Barça
Esports 07/02/2023

La maniobra que estudia Laporta perquè Barça TV li permeti fitxar aquest estiu

Una de les solucions que explora el club per solucionar el conflicte laboral amb el seu canal oficial pot generar 'fair play' financer mitjançant una palanca

4 min
Joan Laporta concedint una entrevista a Barça TV.

BarcelonaEls treballadors de Barça TV van fer una nova jornada de vaga aquest diumenge durant el Barça-Sevilla. És la novena des del 31 de desembre, quan, coincidint amb el derbi barceloní, van decidir parar de treballar durant els partits de l’equip de Xavi Hernández com a forma de protesta per unes condicions laborals i salarials que consideren precàries. Des d’aleshores, hi ha hagut diverses reunions a la seu del Departament de Treball de la Generalitat de Catalunya entre el comitè d’empresa i TBSC Barcelona Producciones, la filial de Telefónica a la qual el Barça té subcontractada la producció del canal de televisió. 

Segons expliquen fonts del comitè d’empresa a l’ARA, “en l’última mediació va haver-hi acostaments”. De totes maneres, hi ha una línia vermella que l’empresa no vol tractar. “La proposta que ens ofereixen per al 2022 i el 2023 és insuficient, però la valoraríem si se signés un pacte de futur que no caduqués aquest 2023. No ens podem quedar estancats i tornar a estar en conflicte en un o dos anys. De futur no volen firmar res, quan ara és, en teoria, quan han de negociar un contracte nou amb el client (l’actual amb el Barça finalitza aquest mes de juny). És ara o mai”, asseguren.

Per tractar aquesta situació límit, el comitè fa dies que va demanar una nova reunió amb Joan Laporta. “En teoria, estem pendents d’agendar trobada. Esperem que sigui com més aviat millor”, desitgen. De moment, però, no tenen data, malgrat que ja han enviat dos correus electrònics sol·licitant-la. En la resposta al primer, el club va negar les informacions d’una possible venda de Barça TV per utilitzar-la com una nova palanca (venda d’actius) de cara a l’estiu amb l'objectiu de complir el fair play financer de la Lliga i poder afrontar fitxatges i renovacions. El mateix Laporta, en una entrevista a principis de gener a SER Catalunya, va posar l’exemple de la venda “de continguts de Barça TV” com una possible palanca.

I l’ARA ha pogut confirmar que aquesta és una opció que hi ha sobre la taula. Malgrat que no és l’única. “No hi ha res decidit”, expliquen fonts del club a aquest diari. Hi ha tres opcions per als treballadors de la televisió blaugrana. “Tots a Barça Studios, una part a Barça Studios o seguir tots subcontractats”, exposen. En el cas que Barça Studios absorbeixi Barça TV, aleshores el club tindria la possibilitat d’activar la palanca. El motiu és que amb aquesta maniobra, en principi, el valor de Barça Studios s’incrementaria i, per tant, el 49% que ara sumen Orpheus Media, propietat de Jaume Roures, i Socios.com disminuiria respecte al total. Com que la junta de Laporta té el permís dels socis per vendre fins al 49%, l’entrada de Barça TV al calaix de sastre audiovisual permetria la venda d’un tant per cent extra a un tercer.  

El canvi de normativa de la Lliga de Tebas, clau

La intenció inicial de la junta de Laporta era utilitzar Barcelona Licensing & Merchandising (BLM), el marxandatge blaugrana, com a palanca per a aquest estiu. Però el canvi de normativa de la Lliga ha capgirat els plans. L’estiu passat, les vendes del 49% de Barça Studios i del 25% dels drets televisius van permetre al club reforçar la plantilla amb jugadors de primera línia com Lewandowski, Raphinha i Kounde i, a més, tancar l’exercici 21-22 amb beneficis i pronosticar més ingressos a banda dels ordinaris per a l'exercici 22-23.

Aleshores, la normativa permetia que tots els diners ingressats fossin utilitzats per a allò que el club considerés oportú. Però el nou text, aprovat en l’assemblea de la Lliga celebrada a Dubai el desembre, només permetrà que el 5% de la xifra de diners ingressada es faci servir per fitxar o renovar jugadors. Amb una excepció: quan l’actiu que es pretén vendre sigui una nova via de negoci que l’entitat hagi creat podrà fer ús del total de l'ingrés extra. Aquest requisit no el compleix BLM, que suposa uns ingressos ordinaris per al club. En canvi, com va anunciar Laporta en la citada entrevista, sí que el compliria Barça TV, ja que actualment dona pèrdues. Encara es desconeix quina xifra podria aconseguir l'entitat amb aquesta possible venda. Però seria significativament inferior que els 100 milions d'euros que van pagar Orpheus Media i Socios.com per fer-se amb un quart de Barça Studios.

“La realitat és que Barça TV és un passiu, un cost de 7,5 milions anuals amb poquíssima capacitat de monetitzar de la manera que ha funcionat l’última dècada com a canal 24/7 d’àmbit domèstic. Una altra cosa és que comptablement ho converteixin en un actiu fictici per incrementar el valor de Barça Studios d’una manera irreal”, explica a l’ARA una font que coneix de primera mà les interioritats de la televisió blaugrana. Sobre la possibilitat que hi pugui haver un tercer interessat, la mateixa persona considera: “Si es fa una auditoria ben feta és impossible que hi hagi algú disposat a invertir-hi. Ara bé, sempre hi ha agendes ocultes”. D’altra banda, una persona pròxima a Laporta assegura: “El Jan és capaç de vendre un televisor a un cec, com ja va fer amb Barça Studios, ple d’actius que no se sap si acabaran funcionant o no”.

stats