Esports 22/10/2021

El puig Caragolí, la cuculla més alta del Territori Arxiduc

Itinerari clàssic des de Valldemossa pel pla del Pouet i les Tres Osques, un dels camins més bells i espectaculars de Son Moragues

Itinerari de la ruta.

PalmaEn aquesta ruta descrivim una de les caminades clàssiques pels voltants de Valldemossa: el camí de l’Arxiduc. Aquest és el nom popular que rep la pujada al Caragolí per la font de l’Abeurada i el pla del Pouet, que conclou sobre els vertiginosos penyals de ses Tres Osques. Som a la cuculla del Territori Arxiduc, denominació amb la qual s’assenyala l’àmbit territorial de les antigues possessions adquirides per l’arxiduc Lluís Salvador d’Àustria entre el 1872 i el 1901 als termes de Valldemossa i Deià, les quals ocupaven una extensió de 1756 ha, entre les quals hi ha Miramar, S’Estaca, Son Marroig, Sa Pedrissa i Son Moragues, entre moltes altres.

La part de la muntanya de Son Moragues que queda fora del domini públic està inclosa en un projecte de custòdia del territori desenvolupat a través de l’associació Muntanya del Voltor. Per poder fer aquesta ruta, és imprescindible sol·licitar permís a través del mòbil 619 59 19 85 o del correu electrònic info@muntanyadelvoltor.com.

[00 min] Iniciam la caminada des de la plaça de Campdevànol, on es troba la parada del bus TIB (L-203) a Valldemossa. Des d’aquí ens dirigim al camp de futbol pels carrers del Rector Joan Mir, Pilar Montaner i Venerable Sor Aina. Aquest darrer passa per l’antic cós de Son Gual, entre la capella de Sant Vicenç Ferrer –l’Arxiduc comprà Son Gual el 1894 i manà fer la capella el 1910 al mateix lloc on predicà el frare dominic– i el Cor de Jesús –obra de postguerra, un lloc de ‘recolliment i pregària’ promogut pel batle, mestre Tià Manitos, i el rector de Valldemossa de llavors, don Joan Mir de Binissalem–.

El puig Caragolí és la cuculla del Territori Arxiduc, des del qual es domina tota la Tramuntana.

Finalment, a l’altura del poliesportiu voltam a la dreta pel carrer de Joan Fuster i seguidament pel de les Oliveres, a l’esquerra, que ens deixarà ben davant l’entrada del camí del pla del Pouet, a l’esquerra del portell de Son Gual Petit [10 min]. Començam a caminar per un caminet de terra –improvisat des que la urbanització de Son Gual s’engolí el que quedava del camí vell que sortia de darrere les escoles– que voreja la tanca. Arribam al portell de l’Abeurada, partió entre Son Gual i Son Moragues, i on es troba el control d’accés a la Talaia Vella (Muntanya del Voltor, projecte de custòdia del territori) [20 min]. Passam el portell i continuam la caminada per un camí ample de carro que, en un primer revolt, on trobam la font de l’Abeurada, s’uneix al camí del pla del Pouet. “És un camí de carro que va des de les cases de Son Moragues fins al pla del Pouet, passant per la font de l’Abeurada, on enllaçava amb el camí que pujava des de Son Gual. Un camí carreter, que es perllonga fins al coll de l’Estret de Son Gallard amb un tram de camí de ferradura. El camí ja devia existir quan l’Arxiduc comprà Son Moragues el 1883”. (El paisatge de l’Arxiduc, Nicolau S. Cañellas Serrano. IdEB, 1997)

Iniciam l’ascens pel comellar, envoltats pels penyals de na Torta, a l’esquerra, i els de les Basses, a la dreta. En aquest primer tram de ruta podem constatar les obres de millora que ha fet la propietat sobre el camí i l’entorn del bosc. [45 min] Així arribam al portell del pla del Pouet, on ens toparem, d’entrada, amb un fotimer d’indicadors. Nosaltres hem de seguir tot dret (nord-oest/nord), i no gaire depressa, perquè tot d’una veurem a la dreta el pouet que dona nom a la contrada, envoltat de paret seca. Avançam pel camí que en pocs minuts ens situa al centre la plana, on trobam una cisterna i un aljub [50 min]. Voltam a la dreta en direcció al coll de l’Estret de Son Gallard (nord-est). Val la pena aturar-se un moment en aquest redol i contemplar la dotzena de clapers que trobam baix l’espès alzinar, prova que temps enrere es conreava en aquell redol.

