Economia 19/11/2021

Ciutadella aposta pel turisme de proximitat a l’hivern

Empresaris del municipi comercialitzen paquets enfocats a caps de setmana amb el repte d’atreure mallorquins i catalans per reactivar l’economia

Ivan Martín
4 min
Turistes comprant i passejant pel centre antic de Ciutadella

CiutadellaUn grup d’empresaris de Ciutadella han engegat per iniciativa pròpia el projecte Ciutadella Destí Gastronòmic, amb l’objectiu de dinamitzar l’economia durant la temporada baixa i per atreure especialment el públic mallorquí i català. La fórmula és senzilla: paquets d’allotjament, gastronomia i experiències. Els restaurants i els hotels d’interior que hi prenen part són de reconegut prestigi i asseguren un cap de setmana per conèixer Menorca, però al mateix temps per posar en valor el producte local i la cultura illenca. 

El projecte no disposa d’ajuts institucionals perquè la finalitat és treure rendiment empresarial, però l’Ajuntament de Ciutadella i la Fundació Foment del Turisme de Menorca (FFTM) col·laboren amb la difusió i promoció d’una idea que es va intentar posar en marxa l’any passat, tot i que les restriccions causades per la crisi sanitària del covid-19 varen impossibilitar la comercialització dels paquets. 

Els hotels que s’han unit a la proposta són Tres Sants, Can Araya, Can Sastre i Petit Hotel 5 Fars, mentre que el restaurants adherits són Rels, Cas Consol, Pinzell, Ses Voltes i Aquàrium Port. D’altra banda, l’organització de les experiències van a càrrec de Sa Cooperativa del Camp, Cómete Menorca i Formatges Sa Roqueta. A més, les persones que adquireixin un paquet a través de la pàgina web www.ciutadelladestigastronomic.com gaudiran d’un descompte en el preu del bitllet de Baleària.

Un dels fundadors de Ciutadella Destí Gastronòmic, José Bosch, que al mateix temps exerceix com a president de l’associació d’Hostaleria i Restauració de Menorca, explica que l’expectativa que va generar l’any passat la idea i les bones perspectives han estat claus per reprendre el projecte.

L’oferta de paquets va de 215 a 475 euros per parella: “El de dues nits està pensat per a gent que vingui de Mallorca o Catalunya, mentre que el d’una nit també el poden aprofitar els residents que vulguin gaudir de la vetllada a Ciutadella i fer una cosa diferent”. 

Diferents experiències

Entre les experiències que s’ofereixen trobam una visita a una formatgeria per veure el procés de fabricació d’un formatge de la denominació d’origen Mahón-Menorca, una visita a un celler de vi familiar, l’elaboració del formatge a Sa Roqueta, així com un tast sensorial de formatge i cervesa menorquina. Per a grups també hi ha la possibilitat de fer un ‘tour’ per diferents finques de producte local i una activitat que permet comprar els aliments al mercat de Ciutadella i seguir l’execució d’un àpat amb aquests ingredients, però a càrrec d’un cuiner. 

Els paquets estaran actius fins a final de març, temps en el qual finalitzarà aquesta primera aventura empresarial que, en el cas de resultar satisfactòria, no es descarta expandir-la a la resta de l’illa, segons apunta José Bosch: “Es tracta d’oferir un producte de qualitat i posar en valor tot el que Menorca disposa a les portes de l’any de la Regió Gastronòmica Europea”. I afegeix: “Si generam expectativa l’any que ve disposarem d’un pressupost propi; no tenim un objectiu de vendes, primer ho provarem a Ciutadella i tal vegada es podria fer a tot Menorca”. 

La directora insular d’Economia, Pilar Pons, ha destacat la iniciativa empresarial i que aquesta serveixi per oferir un producte diferenciat, basat en la gastronomia i el turisme de fora de temporada: “Tot pensant que, a partir del mes de gener, Menorca serà Regió Gastronòmica Europea i que les sinergies entre empresaris del sector turístic i la restauració amb els productors locals serà la clau del nostre èxit”. 

Qui també ha expressat satisfacció és la batlessa de Ciutadella. Joana Gomila ha emfasitzat la qualitat dels establiments i dels restaurants, així com les experiències que s’hi ofereixen: “Serviran per atreure a Ciutadella un turisme de qualitat, respectuós amb el medi i que té ganes de viure experiències que segur que els seran profitoses tant pel que fa al coneixement del que és la nostra illa com pel que fa a la salut, per l’aposta que es fa per la qualitat alimentària del producte local de l’illa”. 

El Consell aposta pel turisme entre illes

Conscient de l’increment de viatgers procedents de Mallorca per via aèria i marítima, el Consell de Menorca veu com una “oportunitat” poder captar l’interès dels ciutadans de les altres illes de l’Arxipèlag. Les connexions sobretot amb Mallorca conviden a fer promocions per a caps de setmana, ponts o festivitats diverses. 

La gerent de la Fundació Foment del Turisme de Menorca (FFTM), Elena Costa, ha detallat les accions per promocionar el turisme de proximitat: “El mes d’octubre vam iniciar una campanya de ràdio per promocionar Menorca a les illes veïnes, i ara amb vista al mes de desembre en tenim prevista una altra per incentivar aquests trajectes”. 

Per a la responsable de la FFTM, l’illa presenta unes credencials molt variades i que s’han vist reforçades després del canvi de concepte i de model provocat per la pandèmia de covid-19: “Menorca aporta natura, Camí de Cavalls, cultura, patrimoni històric, gastronomia o fins i tot les proves esportives que tant d’interès desperten entre mallorquins i catalans”. 

A més, el turisme entre illes s’entén a l’illa com un argument clau per aconseguir la desestacionalització, l’històric cavall de batalla dels agents turístics i que sembla que amb l’increment d’aquests viatges durant la temporada mitjana i baixa s’està assolint: “Hem acabat aquesta setmana el calendari d’accions previstes dins els patrocinis de 2021, i una de les conclusions és que ha augmentat la gent que ha vingut de fora de Menorca, particularment de Mallorca i Eivissa, per participar en trails, curses BTT o altres esdeveniments com el World Padel Tour”.

stats