FENT CAMÍ
Esports 16/08/2019

Una ruta per la cuculla de Fartàritx i la cova Morella

Un camí per pujar pel cingle de Sant Francesc cap als serrals solitaris de la tossa del Llamp

Ara Balears
Una ruta per la cuculla de Fartàritx i la cova Morella

PalmaLa ruta comença al camí de Can Bosc, que arranca vora l’oratori del Roser Vell (s. XIV), situat al sud de Pollença. Es passa per un portell que dona pas a un camí que puja ben rost fent revolts. Pocs minuts després d’haver iniciat la caminada per aquest bosc, es veuen a la dreta, sortint un poc del camí, el safareig i la síquia de la font de l’Alzinar. Es deixa el camí i es continua un tirany fitat que arribarà al cingle de Sant Francesc. Abans de continuar pujant, es pot veure un pas de caçadors situat a la dreta. Es deixen les escales dels caçadors pels peus del penyal. Un senderó menarà per una cornisa a un balcó natural, on hi ha una esplèndida miranda sobre les valls, les muntanyes i la badia de Pollença. En aquest punt s’ha de continuar a la dreta.

Es continua vora la paret del cingle per un tirany en què, en algun tros, hi ha pedres col·locades per tal de facilitar la passa. És el passet de la cova Morella. Es deixa a l’esquerra un pas equipat amb una corda i un cable que puja a dalt d’un esperó, situat als 425 metres d’altura, i es continua pujant per l’inclinat coster. A pocs metres de la cova Morella, al peu del penyal, s’obre la boca de la cova del Boc, també anomenada forat del Boc.

El punt culminant de Fartàritx

Es deixa enrere la cova i es continua pujant. El terreny no és molt dolent i la vegetació no molesta. S’assoleix la part alta del coster i s’arriba a una paret seca, que s’haurà de botar. Després es camina per l’Erassa i els camps Llargs, i des d’aquí ja es fa present l’objectiu; la cuculla, el punt culminant de les muntanyes de Fartàritx. Continua el camí per una ruta empedrada, que ve de la zona de la tossa del Llamp i apareix i desapareix per l’acció de la vegetació.

S’assoleixen les cases de la Mola. Aquestes cases estan situades al lloc de Fartàritx. La possessió prengué nom de la seva situació al sud del massís muntanyenc integrat per la cuculla, la moleta, el moletó i la mola de Fartàritx, al peu de la qual se situen les cases. Es voregen les cases per un preciós camí empedrat el qual arribarà al portell de la rota. Es creua pel cap de damunt, la rota de la Mola, i s’abandona el camí empedrat, el qual baixa pel sementer cap al Rafal i Lassarell. Es travessa una zona planera de roca fins a assolir el coll de la mola i es comença l’ascensió a la cuculla.

Des de la cuculla es copsen les cases de Fartàritx Gran, l’antiga possessió situada entre l’Assarell, Míner, el Pujol i el Rafal. Després d’un breu descans es reprèn la ruta cap al pas de la Mola i les cases de Lassarell. El passet de la Moleta és un camí que descriu uns revolts ajustats al penyal del vessant nord de la cuculla. Es passa per l’àmbit de ranxos de carboners i s’arriba al cap de baix del terreny, on més amunt se situa la rota de la Mola. Després de caminar pel camí marcat s’arriba a les barreres de Lassarell per creuar per davant les cases i continuar el camí, que passa entre els rentadors i les cases. Es deixen enrere les magnífiques cases de Lassarell, So n’Ali i Lassarelleta, i la cuculla de Fartàritx i la cova Morella per poder arribar al punt on s’havien aparcat els cotxes.