Els aeroports de les Balears, sense fre: mig milió més de passatgers fins a l'agost

Enguany es podran superar 46,5 milions de viatgers del 2024

Els aeroports de les Balears no aturen d'incrementar el nombre de passatgers
18/09/2025
3 min

PalmaTot i que cada any sembla que els aeroports de les Balears ja han tocat sostre, la realitat demostra el contrari: entre gener i agost, les principals portes d'entrada a les Illes acumulen un increment de 531.000 passatgers respecte del 2024, que va ser un any de rècord.

de Disseny ARA Balears

L'aeroport de Palma ha registrat prop de 24 milions de viatgers entre gener i agost, uns 400.000 més que el 2023, i s'ha convertit en la principal porta d’entrada de turistes. A Eivissa, l’acumulat fins al vuitè mes de l'any supera els 6,5 milions de passatgers, amb un increment lleuger però constant que reflecteix l’atracció de l’illa en plena temporada alta. A Menorca, el trànsit també ha crescut i ja s’acosta als 3,1 milions d’usuaris, una xifra que, tot i ser més modestes, marca un màxim històric per a aquestes dates. El balanç interanual confirma que l'increment de viatgers no atura a les Illes i que la pressió turística augmenta sense pausa.

Un rècord previsible per al 2025

Les dades de l'empresa pública Aena confirmen que els aeroports de les Balears tornaran a polvoritzar els registres enguany. Els aeròdroms illencs varen tancar 2024 amb 46,5 milions de passatgers, una xifra que va suposar un rècord històric. L’aeroport de Palma va registrar més de 33,3 milions d’usuaris, mentre que Eivissa i Menorca varen arribar als 9 i 4,2 milions, respectivament. En comparació amb els 44 milions de 2023, el creixement va ser d’un 5,6%. Aquest augment constant reflecteix l’expansió del turisme de masses, però també accentua la pressió sobre les infraestructures, els recursos naturals i la vida quotidiana dels residents.

Les Balears han experimentat els darrers deu anys un gran creixement del trànsit aeri. Segons les dades d'Aena, entre el 2015 i el 2024, els aeroports de Palma, Eivissa i Menorca acumulen un augment de passatgers de més de 13 milions, un creixement d’aproximadament el 40% respecte del 2015.

Contribució per aeroport (2015-2025)

En una dècada, els tres aeroports de les Illes han registrat increments de trànsit molt significatius. Son Sant Joan ha passat d’uns 23,7 milions de passatgers el 2015 a més de 33,3 milions el 2024, un augment proper al 41%. A Eivissa, el bot ha estat de 6,5 a 9,1 milions d’usuaris, és a dir, un creixement d’entre el 40% i el 45%. Finalment, Menorca ha viscut l’increment relatiu més intens: de 2,9 milions a 4,2 milions, que suposa gairebé un 47% més. Aquestes xifres mostren un patró comú de creixement constant, amb més pressió sobre les infraestructures i el territori, però també amb diferències d’escala que reflecteixen la centralitat de Palma i la intensitat turística d’Eivissa i Menorca.

Obres d'ampliació

Per absorbir l'increment constant de passatgers, Aena ha duit a terme diferents obres de remodelació i d'ampliació, amb més fingers des del 2022, si bé l'empresa sempre ha negat que es tracti d'un augment de la capacitat aeroportuària i s'han fet servir expressions com "millora de l'operativa". El projecte, iniciat fa més d'un any, té com a objectiu modernitzar les instal·lacions per "millorar l’experiència dels passatgers", segons fonts d'Aena.

Amb una inversió aproximada de 559 milions d’euros, el projecte inclou la remodelació del Mòdul A, amb una nova passarel·la elevada que connecti la terminal amb l’aparcament, com també la instal·lació de sistemes de seguretat més avançats que permetran mantenir dispositius electrònics i líquids en el seu equipatge de mà. També s’amplia l’aparcament amb una setena planta i s'ha creat una nova zona comercial al nivell 4.

Tot i les millores, Aena ha subratllat que aquestes obres no incrementaran la capacitat operativa de l’aeroport, sinó que cerquen adaptar les instal·lacions a les necessitats actuals dels passatgers.

Controvèrsia i impacte ambiental

El projecte i el creixement constant del nombre de passatgers, que ja s'encamina cap als 50 milions, han generat polèmica entre col·lectius ecologistes i socials. Entitats com el GOB han criticat l’ampliació per considerar que augmentarà el nombre de vols i turistes, la qual cosa exercirà més pressió sobre una illa ja saturada en termes d’infraestructures i serveis. Plataformes com 'No més avions!' lluiten contra les intencions d’Aena d’ampliar l’aeroport de Palma.

stats