AVIACIÓ COMERCIAL
Economia 19/01/2019

L’aviació balear recupera múscul malgrat les crisis de les aerolínines

L’ocupació puja prop d’un 13% a l’estiu i se superen les fallides d’Air Berlin, Monarch i Niki Air

Carles Tudurí
4 min
Cada avió basat a Palma genera aproximadament 40 llocs de feina entre tripulacions i personal de terra.

PalmaEl sector del transport aeri a les Illes Balears continua recuperant-se després dels anys de la crisi, que va estar marcada per la desaparició d’Spanair el 2009, segons es desprèn de les dades d’ocupació de l’any passat, que constaten un creixement en temporada alta de prop del 13% de treballadors i de més d’un 15% en temporada baixa. Tot i les fallides importants d’algunes aerolínies amb base a Palma, com Air Berlin, Niki Air i Monarch, l’aposta d’algunes companyies angleses i alemanyes ha permès prosseguir en aquest camí de recuperació.

L’agost de 2018 treballaren en el sector aeri de les Illes un total de 3.202 persones, la xifra més alta des de 2010, fet que va suposar un increment del 6% sobre els 2.834 de l’agost de 2017. En canvi, el mes de desembre de l’any passat els afiliats a la Seguretat Social dins l’epígraf de transport aeri eren 2.300, un 15% més que el desembre de l’any anterior, que varen ser 1.989 treballadors. Aquest mes sol ser el de menor ocupació.

El 2009 el sector de l’aviació ocupava durant l’agost 4.097 treballadors i 2.900 al desembre. El trasllat d’Spanair a Barcelona i la seva posterior desaparició varen provocar una pèrdua important d’ocupació. Es va a passar a 3.369 de punta màxima el 2010, a 3.341 el 2011 i a prop de 2.800 treballadors en els tres anys següents. A partir de l’any 2015 es va iniciar la recuperació, només interrompuda per la crisi d’Air Berlin, que va tancar el seu hub a l’aeroport de Palma.

Tot i que l’activitat d’aquest sector encara està lluny de la registrada en èpoques anteriors, en les quals nombroses companyies xàrter tenien base a l’aeroport de Palma, la presència de companyies espanyoles a l’Arxipèlag i l’aposta d’algunes aerolínies internacionals de baix cost permeten un creixement important des dels pitjors moments de la crisi.

En l’actualitat, a l’aeroport de Palma operen 65 companyies, la major part de les quals internacionals, però la principal activitat del sector la generen les aerolínies que mantenen una base a les instal·lacions de Son Sant Joan. Això vol dir que els seus avions pernocten a l’illa i que, per tant, les tripulacions i altre personal de terra estan contractats a la Comunitat.

Base per a 28 avions

Segons dades aportades per AENA, actualment hi ha deu aerolínies que tenen avions que pernocten a Son Sant Joan, amb un total de 21 aeronaus. Tres d’elles són espanyoles que tenen base anual en aquest aeroport: Air Europa, amb tres avions; Iberia Exprés, amb un avió, i Vueling, amb tres. Amb caràcter anual també tenen base a Palma tres avions de Ryanar, dos d’Eurowings i tres de Norwegian, tot i que aquesta setmana l’aerolínia escandinava ha anunciat que deixarà aquesta base.

A més, hi ha aerolínies que només tenen base a Palma durant la temporada d’estiu. La principal és Easyjet, amb cinc aeronaus; Jet2, amb dues, i les mallorquines Evelop i Alba Star, amb un avió cada una. Segons fonts de Vueling, per cada avió que es té en una base es necessiten prop de 40 treballadors, dels quals més o menys la meitat són auxiliars de vol i pilots, i l’altra meitat, personal a l’aeroport: handling, atenció al client, etc.

Per l’economista Antoni Riera, director tècnic d’Impulsa Balears, el manteniment o l’expansió d’aquest sector econòmic és molt important per diversos motius, un dels quals és que es garanteix la connectivitat de les Illes.

Així mateix, destaca que aquest sector “sofistica la cadena turística de valor de Balears perquè hi afegeix un esglaó més”. També considera que genera efectes externs positius en matèria d’atracció d’inversió estrangera i innovació en un sector d’alt valor afegit.

Aviació local vs. internacional

Malgrat que les dades d’ocupació en el sector constaten la recuperació, allò cert és que aquesta s’ha produït per l’aposta d’aerolínies internacionals, ja que la indústria local ha quedat lluny del que era fa dues dècades, quan a Palma hi tenien la seva seu nombroses companyies, sobretot del segment del xàrter.

Actualment només tenen la seu a Palma tres companyies: Air Europa, Albastar i Evelop. La primera, propietat de la família Hidalgo, és la que manté bona part de la indústria local, ja que a més de l’aerolínia opera, a través de Globalia, diverses empreses de serveis aeroportuaris. L’any passat va superar els 11 milions de passatgers.

Per la seva banda, Evelop Airlines va ser fundada el 2013 després que el grup Barceló compràs els actius d’Orizonia Airlines. En l’actualitat opera cinc avions i té a Palma prop de 80 treballadors, comptant els que fan feina als serveis centrals i les tripulacions de l’avió amb base a Palma. Opera principalment vols de llarga distància, a Maurici, Cancun, Punta Cana i l’Havana.

L’altra companyia amb seu a Palma és Albastar, fundada el 2010 gràcies a l’acord entre empresaris italians i britànics procedents del sector turístic per crear una aerolínia xàrter a fi d’oferir serveis als touroperadors espanyols i italians. Actualment té tres avions, basats a Palma, Milà i Verona.

stats