EL VENTILADOR

Marta Cerdà: “El pitjor és veure una tipografia fora de context i sense cap intenció”

"L’estiu és un moment en què tothom surt al carrer i et sents infinitament més optimista. A l’estiu envairies Polònia!", assegura la tipògrafa

Artista, dissenyadora, tipògrafa i directora d’art. La Marta uneix totes aquestes professions en una de sola per crear el matrimoni perfecte entre tipografia i il·lustració, la síntesi i l’ornamentació. Formes complexes, colors forts i tipografies personals que creen un estil tan genuí i autèntic com la seva personalitat.

1. Tipografies i perspectives

La Marta és magnètica, té talent i cau bé al primer “hola”. Comencem pel principi, analitzant els “bàsics”: ¿El lettering és un art poc conegut? És un art que ha existit des que l’home és capaç d’escriure, tot i que no és el més popular. Seguim. Avancem. Parlem d’aquest món, tan present en el dia a dia però tan obviat en general. Quina lletra té més bon disseny? Depèn de l’estil. Una G o una S tenen moltes corbes i funcionen molt en estils més orgànics i arrodonits. Però, en canvi, en estils geomètrics i angulars funcionen millor la A o la K. ¿I quina tipografia et fa mal a la vista? Diria que totes tenen el seu entorn i el seu moment: el pitjor és veure una tipo fora de context sense cap intenció. ¿I la diferència entre crear lletres 2D o 3D? En tots dos casos has de treballar molt bé l’estructura abans de començar. I continua. En el 2D l’estructura defineix molt la forma final, en el 3D no. Les seves respostes, acurades, tècniques i sòlides, respiren passió per tots costats.

2. Disseny i recomanacions

Quina va ser la teva primera feina creativa? La primera en què m’ho vaig passar bé de veritat va ser un catàleg per a Roca: vam crear una mena de test de Rorschach fet d’aigua per presentar els productes. I quin projecte teu et defineix? El meu estil és molt eclèctic. Per tant, tots els projectes em defineixen d’una manera diferent. M’agrada molt com pensa. I m’agrada com s’explica. Li pregunto pels seus referents i m’explica que és molt fan de Michiel Schuurman, que haig de començar a seguir The Rodina i que li agrada molt la definició de plagi del Diccionari per a ociosos, de Joan Fuster. ¿I amb quin creatiu te n’aniries de vacances? Ui, anar de vacances amb algú és molt perillós! Millor un sopar. Amb Jonathan Zawada, artista i dissenyador. La seva obra és intel·ligent i és un virtuós, ho té tot.

3. Amsterdam i creativitat

Treballes millor quan tothom està de vacances? No, treballo millor a l’estiu, perquè puc veure el cel i el sol i em sento millor. Viure als Països Baixos a l’hivern és dur. Riem totes dues. I com refresques les idees? Quedant amb artistes i dissenyadors que no conec personalment i que admiro. És una forma de conèixer altres maneres de fer i de compartir inquietuds. Bon truc, apuntat. ¿Creus que a l’estiu es potencia la creativitat o es desconnecta el cervell? A Amsterdam no veiem el sol en molts mesos. L’estiu és un moment en què tothom surt al carrer i et sents infinitament més optimista. A l’estiu envairies Polònia! Curiós: sembla que a Catalunya no valorem prou el sol, penso. ¿Afecta les teves idees, viure a Amsterdam? Suposo que sí. El disseny que es fa aquí és diferent del de Barcelona, és més contingut i racional, però alhora no deixa de ser molt experimental. És una barreja rara que funciona. I una barreja rara que també funciona és la unió entre 2D i tipografia. 3D i disseny. En definitiva, les increïbles feines de Marta Cerdà.

EDICIÓ PAPER 14/09/2019

Consultar aquesta edició en PDF