'Terra baixa' a selectivitat

La pregunta de l’examen és interessant. No ho és respondre-la amb un "sí" o amb un "no"

Llegeixo diversos tuits i posteriors articles que es queixen d’una pregunta de selectivitat sobre 'Terra baixa', a l’assignatura de literatura catalana. I la pregunta era: “La Marta manté una relació amorosa amb en Sebastià”? La resposta, tipus test, podia ser "sí" o "no". Els que protestaven deien que la Marta ha estat abusada per l’amo Sebastià, per tant, la pregunta està fora de lloc.

La Marta, en un monòleg escruixidor que no us podeu perdre, explica com (als 14 anys) va arribar a casa de l’amo. “I tothom reia amb els meus ditxos. I van voler que ballés. I vaig ballar de qualsevol manera, que encara plovia. I quan més ballava jo, més reia la gent, menos l’amo, que em mirava, que em mirava”. En Sebastià n’abusa, perquè és menor. La casa amb en Manelic per poder seguir servint-se'n. Tots dos són les seves joguines. Però és amor per part d’ella? El "no" no és clar. És un lligam que desitja però que la destrueix. I ho sap. I ell? Ell la posseeix i l’ofega. “Sempre seràs meva, Marta, que jo no et deixo, Marta, que ni que em mori et deixo”. La pregunta de l’examen podria haver-se fet, també, respecte en Manelic. “La Marta està enamorada d’en Manelic?” Diria que la resposta és “no”. No al principi. Potser mai. Potser hi ha una altra cosa, que no és el desig que sí que li produeix el llop Sebastià. En Manelic és la noblesa. És el que plora a la seva porta mentre tothom sap què passa.

Penso que és absurd voler llegir les obres literàries d’abans amb els ulls morals d’ara. El jardiner de 'L'amant de lady Chatterley', que declara que totes les dones són lesbianes? I la Colometa? Lolita? Dulcinea del Toboso? La pregunta de l’examen és interessant. El que no és interessant –diria– és que puguis espolsar-te la resposta amb un sí o amb un no i prou. El sí o el no (totes dues respostes són bones) mereixen una reflexió moral. I aquest és l’interès de l’obra i de la pregunta.

EDICIÓ PAPER 11/11/2018

Consultar aquesta edició en PDF