Fita a Fita
Esports 26/03/2021

Les tres Maries, la gran constel·lació muntanyosa de Bunyola

Un recorregut llarg i exigent per possessions històriques i emblemàtiques de la serra de Tramuntana al voltant del puig de la Gúbia

Ruta d'aquesta setmana

PalmaLa bona amiga, mestra i investigadora històrica Bàrbara Suau Font, de Bunyola, em conta que els cims de la Gúbia (609 m), Son Nasi (577 m) i Son Poc (493 m) formen una curiosa i ben alineada agrupació de muntanyes conegudes popularment pels bunyolins com les tres Maries. L’explicació de per què reben aquest nom la trobam –contà a na Bàrbara el seu padrí– a la relació existent entre l’alineació d’aquests tres cims i l’alineació de les tres estrelles que formen el cinturó de la constel·lació d’Orió, conegudes també popularment com les tres Maries, una de les més grans i brillants, i visible des de qualsevol part del món.

El nostre punt de partida el situam a la parada del bus TIB (L-204), a la carretera Palma-Sóller (km 14,7 Ma-11), a l’altura de Can Penasso. Des d’aquí seguim els indicadors de fusta del Consell de Mallorca en direcció a la finca pública de Raixa, per un camí que trobarem a la dreta de la carretera, just després de la rotonda d’accés a Bunyola sortint cap a Palma.

[00 min] Ens posam en marxa des de la mateixa parada de l’autobús i començam a fer passes pel vell camí de Raixa i Biniatzar, sota l’advocació i empara de les tres Maries. Caminam entre murs de paret seca, horts de petites parcel·lacions i grans sementers. Aviat [05 min] desapareix l’asfalt, deixam a la dreta l’entrada a l’Alqueria Blanca i travessam el barranc de la Gúbia. Després encara ens queda un bocí llarg fins a Biniatzar, cases que veim a la dreta poc abans de Raixa [35 min].

Prenem un camí de terra a l’esquerra de l’aparcament de la finca pública i seguim uns indicadors que un poc més endavant ens treuen de la pista i ens duen de retorn a les cases [40 min], després de travessar el torrent de Raixa per un gual, just a la part de darrere per on surt el camí de Raixeta. Ens orientam cap a l’interior de la coma i deixam Raixa a la nostra esquena.

Perspectiva de les tres Maries des dels Penyals d’Honor, a la Comuna de Bunyola.

[1 h 15 min] Arribam a les cases de Raixeta, davant les quals, al bell mig de la clastra oberta, hi trobam dos lledoners caiguts i esqueixats; un conjunt que palesa l’abatiment pel pas del temps, l’acció dels agents naturals i l’estat d’abandonament total. Només l’escut d’armes del tercer comte de Montenegro, Ramon Despuig Cotoner Martínez de Marcilla i Sureda (1692-1772), sobre el portal forà de la casa dels senyors, sembla resistir-hi. Des d’aquí baixam fins al torrent, el travessam i continuam per un tirany estret que avança pel costat esquerre. Més endavant adopta la forma d’un camí de ferradura que conserva l’empedrat a trams.

[1 h 40 min] Sortim de l’interior del comellar de na Morta i assolim unes planes properes a les cases de Pastoritx, ara ja per un camí de carro. Trobam dues bifurcacions i sempre giram a la dreta. [1 h 45 min] Travessam dos pontarrons sobre el torrent i seguim la pista que ens durà a fer una voltera fins a situar-nos dalt dels sementers, prop de la partió amb el bosc de muntanya. Allà on acaba la pista hi neix un tirany, fitat i senyat amb marques de pintura groga, que direcció nord/nord-oest ens mena en direcció a les cases, dalt d’un turó ben davant nostre.

[1 h 55 min] Quan el tirany que hem seguit fins ara baixa novament cap al torrent, prop de les cases, veurem a la dreta una fita que ens assenyala el nou rumb que hem de prendre per iniciar l’ascens a la Rotes d’en Cotó pel camí del Caragol. D’arrencada la direcció és nord/nord-est, tot i que ràpidament gira cap a sud; per tant, hem d’estar ben atents a les fites que progressivament ens duran cap a l’interior de l’alzinar, on neix el camí. A pesar dels esbaldrecs, se segueix bé i aviat identificam els revolts –caragols– que li donen nom.

Assolim la part alta del camí [2 h 20 min]. Es tracta d’un coster ben suau sobre el qual s’estenien les antigues Rotes d’en Cotó. El tirany que seguim ara s’orienta sud/sud-est i avança planer fins a la partió de Pastoritx amb Raixeta. [2 h 30 min] Botam la paret i seguim el caminoi entre carritxeres fins al coll del cingle de la Milana (559 m) que ens permetrà travessar cap a la possessió de la Muntanya [2 h 35 min]. Des del mateix coll, que passam per un senzill botador, avançam tot dret per prendre un senderó fitat que ens durà (nord/nord-est) fins a un camí de carro, a l’altura d’un dipòsit d’aigua i un porxo [2 h 40 min], molt a prop de la font de l’Obi, un poc més amunt de la nostra posició.

Un detall del camí del Caragol amb la moleta de Partoritx al fons.

Prosseguim la nostra marxa, ara de baixada, en direcció a les cases de la Muntanya. Passam un portell amb una barrera de ferro, sempre oberta, i arribam a una bifurcació [2 h 45 min]. Tot dret tenim les cases; prenem el de l’esquerra i ens dirigim cap al coll de la Senyora. Fem passes pel camí de la Muntanya, una obra mestra de l’enginyeria viària de la Serra, de set quilòmetres de llargària, que connecta l’esmentada possessió amb l’Alqueria d’Avall.

Coll de la Senyora

A poc a poc, se’ns fa més visible i proper l’imponent penyal de la Gúbia, fins que el camí ens deixa damunt el coll de la Senyora [3 h 20 min], a la dreta del qual trobam el pujador a l’històric refugi/mirador del Foment del Turisme de Mallorca, bastit el 1958 i dedicat al gran excursionista i guia d’aquell grup, don Leandre Ximenis (1864-1936). Si decidim guaitar-hi un moment sobre el mirador, hem d’afegir mitja hora més de caminada efectiva a la ruta.

Iniciam el descens des del coll i a l’onzè revolt de la carretera [3 h 35 min] trobam a la dreta un camí de ferradura que connecta amb el coll que separa la Gúbia (dreta) i el puig de Son Nasi (esquerra), sobre el qual trobam un coll de caçador [3 h 40 min]. Baixam unes passes en direcció a Bunyola i trobam un botador, una altíssima escala metàl·lica que ens ajuda a travessar la partió entre l’Alqueria d’Avall i Son Nasi. Entram dins el comellar de Cas Putxer, per on discorre un tirany rost i llenegadís al principi, però molt clar i bo de seguir. A mesura que perdem altura, el senderó esdevé un camí esglaonat, després de ferradura i finalment de carro, just quan voreja dues barraques, molt a prop del final de la ruta [4 h 05 min].

Al final del camí trobam una barrera de ferro que dona accés a la part alta de la urbanització de Son Nasi Vell. Continuam dret per avall i sortirem a la carretera de Sóller, a l’altura de Can Penasso i de la parada del bus TIB, on donam per finalitzada la ruta [4 h 15 min].