Automoció

El cotxe híbrid ja domina el mercat (però l’electrificació no avança)

La patronal veu impossible complir l'objectiu de vendre 190.000 vehicles endollables enguany

3 min
Un punt de recàrrega per a cotxes elèctrics a l’avinguda Diagonal de Barcelona en una imatge d’arxiu.


BarcelonaA Catalunya i a Espanya ja es venen més cotxes híbrids i elèctrics que de gasolina. La nova mobilitat s'està imposant i els models híbrids guanyen adeptes entre els compradors. Però malgrat aquest creixement, tant Catalunya com Espanya suspenen en l'electrificació de l'automoció. El nombre de cotxes endollables que es venen és molt inferior al de la majoria dels països europeus.

La manca d'infraestructura de recàrrega és la clau d'aquest fracàs. Malgrat que la venda de cotxes elèctrics purs augmenta amb força, el cert és que la seva quota és encara molt inferior a les altres tecnologies. I els híbrids, tot i el seu triomf, són en la seva gran majoria no endollables.

Quota de mercat per tecnologies a Espanya
Dades del gener al juliol de cada any

2,8%

Gas

11,9%

Dièsel

42,4%

Gasolina

42,9%

Híbrid i elèctric

Híbrid no endollable (32,3%)

Híbrid endollable (6,4%)

Elèctric pur (4,2%)

2,8%

Gas

11,9%

Dièsel

42,4%

42,9%

Gasolina

Híbrid i elèctric

Híbrid no endollable (32,3%)

Híbrid endollable (6,4%)

Elèctric pur (4,2%)

2,8%

Gas

11,9%

Dièsel

42,4%

42,9%

Gasolina

Híbrid i elèctric

Híbrid no endollable (32,3%)

Híbrid endollable (6,4%)

Elèctric pur (4,2%)

Les dades de la patronal de fabricants Anfac són clares. Entre el gener i el juliol els híbrids i elèctrics han assolit una quota de mercat de quasi el 42,9%, mentre que els cotxes de gasolina s'han quedat en el 42,4% i els dièsel, en caiguda contínua, han assolit un 11,8%. Però si es desglossa la primera dada, s'observa que els elèctrics purs només aporten un 4,2% de totes les vendes i els híbrids endollables un 6,3%. És a dir, el gran gruix d'aquests nous models són cotxes híbrids no endollables, un 32,3%. Dit d'una altra manera, només un 10,5% dels cotxes que es venen a Espanya s'endollen per carregar-los.

La situació a Catalunya és similar segons les dades de la patronal de concessionaris Faconauto. Del gener al juliol s'han venut 2.836 cotxes elèctrics purs i 3.567 híbrids endollables. En canvi, el nombre d'híbrids no endollables és molt superior: 23.072 unitats. No obstant aquestes dades, si s'analitzen els creixements, creix més la venda dels cotxes que s'endollen. Des de principi d'any les matriculacions de cotxes elèctrics purs han crescut un 60,5%, i les d'híbrids endollables un 34,4%, mentre que les d'híbrids no endollables han pujat un 19,9%.

Les vendes per tecnologies a Catalunya
Dades del gener al juliol de cada any

Un estudi recent de Coches.net i la patronal Ganvam deixava clars els motius d'aquesta reticència a comprar cotxes que s'hagin d'endollar. Evidentment, el preu més elevat i la manca d'autonomia dels elèctrics purs són les principals causes. Però el tercer motiu que exposava l'estudi és la dificultat de trobar punts de recàrrega. Un 58% dels enquestats indicaven que no compren un cotxe elèctric per la dificultat de tenir un punt de recàrrega a casa, i el 51% per com és de difícil trobar un punt de recàrrega en espais públics.

Lluny de l'objectiu

Malgrat que a Espanya la venda de vehicles electrificats ha augmentat quasi el 50% al juliol, la patronal de fabricants Anfac destaca que s'està molt lluny d'aconseguir els objectius marcats. Les vendes de turismes electrificats fins al juliol arriben a 64.126 unitats, cosa que deixa molt difícil d'assolir les 190.000 unitats previstes per a aquest 2023. Per assolir aquesta xifra, segons la patronal Anfac, s'haurien d'haver venut 110.000 cotxes electrificats durant el primer semestre de l'any.

El director general d'Anfac, José López-Tafall, destaca que el vehicle electrificat continua per la senda del creixement a Espanya, però "a un ritme que és la meitat del d'Europa". De fet, mentre a Espanya la venda d'electrificats no arriba al 10%, de mitjana, a la Unió Europea és més del doble, el 21,5%. I hi ha alguns estats molt per sobre d'Espanya, com Alemanya, amb un 31,4%; Portugal, amb un 22,8%; França, per sobre del 21%, i el Regne Unit amb un 22,8%. Entre les grans economies europees, només Itàlia, amb tot just el 9%, està per sota d'Espanya.

Per impulsar les vendes, Anfac recorda que els elèctrics purs i els híbrids endollables compten fins a finals d'any amb les ajudes del pla Moves. Però, a més, els compradors poden aconseguir una deducció per la compra d'un elèctric de fins a 3.000 euros en la seva declaració de la renda.

"A mitjà termini, des d'Anfac continuarem insistint en canvis profunds en els plans de demanda, fiscalitat i gestió de la recàrrega, canvis que lògicament plantejarem amb prioritat al nou govern, ja que els objectius de la UE no esperen i els nostres competidors tampoc", indica López-Tafall.

I després d'uns anys a la baixa, torna a créixer la venda de cotxes de gas, que disposen d'etiqueta eco de la DGT. Malgrat tot, continuen sent residuals. Del gener al juliol s'han venut 15.121 cotxes de gas, en les seves diferents modalitats, un 51,5% més que l'any anterior. Però l'aposta per l'hidrogen continua sense reeixir. Al juliol a tot Espanya s'han matriculat tres cotxes d'hidrogen i, des de principi d'any, una dotzena.

Top ten d'elèctrics més venuts a Espanya del gener al juliol
Top ten d'híbrids endollables a Espanya del gener al juliol
Top ten d'híbrids no endollables més venuts a Espanya del gener al juliol
stats