[1 h 05 min] Assolim el coll de l’Estret de Son Gallard, on trobam un pedrís dels temps de l’Arxiduc. Ens trobam en el punt on es creuen el camí de la Muntanya –procedent de Ca Madò Pilla–, el de la Talaia Vella –a la nostra esquerra– i el que ve des del pla del Pouet, per on hem pujat. Giram a la dreta (sud-est) i continuam pujant en direcció a les Tres Osques. Abans, però, una aturada a un punt destacat del recorregut.

Trobam una desviació a la dreta del camí [1 h 10 min] que ens conduirà fins a l’ermita de Son Moragues, a la part de domini públic de la possessió valldemossina. Aquest espai va ser ocupat a partir del segle XVII i se’l coneix popularment com la cova de l’ermità Guillem [1 h 15 min]. Poca cosa sabem de l’ermità Guillem de Sant Pau, llevat que morí el 1635 a l’Hospital Provincial i que fou molt respectat i venerat per valldemossins i ciutadans. (Mallorca Eremítica, 1965).

El camí de les Fontanelles arranca del pla de les Aritges i baixa fins al pas d'en Miquel.

Cuculla més alta de Miramar

Deixam l’ermita i prenem el camí que s’inicia a l’esquerra del portell que dona accés al recinte. Es tracta d’un camí de ferradura, continuació del camí de la Muntanya, que manà fer l’Arxiduc després de la compra de Son Moragues. Després d’un recorregut serpentejant pel coster rocallós de la muntanya, guaitam damunt les timbes que dominen Son Gallard, som a les Tres Osques [1 h 30 min]. Un bocí curt de camí que s’enfila dalt d’un turonet destacat a l’esquerra del camí principal ens indica que som als peus del puig Caragolí (945 m) [1 h 55 min]. “És la cuculla més alta de Miramar amb bona vista damunt Deià i el port de Sóller. Seguint com qui anar al Teix, es davalla, podent veure gran nombre de boixos, al comellar de darrere sa Coma” (Lo que sé de Miramar, arxiduc Lluís Salvador).

El retorn a Valldemossa el farem des del puig Caragolí seguint el camí de les Tres Osques, que ara ens durà cap al pla de les Aritges, cruïlla de camins perfectament fitada per un petit i espès pinar [2 h 05 min]. Giram a la dreta pel camí de les Fontanelles, un vell camí de ferradura dels molts que feu bastir l’Arxiduc per aquella contrada a final del segle XIX. [2 h 10 min] Deixam a l’esquerra la desviació al camí de les Basses i [2 h 15 min] trobam a la dreta l’abeurador de les Fontanelles. Continuam la caminada cap a la vila i [2 h 30 min] ens topam amb el primer dels dos miradors de l’Arxiduc en aquest tram de ruta, és el mirador de les Basses. Tot seguit [2 h 35 min], uns metres més avall, just després de la desviació a la dreta cap a les Basses pel Ranxo d’en Sutro, trobam el mirador de Son Gual.

Passam una barrera i sortim del domini públic de Son Moragues, ho feim per un tram caragolat de camí, conegut com a Pas d’en Miquel, que ens durà fins al portell del pla del Pouet [2 h 50 min]. D’aquí giram a l’esquerra i pel comellar que hem pujat al principi desfeim passes fins a Valldemossa [3 h 30 min].