FENT CAMÍ
Esports 30/08/2019

Una volta per la serra d’Alfàbia i el pas de na Maria

Tot i el temps de durada d’aquesta ruta circular, que es du a terme per la serra de Tramuntana, és una excursió sense gaires dificultats

Ara Balears
Una volta per la serra d’Alfàbia  i el pas de na Maria

PalmaPer iniciar la ruta es poden deixar els cotxes devora la reixa agrícola de la possessió El Pujol, situada a la vall d’Orient, entre Son Perot, el camp d’en Llinars i la font del Freu. S’ha de caminar per la carretera de Bunyola, fins on comença el coll d’Honor, i deixar l’asfalt per un desviament a la dreta, on un rètol en una roca indica que és camí públic. Al coll del Vent, entre el puig homònim (622 m) i el puig de l’Aritjar (982 m), s’ha de girar a la dreta, per un camí de ferradura. L’altura assolida permetrà copsar la magnífica vall verda d’Orient, envoltada de turons coberts de vells i frondosos alzinars.

Puig d’Alfàbia

En pocs minuts ja es comencen a veure les antenes de les estacions radiotelefòniques i de televisió. La serra d’Alfàbia està situada al sector de la serra de Tramuntana, entre Sóller (al nord) i Bunyola i Orient (al sud), el Teix (a l’oest) i Lofra (a l’est), amb una altitud màxima de 1.068 metres. Es deixen enrere les antenes. Més enllà del coll de Sóller s’aixeca el massís del puig del Teix. Un poc retirades de l’altiplà de la Planella, però no gaire lluny, pel pla de les Jovenolles, se situen les cases de la possessió de S’Arrom, al vessant septentrional de la serra d’Alfàbia. S’arriba al cim del puig d’Alfàbia (1.067 m), el punt més alt de la llarga serralada, on hi ha un vèrtex geodèsic. La magnífica panoràmica del gran massís del Puig Major ja no desapareix fins a arribar al pas de na Maria. A l’esquerra hi ha la vall de Sóller i el seu port.

Puig del Coll del Jou

Des de la penya de l’Anyell (1.053 m) hi ha una esplèndida vista als quatre vents. Hi predominen la vall d’Orient, les muntanyes d’Alaró, la talaia de cals Reis, el puig de na Llenderina, com també la distant badia d’Alcúdia. S’ha de baixar del vèrtex de l’Anyell i avançar pel coster sud cap al puig del coll del Jou.

El puig del coll del Jou assoleix una altura de 1.052 metres i l’hem d’ultrapassar per arribar al pas de na Maria. Per una cornisa s’ha de cercar el pas, situat vora les alzines que es veuen. Una fita en forma de pintura a la roca assenyala el pas que permet ultrapassar la serralada del puig. La forta inclinació del coster sud d’aquest puig hi dificulta la progressió. A la dreta es distingeix el tall del barranc de Biniaraix, el qual es precipita cap a la vall de Sóller entre es Cornador Gran (956 m) i el puig Major.

Pas de na Maria

S’arriba a la capçalera del pas de na Maria. Es deixa aquest pas i la serralada que s’ha recorregut i, a un centenar de metres més endavant, es troba l’altre pas. Després d’un tram on el camí pràcticament s’ha esvaït, es creua un rost comellar i ve aquest pas, utilitzat com a coll de tords. Finalment es creua la zona de marjades de Son Vidal, on es veuen autèntiques obres d’art en construcció de pedra seca. En ll0c de sortir a la carretera, hi continuam paral·lels fins a arribar a la reixa del Pujol, on es posa punt final a aquesta ruta.