TURISME

Les empreses turístiques de les Illes ja configuren preus a través del Big Data

L’ús massiu de dades està encara infrautilitzat en alguns àmbits, com el màrqueting i la presa de decisions, segons els experts

La utilització de les tècniques del que s’anomena Big Data és aplicada ja per les empreses turístiques de les Illes Balears per tal de configurar els seus preus quasi en temps real segons les tendències que es detecten en el mercat. Tot i que encara no és freqüent entre la majoria de companyies turístiques de l’Arxipèlag l’ús d’aquestes tècniques en totes les seves possibilitats, sí que ja s’empren en el que es denomina revenue management, és a dir, en la gestió d’ingressos.

“Les empreses ja fa temps que utilitzen l’anàlisi de dades per decidir els seus preus, però l’aplicació del Big Data permet incorporar a les dades internes tota una sèrie d’ímputs en temps real que estan fent més eficient les estratègies de preus de les companyies hoteleres, per exemple”, explica Jaume Monserrrat, màxim responsable del clúster Turistec i de l’empresa tecnològica balear EtoolInnovation.

El Big Data consisteix en la recollida massiva d’informació i el seu tractament per tal que permeti obtenir respostes que ajudin a l’estratègia empresarial. “Es tracta de generar coneixement per tal d’ajudar les empreses a prendre les millors decisions de negoci, que poden afectar diferents àmbits, com l’organització interna, la configuració de productes i serveis, i les accions de màrqueting, entre d’altres”, explica Héctor García, cap d’Innovació de TravelgateX, una de les empreses més importants en tecnologia turística ubicada a les Illes.

Determinar les preguntes

García explica que aquesta anàlisi de dades massiva intenta obtenir el màxim nombre d’ímputs rellevants i provinents de fonts molt diversificades a fi de preveure quin pot ser el comportament del turisme. A través d’una sèrie d’algoritmes, es tracta de contestar preguntes. “El principal problema per a les empreses del sector és determinar amb exactitud aquestes preguntes”, destaca el responsable de TravelgateX, que adverteix que les empreses que no adoptin aquesta estratègia perdran competitivitat.

Antoni Riera, director tècnic de la Fundació Impulsa, incideix en aquesta apreciació, malgrat que destaca que a les Illes ja hi ha un bon nombre d’empreses especialitzades en tecnologia turística que ofereixen la possibilitat d’utilitzar el Big Data per millorar determinats departaments, com l’esmentat del revenue management. Amb aquestes tècniques, explica l’economista, les empreses fan una revisió constant dels seus preus, perquè tenen informació en temps real sobre les tarifes de la competència i sobre com està relacionat el consumidor en aquests preus. Les empreses asseguren que l’aplicació del Big Data no és un tema de costos, sinó de voluntat empresarial. “El cost és quasi una cosa trivial”, explica García, que destaca que les empreses tenen a la seva disposició una gran quantitat de programari i bases de dades d’on obtenir informació. Es destaca com a gran valor la capacitat d’obtenir informació sensible i valuosa, com la que pot provenir de sensors que ofereixen dades en temps real sobre la quantitat, la freqüència i els moviments dels turistes en una destinació.

Per exemple, l’anàlisi de dades que ofereix Wifi Palma ha permès a l’Autoritat Portuària de les Balears posar en marxa una aplicació, Welcome Palma, que possibilita als turistes i als residents conèixer les zones de la ciutat amb major congestió de visitants i planificar així els seus desplaçaments.

Les empreses tecnològiques de les Illes treballen amb l’objectiu de fer accessibles aquestes aplicacions del Big Data per a petites i mitjanes empreses del sector turístic. “Amb les eines que estam desenvolupant, qualsevol empresa podrà tenir accés a gran fluxos de dades per poder adequar les seves estratègies”, explica Montserrat. En aquest sentit, Booking està a punt de treure una eina estadística pública que permetrà a les empreses tenir informació sobre les vendes que fa aquest portal. El camí, segons aquests experts, “és inexorable”; allò que han de decidir les empreses de les Illes Balears és cap on dirigir el potencial de totes aquestes eines tecnològiques.

La intel·ligència artificial i el 'Machine Learning', reptes que ja son aquí

L’ús de dades de manera massiva per tractar de preveure el comportament del consumidor és només una part d’aquesta tecnologia. “L’objectiu final és que, fent servir una sèrie d’algoritmes d’intel·ligència artificial, el nostre sistema vagi aprenent i sigui capaç d’anticipar decisions, el que es coneix com a Machine Learning ”, explica Jaume Montserrat, president de Turistec. D’acord amb informació que li arriba sobre determinat tipus de reserves, el sistema pot ser capaç de fer, per exemple, recomanacions, com deixar de fer ofertes perquè no són eficients o suposen una baixada d’ingressos. La informació que arriba en temps real pot fer referència a moltes variables de fonts molt distintes que enriqueixen constantment el sistema.

EDICIÓ PAPER 22/06/2019

Consultar aquesta edició en PDF