Esports 16/04/2021

Galilea, encastellada a l’ombra de la ‘cresta de gall de pedra dura’

L’itinerari descriu una volta llarga des de Calvià fins a aquest poblet de muntanya, als peus del Galatzó al municipi de Puigpunyent

PalmaLa via de Llorenç Riber és un carreró curt que connecta el carrer Major, a l’altura de la plaça de l’Escopidor, amb la plaça de l’Església, esplanada coneguda com les Timbes. Precisament, en record del poeta i prevere campaneter (1881-1958), autor del poema Galilea, un lloc ventós, s’hi col·locà en aquesta mateixa via una placa el 1960; i al seu costat, unes rajoles que reprodueixen el poema Galilea, d’Antoni Vidal Isern. Uns primers versos ens anuncien la presència del puig punyent de ponent de la Tramuntana.

S’enfila per la serra mallorquina

una cresta de gall de pedra dura

i en la punta més alta s’endevina

el Galatzó, que a prop del cel s’atura.

El següent itinerari ens durà a assaborir aquest paisatge cultural de la serra de Tramuntana, Patrimoni Mundial, forjat amb l’esforç de les persones que l’han habitat i conreat al llarg dels segles, que enguany commemora el desè aniversari de la seva declaració per part de la Unesco.

[00 min] Des de la parada del bus TIB (L-107 es Capdellà-Palma), a l’avinguda del Capdellà, retrocedim uns metres en direcció al Cafè Sa Societat. El tenim ben a la vista, però no hi arribam perquè tot d’una hem de tombar a l’esquerra pel carrer dels Montcada, costa amunt fins al final, direcció nord. Al número 22 hi hem de fer una aturada, perquè som ben davant de la casa pairal de l’organista i compositor calvianer mossèn Pere Josep Cañellas Jaume (Calvià, 1845 - Palma, 1922), “el capellà de Can Comallongues”.

Allà on acaba el carrer dels Montcada [05 min], giram a la dreta pel carrer de Son Mir i seguim tot dret fins a enllaçar amb el camí del Molí del Castellet. A mitjan recorregut [10 min], a l’altura del carrer de l’Era, a la dreta, ja trobam la senyalització d’aquesta variant de la Ruta de Pedra en Sec GR-221 (Puigpunyent), a l’esquerra. Deixam a mà dreta les cases de Son Mir i un poc més amunt els indicadors ens treuen del vial que mena a la urbanització de Son Font, per la qual passarem més endavant.

Ara prenem cap a l’esquerra pel camí del Pou Nou en direcció a la Vall Negra [25 min] i fem un bocí de camí asfaltat fins que en arribar al camí de la Rota del Xorc [30 min] sortim de la carretereta per la dreta i seguim un caminoi de terra que discorre paral·lel a un síquia, part del sistema hidràulic de Son Font (font de la Vila i pou Nou), que durant segles ha proveït d’aigua el poble de Calvià. Passam per davant, a la nostra dreta, d’un conjunt etnogràfic integrat per un forn de calç i un aljub. Guanyam altura entre el coster del puig Gros de Mofarès i el de Son Font, coberts per pinars esponerosos i olivars envaïts per la vegetació.

Cases de la possessió de Son Cortei.

[45 min] Abandonam per un moment el camí principal i ens dirigim fins a la font de la Vila (font de mina amb una galeria de 21 m) i l’aljub del pou Nou, sufragat pel bisbe Nadal el 1817, a tan sols cinc minuts escassos d’on ens trobam. Val la pena dedicar 10 minuts a visitar la capçalera d’aquest espectacular sistema hidràulic. [55 min] Retornam al GR i prosseguim la caminada en direcció a Galilea. El sender desemboca al camí del Pou Nou [1 h 00], un vial de la urbanització de Son Font, que seguirem fins al final. Sortim al camí del puig de Son Font i voltam a l’esquerra per enllaçar tot dret amb el camí del Molí Fariner. D’aquest passam al camí de Son Font, que no abandonarem fins a assolir la part alta de la urbanització, des d’on ja és visible el puig de na Bauçana. Mentrestant, si giram la ullada cap a la mar veurem una extensa panoràmica del litoral calvianer amb la urbanització del Toro, el puig de la Morisca, Santa Ponça, les illes Malgrats i Peguera.

[1 h 10 min] Passam un portell sense barrera a partir del qual només hi poden transitar vehicles municipals o autoritzats i excursionistes. Deixam el camí de Son Font i continuam pel camí de na Morruda. Som a la part més alta del recorregut. [1 h 30 min] Ens topam amb un portell de ferro que se supera per un costat; ja hem deixat enrere la possessió de Son Font, ens movem ara entre les terres anomenades na Morruda i les Llegítimes, dins una enclotada. Sota l’esguard del puig de na Bauçana, dins terres de Son Cortei (antiga alqueria musulmana d’Alcabussa que dona nom al puig de na Bauçana), i amb el llogaret de Galilea i el puig de Galatzó al fons, ens introduïm per terres de roters, que, en unes condicions avui impensables, arrabassaren pedres i garriga per posar en conreu terres marginals, d’escàs rendiment i, per això, avui abandonades.

Mirador de la Roca de l’Encantament

Així arribam al coll del Molí de Vent (km 8 Ma-1032) [2 h 10 min], en sortir a la carretera ens dirigim cap a l’esquerra en direcció a Galilea. Transcorreguts uns 500 metres, trobam a la dreta de la calçada l’inici del camí vell de Puigpunyent a Galilea, un senderó que encara conserva en algun tram curt l’empedrat original. Sortim a uns vials pels voltants del centre de la vila. Avançam pels camins de la Mola Gran, de la Cova dels Bous, de Can Pera i entram a l’esplanada de l’església per l’Escopidor [2 h 30 min]. Uns metres enrere haurem passat per un petit mirador, la Roca de l’Encantament.

Des de les Timbes (plaça de l’Església), per unes escales que hi ha a la part exterior de l’esplanada ens dirigim a la sortida del poble pel carrer de l’Escalonada i prenem carretera en direcció al Capdellà (Ma-1032). Haurem de recórrer prop de 5 quilòmetres fins a l’entrada de la Finca Pública de Galatzó (km 2,3); sortosament és una via tranquil·la i majoritàriament hi transiten ciclistes. No obstant això, precaució. Deixam a l’esquerra el portell d’entrada a la possessió de Son Martí –pàtria dels dimonis boiets, segons ens parla l’Arxiduc en una de les seves rondalles–, [3 h 25 min] i just després de travessar el ponterró sobre el torrent de Galatzó, abandonam la calçada per l’esquerra i continuam la marxa per un tirany que discorre paral·lel a la carretera. A poc a poc es va dibuixant un camí més ample, feim cas omís d’unes estaques blaves i vermelles i seguim la pista de terra vorejant el torrent.

[3 h 45 min] El camí que hem seguit fins ara desemboca en el torrent; a partir d’aquí, o bé continuam la marxa per dins la llera o bé anam a cercar el tirany que còmodament la voreja per la dreta. En qualsevol cas, no l’abandonam fins a arribar a l’altura de la carretera que uneix Calvià i es Capdellà (Ma-1015). El primer pont que trobarem és el de la carretera vella; des del marge dret del torrent s’inicia un tirany que ràpidament ens situa sobre la calçada [4 h 10 min]. A partir d’aquí just ens queda seguir la senda per a vianants i bicicletes que ens conduirà fins a l’inici de la nostra marxa, la parada del bus TIB a l’avinguda del Capdellà, molt a prop del Cafè Sa Societat [4 h 35 min].