Economia 08/03/2021

La pandèmia torna Mango a les pèrdues

La cadena de moda tanca el 2020 amb uns números vermells de 110 milions d'euros

3 min
Mango no preveu fer un tancament massiu de botigues a causa del covid

"L'alegria ha durat poc". Són paraules del director general i conseller delegat de Mango, Toni Ruiz. El 2019 la companyia sortia del pou i aconseguia, després de tres anys en números vermells, no només obtenir beneficis (21 milions d'euros) sinó fer-ho amb un rècord de vendes (2.374 milions). La pandèmia, però, ha estroncat aquest creixement i l'empresa de moda més important de Catalunya va tornar a les pèrdues el 2020, concretament de 110 milions d'euros.

Mango va tancar l'any passat amb una facturació de 1.842 milions (-22%) i un ebitda (benefici abans d'impostos, interessos i altres conceptes) de 21 milions d'euros sense aplicar les Normes Internacionals d'Informació Financera (NIIF-16). Tal com era previsible, les botigues són les que més van patir aquest descens de vendes (-43%). L' explicació és senzilla: durant l'any passat van estar tancades una setantena de dies, a més de patir restriccions horàries i d'aforament la majoria dels mesos a causa de la pandèmia. La cara positiva de la crisi sanitària ha sigut que ha disparat les vendes online. Ho va fer un 36%, i es va aconseguir que gairebé la meitat de facturació (42%) entrés per aquest canal, un percentatge que gairebé dobla el del 2019, que va ser del 24%. "Estem contents perquè, tot i la pandèmia, hem salvat l'any", assegura Ruiz, que recorda que el primer que va firmar com a conseller delegat, càrrec que va ser nomenat dies abans de l'arribada del covid, va ser l'ERTO que va afectar gran part de la plantilla durant el confinament més estricte, del març al juny.

De fet, el mateix Ruiz reconeix que durant els primers mesos del covid esperaven que la patacada encara fos més important, ja que també es va frenar en sec la venda online. A partir del juny, però, es va començar a notar una recuperació. "Vam patir dos o tres mesos d'absoluta aturada", recorda. Tenint en compte la fortalesa del canal online, la companyia s'ha fixat com a objectiu de cara a aquest 2021 arribar als 1.000 milions de facturació per aquest canal. Per aconseguir-ho, durant el 2020 ja va fer una inversió de 27 milions d'euros en transformació digital. "Les botigues físiques continuaran sent un actiu important de la companyia", manté Ruiz. De fet, actualment la cadena de moda encara té mig miler d'establiments tancats dels 2.221 que tenia al tancament del 2020 i "molta gent" en ERTO concentrada sobretot a Alemanya, el Regne Unit i el Països Baixos. En total, l'any passat tenia 43 punts de venda més que el 2019 i preveu mantenir aquesta dinàmica durant aquest 2021. Entre les obertures més importants n'hi va haver a Viena, Manchester, París o Copenhaguen.

Les mesures per fer front al covid

Quines mesures va dur a terme Mango per intentar minimitzar la caiguda de vendes? D'una banda, va potenciar noves col·leccions, bàsicament centrades en la roba esportiva, per donar resposta a les necessitats dels clients. Alhora, va aconseguir una reducció de 230 milions de les despeses operatives gràcies a una renegociació de les rendes de lloguer de les botigues i un ajust de personal, amb la sortida de més de 2.000 persones, principalment treballadors amb contractes temporals que no van ser renovats. També va reforçar la tresoreria a través d'un préstec ICO per valor de 240 milions d'euros i va aconseguir abaixar el seu deute net bancari per cinquè any consecutiu, ja que va passar de 194 a 156 milions d'euros, la qual cosa suposa una reducció de prop del 20%. "En el pitjor any de la història de Mango no hem cremat caixa", subratlla Ruiz.

Els reptes del 2021

A més d'aquestes mesures, la companyia s'ha fixat quatre grans reptes per a aquest any per intentar tornar a aconseguir beneficis. El primer, eliminar Violeta, la seva marca de roba femenina de talles grans, per integrar-la dins de la línia principal de Woman, que ha ampliat la seva oferta fins a la talla 54. Alhora ha llançat la seva primera línia especialitzada en tèxtils i articles de la llar, que estarà disponible online a partir del segon trimestre d'aquest any, i es preveu que entri en algunes botigues físiques, tot i que es descarta obrir una cadena només amb aquests productes.

El tercer repte passa per seguir obrint el seu canal online a terceres marques per ampliar l'oferta comercial. En aquest sentit, fa dues setmanes va anunciar que començarà a vendre a través de la seva web la col·lecció de roba interior Intimissimi, que pertany al grup Calzedonia. "Estem negociant amb altres marques", explica Ruiz, sense donar més detalls. I, finalment, invertirà més de 40 milions d'euros en l'ampliació de la seva seu central de Palau-solità i Plegamans. L'objectiu és construir un Campus Mango que serveixi de motor per ajudar a transformar l'organització. Les obres començaran aquest 2021 i acabaran en un termini de dos anys. "Acomiadem un any absolutament atípic i imprevist, en el qual hem sigut capaços d'assegurar la competitivitat i el lideratge de la companyia sense renunciar a avançar encara més ràpid en la seva transformació", afirma el conseller delegat.

stats