FENT CAMÍ
Esports 14/12/2018

De Sóller a Orient pel puig de l’Arrom i Coma-sema

La travessa passa per finques privades i les possesions de tres municipis diferents, Sóller, Escorca i Bunyola, amb un recorregut d’uns 17 km

Juanmi Mas
De Sóller a Orient pel puig de l’Arrom i Coma-sema

PalmaPer a aquesta ruta és indispensable obtenir el pertinent permís de pas per les possessions de l’Arrom i Coma-sema. El cementeri de Sóller és el punt d’inici d’aquesta excursió. Allà es pot aparcar després de recórrer el laberint de carrerons de la zona antiga del poble. (WP-01) (70 m). Es comença a caminar i en pocs minuts s’arriba a una bifurcació. A la dreta hi ha un monument religiós inacabat. Cal tombar a l’esquerra, pel nou camí carreter, i es passa per la primera barrera del Bosc, tancada amb clau (WP-02) (257 m). S’ha de demanar la clau als propietaris per poder continuar pujant pel camí carreter de l’Arrom. A l’esquerra hi ha una olla de forn de calç. Assenyalam l’indret amb el (WP-03) (427 m) ja que és on s’inicia la pujada al cingle de l’Obi, ben davant el forn, just a l’altra banda del camí. Després d’un bon nombre de revolts i passes, s’arriba al coll de l’Ullastre (484 m). Allà és on es veu com el camí es bifurca. Convindrà anar cap amunt, per la dreta, cap al clot l’Olivar. Passat el portell del coll, la vista s’obre cap a la zona nord de la serra d’Alfàbia, el puig d’en Palou (1.044 m). Des d’allà s’arriba a l’alzinar que s’albira just als peus dels penyals de la serralada. Ens acostam visualment al punt per on s’ha de sortir de la finca de l’Arrom i per on es puja al puig del Sementer Gran per després iniciar la davallada a la valleta de Lofra. Més a l’esquerra queden els Cornadors i, entre ambdós, el pas de l’Anglès, el qual permet baixar cap a l’altra banda de la muntanya, cap al barranc de Biniaraix. El camí s’enfila per un estret comellar i a mitja pujada s’hi situa la segona barrera. Aquesta és infranquejable, si no és que hom en duu la clau, que cal demanar als propietaris de la finca. El camí s’eixampla fins a assolir les cases de l’Arrom (658 m). A partir d’aquí s’arriba a una tercera barrera per agafar el camí que ens durà a recórrer la falda de la serra d’Alfàbia i a sortir de la possessió. Primer va cap a la dreta per anar a voltar a una bifurcació, on hi ha un forn de calç, i després puja cap a l’esquerra, on despunta el puig de l’Arrom (860 m).

De Sóller a Escorca

Tot d’una, l’excursionista ha de començar a baixar cap a Lofra (WP-06) (910 m), i del terme municipal de Sóller entrarà al d’Escorca. Passarà per les Tanques de Lofra (890 m), després de fer una una bona davallada i de creuar el torrent de Lofra, el qual s’estimba al salt dels Cans, cap al barranc de Biniaraix. En 13 minuts, s’arribarà a un camí carreter i planer, el coll d’en Poma (WP-09) (889 m).

D’Escorca a Bunyola

S’arriba a un portell que marca els límits dels termes municipals d’Escorca i Bunyola, (WP-11) (806 m). Des del portell es perden 263 m de desnivell. Baixant pels Barrancons (800-550 m), per un antic camí de ferradura bastant brut de vegetació, s’assoleix la pista de Coma-sema, que condueix de les cases al coll del Bosc i al desaparegut pas de la Foradada (WP-12) (543 m). A prop de les cases hi ha un desviament per la dreta (WP-13), amb un rètol informatiu que explica les normes que s’han de seguir en aquell tram, fins que se surt de la finca. A l’esquerra de les cases es veu el coster rocós del Barrancons. La zona també es coneix com el Coconar o puig de les Coves. Caminam entre marjades de velles i belles oliveres. A uns cinc minuts de Coma-sema, al mateix camí d’aquella possessió, a l’esquerra, s’hi alcen les rústiques cases de possessió de Son Montserrat i, des de aquí, s’arriba al llogaret d’Orient.