Cala Sant Esteve: el taló d’Aquil·les del port de Maó
31/10/2025
11 imatges
1 de 11
Al costat de la torre, el recorregut acaba pel Camí de Cavalls, que va sorgir per defensar un camí públic que des d’època medieval era usat pel control de tot l'entorn marítim. Es diu així perquè la vigilància la feia un home armat amb cavall.
2 de 11
La ciutat de Maó i totes les infraestructures portuàries requerien molta protecció. Per un costat, la fortalesa de la Mola, construïda en temps d’Elisabet II, a mitjan segle XIX. Per altra banda, la Cala Sant Esteve, un autèntic eix vertebrador de la defensa del port.
3 de 11
També és anomenada torre de Stuart perquè va ser edificada per ordre del general Stuart, conquistador i governador de Menorca.
4 de 11
La torre d’en Penjat va ser aixecada pels anglesos el 1798 sobre un turó al costat del fort, que encara era un punt feble en la defensa del port. Es deia així perquè era el lloc on se situava la forca de la justícia dels presoners de Sant Felip. Era una manera d’advertir els nouvinguts.
5 de 11
Durant els setges, l’enemic intentava entrar al fort mitjançant túnels subterranis excavats des de l’exterior. Els defensors, una vegada situada la posició dels atacants, feien explotar el pou de pólvora que hi havia més a prop, de manera que la força de l’explosió n'enfonsava els túnels excavats.
6 de 11
La Cala Sant Esteve es troba a la dreta de la bocana del port de Maó. És una entrada de la mar amb dues construccions de gran interès històric: el castell de Sant Felip i el fort de Malborough, dels segles XVI i XVIII, respectivament. A l’exterior de la cala, a sobre d’un turó hi trobam la torre d’en Penjat, de 1789.
7 de 11
El fort de Malborough va ser construït pels britànics cap al 1720. Deu el nom a Sir John Churchill, duc de Marlborough, el general britànic més destacat de l’època.
8 de 11
Dos dels elements defensius més importants del fort eren la galeria de la contraescarpa, que circumda tota la fortalesa, i les contramines.
9 de 11
Les espitlleres permetien als fusellers disparar els atacants que havien aconseguit entrar al fossat.
10 de 11
Hi ha cinc túnels que condueixen a les contramines. Aquestes galeries llargues i profundes eren un mitjà de defensa que acaben amb pous profunds plens de pólvora.
11 de 11
La ciutat de Maó i totes les infraestructures portuàries requerien molta protecció. Per un costat, la fortalesa de la Mola, construïda en temps d’Elisabet II, a mitjan segle XIX. Per altra banda, la Cala Sant Esteve, un autèntic eix vertebrador de la defensa del port.