FITA A FITA
Esports 08/11/2019

Na Bauçana, la germana petita de les grans talaies del ponent de la Serra

Una caminada tranquil·la pels voltants de Galilea que ens permetrà gaudir de la bellesa d’un paisatge amarat d’història i de llegendes

Na Bauçana, la germana petita de les grans talaies del ponent de la Serra

PalmaEl puig de na Bauçana es troba prop de Galilea, al municipi de Puigpunyent. Ubicat dins la possessió de Son Cortei, representa una talaia perfecta per gaudir d’una perspectiva de 360 graus sobre totes les muntanyes del ponent de Mallorca, alhora que un mirador natural per gaudir del paisatge únic de la serra de Tramuntana, Patrimoni de la Humanitat. Quant al nom del puig, l’actual possessió de Son Cortei era coneguda com a alqueria Albussa durant l’època musulmana. D’aquí ve, idò, la derivació d’Albussa a Bauçana. Un altre fet important referit a la possessió és que durant la segona meitat del segle XX va ser propietat de Gabriel Alzamora, empresari i polític mallorquí, que va ser president de Foment del Turisme de Mallorca, fet que explicaria l’existència d’un camí a posta per accedir-hi al cim des del conegut pla de Son Cortei.

Però Galilea, punt de partida de la nostra ruta, és també un redol màgic on congrien històries i llegendes. Molt a prop hi ha el puig de na Fàtima, on sabem que a final d’estiu del 1229 les tropes del rei En Jaume arribaren a Mallorca. Avançaren a poc a poc, de Ponent cap a Ciutat. Al palau de l’Almudaina, el valí Abu Yahya organitzava la resistència. Patia per la seva terra i per la seva gent. Fàtima, la seva filla gran, estava a punt de casar-se amb un ric cavaller musulmà. Tenia a punt el seu dot: joies i tresors ben guardats dins bells cofres. Per protegir la seva filla, el valí va decidir amagar-la en la solitud de la serra de Tramuntana fins al dia de la victòria... (Illa dels Tresors/Wow Mallorca).

Ruta

[00’] Ubicarem el punt de partida de la ruta a la mateixa plaça de l’església, dedicada a la Immaculada Concepció. Des d’aquí s’ha de prendre per la via de Llorenç Riber en direcció est/nord-est fins al carrer Major. S’ha de deixar a l’esquerra l’Escopidor i continuar carrer amunt. Unes poques passes més endavant hi ha la roca dels Encantaments, un altre d’aquells llocs amarats de la màgia i les fantasies de les rondalles. En aquest indret hi havia l’antiga Casa del Poble, i un rètol sobre la paret blanca d’una casa que fa cantonada amb el camí de Can Pera, per on prosseguirà la marxa, recorda que aquí foren detinguts i represaliats quatre veïns de la vila durant el cop d’estat del 1936.

Pel camí de Can Pera, que ràpidament esdevé el de la Cova dels Bous, s’ha de caminar tot dret, i a totes les cruïlles voltar a la dreta. Les Alzinetes i la Mola Gran són les dues camades que es deixaran a l’esquerra en aquest tram de ruta. I just quan el camí asfaltat que s’ha seguit fins ara pren ràpida davallada entre xalets, cal estar atents perquè allà on acaba [10’] s’inicia un curiós camí de ferradura que, pel seu empedrat i marges de sosteniment, tot sembla indicar era l’antiga via que comunicava Puigpunyent amb Galilea.

[16’] La ruta surt a la carretera Ma-1032, per on s’ha de continuar en direcció a Puigpunyent, amb el puig de na Bauçana de cara. Transcorreguts uns 300 metres s’arribarà al coll del Molí de Vent, on es troba l’accés a la possessió de Son Cortei i on s’inicia també [25’] un camí públic senyalitzat com a GR-221 que uneix Puigpunyent i Calvià, per on continuarà la marxa. Seguint els indicadors del GR, es passarà un portell metàl·lic amb botador i tot seguit continuarà la ruta (sud/sud-oest) per una pista forestal que, a poc a poc, va guanyant altura per dins un pinar amb belles vistes cap a Galilea, coronada pel gran puig punyent del Galatzó. [40’] En aquest punt el camí es bifurca: a la dreta, planer i ben senyalitzat, continua en direcció a Calvià, mentre que a l’esquerra, flanquejat per una barrera que es pot salvar per un lateral sense més problemes, s’inicia el camí que durà al cim. Caldrà deixar dues desviacions a la dreta, per continuar pel camí senyalitzat amb fites i marques de pintura vermella que s’eleva amb pressa per les faldes de la muntanya. Després d’un primer revolt pronunciat a l’esquerra, el camí passa per devora un forn de calç i s’enfila dalt del Planet (o pla de Son Cortei), als peus del puig de na Bauçana, a l’esquerra.

[1 h 05’] Just quan es comença a veure el cim del puig sobre el cap, el camí s’aplana i travessa una partió de paret seca, que deixa enmig d’una clariana del bosc. A l’esquerra hi ha una sitja i una barraca de carboner, en molt bon estat de conservació, per ventura per haver estat feta tota de pedra, fins i tot la coberta. Habitualment, les barraques es cobrien amb una teulada de branques -com si fossin bigues- sobre les quals es dipositaven els feixos de càrritx, estratègicament col·locats per evitar les filtracions d’aigua.

Vistes espectaculars

Un centenar de metres més endavant en direcció est, el camí es fa estret i es bifurca. [1 h 07’] A la dreta, avança fins al pla de Son Cortei. A l’esquerra i ben fitat, s’inicia el tirany de pujada al cim. Es tracta d’un caminet condicionat pel Foment del Turisme els anys 60. Aquest darrer tram no presenta major dificultat que les poques restes que queden ja dels nombrosos arbres caiguts en tempestes passades. A poc a poc, a mesura que es va pujant, les vistes són cada vegada més espectaculars. [1 h 30’] En vint minuts s’haurà assolit la carena de la muntanya i, just a la dreta, el vèrtex geodèsic. Des d’aquí són ben visibles els cims de la Fita del Ram (NE), la Mola de Planícia (NE/N), el puig de Galatzó (N/NW), la Mola de l’Esclop (NW) i la serra de na Burguera (que s’estén de SE fins a NE).

Per a la tornada, es pot seguir el mateix camí de l’anada o provar un petit i senzill circuit que permetrà assaborir noves perspectives de na Bauçana. Si ens decidim per aquesta darrera opció, en baixar del cim a la Planeta o pla de Son Cortei, [1 h 50’] girarem a l’esquerra per la pista que durà fins a un sementer ben ample [1 h 55’]. Aquí s’ha de voltar a la dreta, tant és per un costat o l’altre de la tanca, la qüestió és que al final [2 h 02’] enllaça amb un caminet, amb els solcs de les rodes d’un tractor, que aviat mena a un camí de carro, ample i de bon acabat, que hi ha a l’esquerra [2 h 07’].

Des d’aquí s’ha de continuar caminant fins a una nova bifurcació, on caldrà girar a la dreta per un camí que connectarà amb el bocí de GR que s’ha fet a l’anada, i d’aquí fins a Galilea [2 h 50’].