TURISME

El paquet turístic perd força davant el viatge independent

Els turistes que arriben a les Illes amb unes vacances organitzades suposen només el 37% del total

Les darreres dades sobre la manera d’organitzar el viatge dels turistes que arriben a les Balears indiquen que el paquet turístic perd terreny davant l’empenta del viatger independent, aquell que compra directament els serveis que necessita per realitzar les seves vacances: transport, allotjament i altres serveis complementaris, com excursions o cotxe de lloguer. Així, les dades d’Ibestat constaten que durant els primers vuit mesos de l’any el turisme amb paquet turístic ha davallat un 5,2% a l’Arxipèlag, mentre que el que s’organitza el viatge ha crescut un 3,73%.

Això vol dir que, dels 12,2 milions de turistes rebuts en els vuit primers mesos de l’any, un total de 4,5 milions varen venir amb un paquet turístic, un 37%, enfront del 63% que va realitzar el viatge organitzat de manera independent, que va totalitzar 7,6 milions.

Situació per illes

Si miram la situació per illes, a Mallorca, la proporció durant aquest any ha estat de 40 a 60, això suposa que, dels 8,6 milions que van arribar a l’illa, 5,2 ho van fer de manera independent i 3,4, amb un paquet turístic. A Menorca el repartiment és similar: 41 a 59 a favor dels viatgers independents, és a dir, 6,5 enfront de 4,5 milions.

On la situació és diferent és a Eivissa i Formentera, ja que el predomini dels viatgers independents és molt més elevat. En aquestes illes, dels 2,4 milions de viatgers que hi arribaren, 671.000 ho feren amb un paquet turístic i 1,7 milions adquirint directament els serveis. Això suposa una proporció de 28 a 72.

Nacionalitats

El turisme espanyol que enguany experimenta un gran creixement, un 5,3%, ve principalment sense paquet turístic. De 2 milions, 1,8 ho ha fet d’aquesta manera i 270.000, amb paquet. Aquest apartat, de tota manera, és el que enguany registra major increment, un 18%.

Pel que fa als principals mercats emissors, Gran Bretanya és el que confia en major mesura en els tour operadors, ja que dels 2,7 milions de visitants la meitat ho han fet amb paquet turístic i la meitat sense. Així i tot, aquest segon apartat ha augmentat quasi un 8%, mentre que el de paquets ha baixat un 5%.

A Alemanya, dels 3,2 milions de turistes, 1,5 compraren un paquet i 1,7 no ho feren. De nou, la tendència és a favor d’aquest segon bloc, amb un descens d’1,7% davant la caiguda de l’11 del segment de paquets vacacionals. França i Itàlia mantenen un fort predomini del viatger independent, ja que pràcticament un de cada tres visitants viatja sense l’ajuda d’un tour operador. 118.000 francesos compraren un paquet i 293.000 viatjaren per compte seu, mentre que els italians varen ser 101.000 davant els 294.000. En els dos casos, es va incrementar molt més el viatger independent.

Temporada baixa

Aquesta tendència a favor del viatge autoorganitzat s’accentua durant temporada baixa i mitjana. Per exemple, de gener a abril s’han rebut a les Illes Balears 2,2 milions de turistes, només 510.000 dels quals varen venir amb un viatge organitzat. La resta, 1,7 milions, ho va fer per compte seu. En els mesos de novembre i desembre arribaren a les Balears 485.000 viatgers, 74.000 dels quals ho feren amb la compra d’un paquet turístic i 411.000, amb organització pròpia.

Per contra, a la temporada alta hi ha una mica de dependència dels tour operadors, però que minva any rere any. Així, aquest darrer agost, dels 2,7 milions de visitants arribats a la Comunitat, 1,1 ho varen fer comprant un paquet i 1,6, sense paquet.

Les xifres completes de 2017 confirmen aquesta situació. Del total de 16,3 milions de turistes que arribaren a l’Arxipèlag, 6,6 milions, un 41%, varen comprar un viatge combinat i 9,7 milions, un 59%, varen viatjar de manera independent. Per illes es constata que Mallorca i Menorca tenen un distribució similar entre un tipus de turisme i un altre, 45-55 i 44-56, respectivament, a favor del viatger independent, mentre que a les Pitiüses el paquet té molt menys pes, només amb un 24% dels viatgers que arribaren a aquestes dues illes.

Aquesta situació ens allunya molt de la viscuda a final del segle passat, quan quatre grups turístics (Thomson, TUI, Neckerman i Aitours) pràcticament controlaven el 70% del turisme que arribava a Mallorca. El procés, denominat desintermediació, va ser impulsat sobretot per l’aparició d’internet, que va permetre als proveïdors oferir els seus productes directament als consumidors.

EDICIÓ PAPER 11/11/2018

Consultar aquesta edició en PDF