CRISI CLIMÀTICA

Greta Thunberg comença l’odissea per creuar l’Atlàntic

Per evitar l’avió i no contaminar, l’activista viatjarà dues setmanes en un veler

El 20 d’agost del 2018 una desconeguda Greta Thunberg de 15 anys va plantar-se per primera vegada davant del Parlament suec acompanyada de la seva ja icònica pancarta amb el lema Skolstrejk för klimatet (vaga escolar pel clima) per fer evident la necessitat d’actuar políticament contra l’escalfament global. Un any després, aquella noia de mirada severa i impermeable groc s’ha convertit en un referent global de la lluita contra la crisi climàtica, nominada fins i tot al premi Nobel de la Pau. Ahir, Thunberg va començar la seva darrera acció de conscienciació, i la més agosarada. Dues setmanes sense vàter, sense dutxa, sense cuina i sense intimitat, a mar obert i en plena època d’huracans.

L’odissea de la jove activista sueca per travessar l’oceà Atlàntic amb un mitjà de transport de zero emissions va començar dimecres a la tarda quan el veler de competició Malizia II va salpar de la ciutat britànica de Plymouth rumb a Nova York -a 5.340 quilòmetres de distància- per assistir a la vaga global pel clima el 20 de setembre i participar tres dies més tard a la cimera de l’ONU sobre l’acció climàtica. A bord també hi viatgen el seu pare, Svante Thunberg, el director de cinema Nathan Grossman per fer-ne un documental, i els dos cocapitans del vaixell, l’alemany Boris Herrmann i el seu company de regates, Pierre Casiraghi, fill de Carolina de Mònaco i vicepresident del club nàutic del principat.

El veler, de 18 metres d’eslora, va ser dissenyat per competir a la Vendée Globe, una cursa que consisteix a fer la volta al món sense parades, i està equipat amb plaques solars i turbines subaquàtiques per generar energia sense haver de recórrer a combustibles fòssils. Disposa de quatre lliteres, el vàter és una galleda de plàstic, i l’alimentació es basarà en menjar liofilitzat i envasat al buit. “Pot ser que em maregi i no serà còmode, però puc suportar-ho. I si és molt dur només he de pensar que són dues setmanes i després podré tornar a la normalitat”, deia Thunberg abans d’iniciar el periple. “No pots demanar gaire si travesses l’Atlàntic de franc -afirmava-. Estic agraïda amb el que tinc”.

Una agenda ocupada

L’activista no tornarà a Suècia després de la visita als Estats Units. De fet, no se sap encara com farà el camí de tornada cap a Europa, perquè ha decidit prendre’s un any sabàtic de l’escola per dedicar-se a participar en mobilitzacions contra el canvi climàtic, que començarà al continent americà. Durant els propers mesos té previst visitar Canadà i Mèxic, i ser a Xile al desembre per assistir a la cimera anual de l’ONU sobre el canvi climàtic, la COP25. El fet de ser esdeveniments a l’altra banda de l’Atlàntic, i ja que Thunberg no agafa avions, l’ha obligat a buscar alternatives poc ordinàries. “Deixant de volar no només redueixes la teva petjada de carboni, sinó que envies un missatge a la gent del teu voltant que la crisi climàtica és una realitat”, defensa la jove, que va subratllar que l’equip de regates Malizia li ha ofert el viatge gratis perquè donen suport a la seva causa, per la qual cosa s’han eliminat del veler tots els logotips dels patrocinadors, exhibint només el lema Unite behind the science (unim-nos darrere la ciència).

L’equip Malizia, amb Pierre Casiraghi al capdavant, va llançar l’estiu de l’any passat el Repte Oceànic Malizia, un projecte de recerca per mesurar els nivells de CO 2 afiliat amb la fundació Príncep Albert II de Mònaco, una associació benèfica que busca protegir el medi ambient.

“La Greta és una ambaixadora que envia un missatge fonamental per a la nostra societat i per a la supervivència de les generacions futures”, deia Casiraghi en el moment d’anunciar el viatge. En aquest sentit, el capità va assegurar sentir-se orgullós de poder ajudar l’activista a creuar l’Atlàntic amb l’únic mitjà de transport capaç de fer-ho sense emissions contaminants.

EDICIÓ PAPER 17/08/2019

Consultar aquesta edició en PDF