablement han estat causades per aquest incident greu", ha dit el primer ministre. El president francès, Emmanuel Macron, també ha mostrat "molta preocupació" per les conseqüències de l'incident.

En aquest sentit, tot i que el ministre de Sanitat, Olivier Verán, alerta que encara és massa aviat per avaluar l'impacte de l'episodi, s'ha compromès a analitzar "territori per territori" totes les situacions dramàtiques que poden haver-se vist accentuades per l'avaria. El ministeri de l'Interior reconeix que l'afectació sobre el sistema d'emergències va ser "parcial però significativa" dimecres entre les sis de la tarda i la mitjanit i en algunes zones, també durant el matí de dijous. Els números afectats (el 15, el 17 i el 18) reben cada dia de mitjana més de 150.000 trucades.

Auditoria a Orange

L'executiu de Macron es va mostrar molt dur amb Orange, l'operadora que gestiona els telèfons accidentats, i va assegurar que sotmetrà la multinacional a una auditoria externa "per controlar la [seva] seguretat i integritat de la xarxa i serveis" i va recordar que l'empresa té l'obligació de garantir l'accés als números d'emergència. Les conclusions d'aquesta auditoria, liderada per l'Agència Nacional de Seguretat dels Sistemes d'Informació, s'esperen en un termini de dos mesos.

De fet, el conseller delegat d'Orange, Stéphane Richard, ha assumit la responsabilitat de la seva empresa i ha demanat perdó a tots els afectats. Richard, que ha descartat de pla la hipòtesi d'un ciberatac, ha assegurat que des de dijous a la una del migdia tots els serveis havien tornat a la normalitat. En canvi, el ministeri de Sanitat ha detectat que en algunes regions la situació continua "inestable". Mentre no se solucionin els problemes tècnics del tot, els francesos compten amb uns telèfons d'emergències alternatius que el ministeri de l'Interior ha posat en marxa de manera temporal.

stats