JOCS OLÍMPICS

Pirineus-Barcelona: El CAR es prepara per a l’hivern

El centre construirà un pavelló de gel i altres instal·lacions pensant en els Jocs del 2030

Gairebé tothom identifica el Centre d’Alt Rendiment (CAR) amb els Jocs del 1992, però menys gent sap que en els seus inicis, anys abans del somni olímpic, aquelles instal·lacions no estaven pensades per a la pràctica esportiva sinó que eren propietat del Centre Mutual de Rehabilitació d’Accidentats de Treball. Arran de la designació olímpica de Barcelona, aquell antic edifici va passar a ser una residència d’esportistes i es van construir al seu voltant tot d’equipaments per a l’entrenament d’elit. Amb els anys el CAR es va anar ampliant i modernitzant perquè pogués disposar d’instal·lacions de tots els esports imaginables... excepte les modalitats hivernals. Un dèficit que ara, precisament quan Catalunya aspira a acollir els Jocs d’Hivern del 2030, està a punt de cobrir-se.

Un pavelló de gel, un circuit d’esquí de rodes, una pista d’arrencada per a skeleton, bobsleigh i luge, una zona de sortida de snowboard i una zona de salts a l’aire lliure per al surf de neu i l’esquí artístic. Aquestes són les cinc instal·lacions que es construiran a partir del 2020, amb un pressupost que oscil·larà entre els 2,5 i els 3 milions d’euros. “Això significa que trenta anys després de la seva creació, el CAR disposarà d’infraestructures permanents de gel i neu”, deia Gerard Figueras, secretari general de l’Esport, en una visita a les instal·lacions de Sant Cugat.

Pirineus-Barcelona busca el suport popular

Figueras i els responsables del CAR admeten que aquest projecte -aprovat i pendent d’execució- està motivat per la candidatura Pirineus-Barcelona, que aspira als Jocs del 2030. Però no per això resten importància a la modernització del centre. Per tant, les obres es faran tant si la candidatura resulta guanyadora com si no.

El gruix més important del pressupost es destina al pavelló de gel, que tindrà dues pistes, una de patinatge i una altra de cúrling. D’aquesta manera, el pavelló donarà resposta als requeriments per a l’entrenament d’alt nivell de quatre disciplines olímpiques (patinatge de velocitat short track, patinatge artístic, cúrling i hoquei) i dues de paralímpiques (cúrling en cadira de rodes i parahoquei). En principi, aquest pavelló s’instal·larà en un espai de rehabilitació que està buit des del 2012. Ara bé, també es treballa amb la possibilitat de situar-la a l’hangar que actualment es destina al tenis, però que està sent infrautilitzat per la Federació Espanyola. En canvi, la pista d’acceleració, una rampa que servirà per a entrenament i per a laboratori biomecànic -que té referents a Àustria i els Estats Units-, serà molt més econòmica, amb una inversió d’entre 70.000 i 90.000 euros. A més, no serà un recinte tancat sinó a l’aire lliure, i amb un material lliscant que simula el gel. De la mateixa manera també serà a l’aire lliure la zona de sortida de snowboard, que també servirà per a entrenament i per a laboratori.

Un impuls per als esports d’hivern

“Si Pirineus-Barcelona prospera, segur que la cosa s’accelera. En cas contrari potser es tardarà una mica més. Però el més important és que la reforma es farà”, asseguren des de Sant Cugat. Els gestors del centre estan convençuts que les noves instal·lacions seran un èxit a més d’un reclam, no només per als esportistes del país, sinó també per als d’altres delegacions, que podran fer servir les instal·lacions per preparar, per exemple, els Jocs d’Hivern de Milà 2026. A més, significarà donar un impuls als esports d’hivern, que a Catalunya no tenen tanta tradició-des del punt de vista de la màxima competició- com els esports que participen als Jocs Olímpics d’Estiu.

Una nova oferta per a un CAR que aquest curs 2019/20 ja té nombroses reserves d’arreu del món per preparar els Jocs de Tòquio de l’estiu vinent i que, de cara a París 2024, ja n’ha començat a rebre algunes.

EDICIÓ PAPER 17/08/2019

Consultar aquesta edició en PDF