Economia 05/03/2022

Escalada dels preus dels combustibles a les Illes sense un límit a l'horitzó

La benzina pot superar els dos euros per litre durant el 2022

4 min
Benzinera de la Plaça del Progrés, Palma.

PalmaLa muntanya russa dels preus dels combustibles a les Balears no té intenció de fer cap davallada. Continua pujant i les previsions per a aquest 2022 estan enfocades a continuar batent rècords històrics. Sense anar més lluny, arribar a veure que el preu de la benzina sigui de dos euros el litre és un malson que cada vegada té més possibilitats de ser real. Al tancament d’aquesta edició, es trobava a 1,72 euros per litre, mentre que el del gasoil era d’1,62 euros el litre. Només en aquests dos primers mesos de l’any, el gasoil s’ha encarit un 6,5% i la benzina, un 8%. A més, el preu del gasoil professional per a transportistes ha pujat un 50% respecte del 2020.

Com bé és sabut, el preu del combustible a les Illes sempre és més car que a la resta de la península Ibèrica. El factor de la insularitat en torna a ser el culpable. Per entendre com afecta, s’ha de desmembrar el preu en percentatges. Segons explica el president a l’Associació d’Estacions de Servei de les Balears, Joan Mayans, un 51% del preu del combustible són impostos de l’Estat, el 2% és el benefici que es queda la benzinera i el 47% restant depèn del transport i l’emmagatzematge. Atès que s’ha de rebre el carburant per via marítima, amb vaixells propulsats pel mateix combustible que s’encareix, el 47% del transport pesa molt.

Com es veu, la pujada de preus no beneficia les benzineres, sinó que el seu percentatge de benefici continua sent el mateix. De fet, segons explica el president de l’associació d’estacions de servei, “el consum és directament promocional al benefici”. Alhora, afirma que entre l’últim semestre de 2019 i l’últim de´l 2021 hi va haver una baixada d’un 11% de l’ús del carburant. Tot i que en bona part és per culpa de la pandèmia, també assegura que és pels preus.

En un primer moment, es podria pensar que el conflicte entre Rússia i Ucraïna és el gran causant d’aquest ascens meteòric. Sense dubte, hi ha influït i ho farà, però la realitat és que aquesta tendència ja estava prevista per a aquest 2022. Mayans afirma que per entendre l’increment de preus s’ha d’apuntar a la pandèmia. Amb l’aturada de moviment mundial, l’Organització de Països Exportadors de Petroli (OPEP) va disminuir molt l’extracció d’aquest combustible fòssil. El problema va arribar el segon semestre del 2021, quan hi va haver “un fort increment de la demanda, mentre que hi havia una oferta limitada”. El president de l’Associació d’Estacions de Servei reconeix que “quan el mercat es comporta així, els preus pugen. És la clàssica llei de l’oferta i la demanda”. El cas és que les previsions no són bones perquè, segons Mayans, “l’OPEP no es posa d’acord a augmentar l’extracció de petroli”. Així i tot, alguns mitjans han assegurat que a partir de l’abril, l’OPEP podria incrementar l’extracció amb 400.000 barrils de cru més al dia, cosa que podria alleugerir una mica el mercat internacional.

El conflicte bèl·lic, l’agreujant

La tendència era la que era, però la invasió d’Ucraïna tindrà encara més efectes sobre el preu del combustible i l’energia en general. “Això és afegir sobre el banyat”, explica Mayans. Així i tot, el rus no és el principal mercat de carburant de l’Estat, només se li compra un 5% del que arriba, segons el president de l’associació de transportistes. Ara bé, el gas rus sí que és el que consumeix Europa majoritàriament.

De fet, el gas, a banda d’emprar-se per crear energia elèctrica, també és el combustible alternatiu més important de les Illes. El president de l’Associació de Transportistes de les Balears, Salvador Servera, detalla que és el que utilitzen els nous busos del transport públic illenc, tant el TIB i l’EMT com alguns camions d’Emaya. Així doncs, aquest gas (GNL, gas natural liquat) ha pujat dels 90 cèntims fins als dos euros i, segons Servera, això ha fet que “els transportistes demanin usar dièsel perquè és més barat, però més contaminant”.

Així i tot, dins aquest context de pujada de preus, l’associació de transportistes ha assegurat estar negociant i tenir “gairebé fet” que els sobrecostos que s’estan registrant no els hagin de pagar els mateixos transportistes, sinó que siguin els clients. Servera conta que “si no ho assumeix el client final, les empreses de transport no podran fer front als sobrecostos perquè, segons el contracte, no els sortirà a compte fer feina;perdran doblers”. Malgrat aquesta afirmació, fonts de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge neguen haver rebut cap petició formal al respecte. Igualment, també neguen que hi hagi un canvi tarifari a l’alça pel que fa al transport públic que controla la Conselleria.

“Tots els productes tenen tendència a pujar per culpa de l’energia i dels combustibles”, reconeix Joan Mayans, però el sector que no està gaire preocupat per això és el dels cotxes de lloguer. El president de l’Agrupació Empresarial de Lloguer de Vehicles de les Balears, Ramon Reus, assumeix que no serà un gran impacte per als turistes. “Per al client dependrà dels quilòmetres que faci cada dia, si en fa 150, només seran cinc euros més”. Reus diu que les previsions eren bones, tot i continuar tenint una mancança de cotxes a causa de la crisi dels microxips que encara s’arrossega de l’any passat, sumada a la guerra, que “està complicant la vida a tothom”.

stats