Aeroports
Economia 24/08/2022

El nombre de vols en jet privat ha augmentat un 65,33% a les Balears respecte del 2019

Incrementar les taxes imposades a l'emissió de CO2 i la restricció de la quantitat de trajectes són algunes opcions per minvar els efectes negatius de l'aquesta activitat

2 min
Vista general de l'aeroport de Palma des de la zona on s'aparquen els avions privats.

PalmaLes Balears han registrat un 65,33% més de vols amb jets privats durant el primer semestre d'enguany respecte de les xifres de 2019. D'ençà que ha començat l'any, els aeroports illencs han comptabilitzat 14.539 avions privats, 5.745 més que el 2019. Només al juny, segons les darreres dades d'Aena, varen passar per l'Arxipèlag 5.023 jets privats, un 43,43% més que el mateix mes del 2019, quan varen ser 3.502.

L'aeroport d'Eivissa és el que més vols ha registrat, tant enguany com el 2019. En total, s'han comptabilitzat un 30,31% més de vols només al juny i han arribat als 2.558. D'ençà que ha començat l'any, l'aeroport ha registrat 6.066 avions privats. Aquestes dades gairebé doblen les del 2019, quan en sis mesos es varen comptar 3.819 jets, i 11.276 fins al desembre.

Son Sant Joan, aquest mes de juny, ha registrat 2.130 vols de jets privats. Tot i no ser l'aeroport que més vols ha comptat aquest estiu, sí que és el que més n'ha acumulat des del gener, 7.692. Si es comparen les dades del primer mes de l'any, el 2019 varen volar 368 avions privats i, enguany, 719, 351 de més en temporada baixa.

Pel que fa a Menorca, és l'illa que menys vols en jet privat té. Aquest juny l'aeroport n'ha registrat 335, 149 més que el 2019. Per ara, el mes que més avions privats volaren a Menorca va ser el juliol del 2021, quan n'hi arribaren 424.

Limitar o racionar?

"Reduir les emissions de CO2 implica limitar el nombre de vols", explica el professor d'economia i ètica empresarial de la UIB Aleix Calveras. França, per exemple, ja ha anunciat que estudiarà limitar els vols dels avions privats, tant a particulars com a empreses, com a mesura per reduir el consum energètic, tal com ho va sol·licitar la UE per fer front a l'augment dels preus del gas com a conseqüència de la guerra a Ucraïna.

Algunes opcions són les ecotaxes, que impliquen un cost extra al preu dels bitllets, o posar un impost afegit, però també existeix l'opció de racionar la quantitat. Calveras creu que imposar taxes és un "problema" perquè afecten tothom igual, però no tothom té el mateix poder adquisitiu. D'aquesta manera, un ciutadà corrent, amb una capacitat econòmica inferior, deixarà de volar, però algú "ric" continuarà volant en jet privat, perquè s'ho podrà permetre.

Per això, el professor de la UIB defensa que "una alternativa és restringir-ne les quantitats", sobretot perquè es pot fer incidència a racionar el nombre de vols que fan els jets privats sense afectar els vols comercials més corrents. Explica que, tot i que "la teoria econòmica diu que posar taxes és òptim per limitar l'activitat dels avions, racionar els vols s'accepta més socialment".

stats