MOTOR

El sector de la venda de cotxes detecta l’alentiment econòmic

Després d’anys de forta pujada la facturació s’estabilitza i per a 2019 s’espera un augment moderat

El sector de la venda de cotxes nous a les Illes Balears ha entrat en una fase d’alentiment després de diversos anys de creixements que rondaven el 5% i per a enguany les previsions són de moderat increment, segons explica el president de l’Associació Balear de Distribuïdors d’Automòbils (Aseda), Andreu Vidal. Les Balears varen ser, el 2018, una de les comunitats on menys han crescut les matriculacions, amb un total de 34.632 unitats, un 1,6% d’augment. El creixement estatal ha estat d’un 7%, amb unes vendes d’1,6 milions d’unitats, tot i que, segons Vidal, bona part d’aquest increment es deu a un canvi de regulació que va obligar a matricular milers de cotxes, sobretot a Madrid.

“El que pensam és que deixam enrere els forts creixements dels anys de la recuperació. Hem de pensar que a Espanya es va passar de vendre 1,6 milions de vehicles, el 2008, i pocs anys després teníem xifres de 800.000, una caiguda que s’ha anat recuperant aquests darrers exercicis”, explica Vidal.

A les Balears operen prop de 30 concessionaris de vehicles, als quals s’han d’afegir els negocis de venda de cotxes de segona mà. El 2018 es varen vendre 69.993 cotxes d’ocasió a les Balears, la qual cosa suposa un augment del 0,8% en comparació amb l’any anterior, segons un informe publicat per l’Associació Nacional de Comerciants de Vehicles (Ancove). Del total de vehicles venuts, 58.541 eren turismes i totterrenys, amb una pujada d’un 0,7%, i 11.452 eren comercials lleugers, amb un increment de l’1,1%.

A tot l’Estat es varen vendre 2.430.537 vehicles d’ocasió, la qual cosa va significar un increment del 6,4% en comparació amb 2017, dels quals 2.100.385 eren turismes i totterrenys, amb una pujada del 6,6%, i 330.152 eren comercials lleugers, amb una pujada del 4,6%.

El desembre de 2018, a l’arxipèlag balear es vengueren 5.793 vehicles d’ocasió, la qual cosa va suposar un descens del 13,1% en comparació amb el mateix mes de l’any anterior, una baixada molt superior a la del mercat espanyol, que va ser del 3%, amb 232.597 unitats venudes.

Segons Vidal, el mercat balear és caracteritza per una major quota del motor de benzina sobre el de dièsel, que ha passat en els darrers anys de tenir una quota del 40% al 19%. A Espanya el dièsel suposava fins fa uns anys el 60% del mercat, però ha passat a ser només del 35%.

“Les informacions que les administracions han donat sobre el dièsel han perjudicat aquest tipus de motor. A més, es basen en la creença falsa que el dièsel és més contaminant. Això podia ser fa molts d’anys, però no passa amb els nous models de vehicles amb aquest carburant”, destaca Vidal

El representant d’Aseda també destaca que l’aposta que les administracions volen fer pels vehicles elèctrics no es veu reflectida en el comportament del mercat, ja que a les Illes Balears aquest tipus de vehicles no suposen més que un 0,7% de les vendes. Segons els concessionaris, el preu d’aquests cotxes, la poca varietat de models, la falta de punts de càrrega i la poca autonomia dificulten que es comercialitzin de manera més àmplia. En canvi, els vehicles híbrids sí que comencen a tenir més acceptació i suposen quasi un 6% de les vendes.

EDICIÓ PAPER 18/05/2019

Consultar aquesta edició en PDF