FÓRMULA 1
Esports 16/03/2019

La joventut i el talent s'imposen als diners

La graella de sortida del Mundial de F1, que arrenca a Austràlia, s'omple de joves valors

Nuria García
3 min
Charles Leclerc, a Melbourne

Barcelona“Jove, tot i que sobradament preparat”, deia l’anunci del Renault Clio JASP del 1995. Ha plogut molt des de llavors, els cotxes –i també els F1– han canviat moltíssim, però la frase pot servir per descriure la graella de sortida del Mundial de Fórmula 1 d’aquest any, que arrenca a l’Albert Park de Melbourne amb el Gran Premi d’Austràlia. Amb una mitjana d’edat de 26,5 anys, una de les més baixes dels últims temps, la graella està plena de joventut gràcies a la revolució que han fet els equips, que han decidit optar pels integrants dels seus programes de desenvolupament de joves pilots per sobre d’altres apostes segures o dels diners. “La graella està plena de nens que, si no van vestits amb les granotes amb els colors dels seus equips, ningú sabria qui són”, deia Flavio Briatore, director esportiu de l’equip Renault del 2002 al 2009, quan es van començar a saber els noms dels pilots que aquest any saltarien a la pista. Alexander Albon va ser l’última peça del puzle d’una nova generació de pilots amb un atreviment digne dels que ja són veterans de la graella. Noms com Norris, Russell i Albon són els de joves promeses que fan el salt, als quals se’ls afegeix Giovinazzi.

El canvi de plantejament dels equips ha sigut gairebé generalitzat: dels 20 integrants de la graella, la meitat tenen 25 anys o menys. Excepte Robert Kubica –que Williams ha repescat després de recuperar-se d’un accident el 2011 al ral·li d’Andorra–, la resta d’equips han optat per la joventut. Kubica, que hi torna als 34 anys, i Räikkönen, que el 17 d’octubre en farà 40, apugen la mitjana d’edat de la graella.

Un dels equips que sempre s’havia caracteritzat per ser conservador, Ferrari, ha fet el salt donant l’oportunitat de la seva vida a Charles Leclerc. El monegasc, que va debutar amb Sauber, està cridat a ser un dels pilots que lluitarà pel Mundial –i, de retruc, que complicarà una mica la vida a Vettel–. Igual que Max Verstappen, que, tot i fer anys que disputa el campionat sencer, continua sent un dels joves de la graella: va debutar amb 17 anys i ara ja en té 21.

Canvis d’equip

En total, a Melbourne hi haurà sis cares noves respecte al GP d’Abu Dhabi –el que va tancar la temporada passada–, entre les quals les de tres debutants en la categoria: Norris, Russell i Albon.Van ser els tres pilots que l’any passat van lluitar pel títol de la F2 i, tot i que se’l va embutxacar Russell, el britànic pot patir més que els altres perquè arriba a la F1 amb un cotxe a priori inferior. En el capítol de tornades, a banda de la de Robert Kubica amb Williams, hi ha la de Daniïl Kviat, que al 2017 Toro Rosso va fer baixar del cotxe, i la d’Antonio Giovinazzi, que fa dues temporades va disputar dues curses amb Sauber. Així, només vuit pilots repeteixen amb l’equip de l’any passat, i només dues escuderies mantenen els seus dos integrants (Mercedes continua amb el duo Hamilton-Bottas, i Haas manté Grosjean i Magnussen).

Un any més, Lewis Hamilton i Mercedes tornaran a ser els rivals a batre. Si als tests de pretemporada al Circuit de Barcelona-Catalunya va semblar que les fletxes platejades passaven inadvertides i no encapçalaven la taula de temps cap dia, aquest dissabte a Melbourne el britànic va donar un cop sobre la taula i es va alçar amb el millor temps. Diumenge (6.10 h, Movistar F1) al costat de Hamilton arrencarà Bottas, seguit de Vettel, Verstappen i Leclerc.

Noves normes

Aquest any la Federació Internacional de l’Automòbil ha introduït canvis en el reglament. A banda d’un dels més destacats, que implicarà que un pilot sumi un punt més quan faci la volta ràpida sempre que acabi entre els deu primers, hi haurà nous alerons (més amples, més alts i més simples) per facilitar els avançaments. També han canviat els noms dels neumàtics: Pirelli continua sent-ne el subministrador principal, però ara el més dur es diu C1 i el més tou C5. A més, el nivell màxim de gasolina ha augmentat (de 100 a 105 kg) i el pes dels pilots no afectarà el pes mínim del cotxe, cosa que comportava maldecaps als esportistes més corpulents. Finalment, s’han introduït millores als cascos i els guants dels pilots per augmentar la seguretat.

stats