La UE inicia els tràmits per compensar la insularitat que pateix el sector del transport de mercaderies

El conseller de Territori, Marc Pons, i la consellera d'Hisenda, Catalina Cladera, s'han reunit amb el director de Competència de la Comissió Europea

La Unió Europea posarà en marxa  el procés de modificació del reglament que gestiona les ajudes per al transport de mercaderies a les Illes, de manera que "les empreses illenques tinguin les mateixes oportunitats per competir amb les ubicades al continent", segons ha explicat el conseller de Territori, Energia i Mobilitat, Marc Pons. Els representants públics i empresarials de les Balears han plantejat de manera conjunta la necessitat que s'autoritzi un sistema d'ajudes per al transport de mercaderies no subjecte a la regla de minimis, de manera que no es limitin els ajuts a les regions insulars.  L'anunci s'ha fet amb motiu de la reunió que aquest dimecres han mantingut la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques, Catalina Cladera; representants del sector empresarial illenc; la secretària general de Transport del Ministeri de Foment, María José Rallo, i el mateix conseller de Territori, amb el director general de Competència de la Comissió Europea, Karl Soukup.

"Encara no podem dir com acabarà, perquè es tracta d'un acord entre els estats membres de la Unió Europea", ha dit Pons, qui ha afegit que si el govern espanyol aconsegueix les aliances suficients "aquest procés estarà ben encarrilat". L'objectiu és poder obtenir unes compensacions justes per a la competitivitat dels territoris insulars, ja que actualment "les empreses balears tenen costos afegits com a conseqüència de la importació de matèria primera i el producte elaborat, que els resten competitivitat". Altres illes com Sardenya i Còrsega o altres territoris insulars grecs i italians podrien sumar-se a la iniciativa proposada pel Govern.

Situació actual 

La normativa europea vigent prohibeix els ajuts a les empreses perquè no puguin distorsionar la lliure competència, però, a la vegada, estableix a través de la directiva de minimis excepcions perquè els estats puguin atorgar ajudes en aquells casos en què s'entén que no alteren el lliure mercat i la competència, amb un màxim de 200.000 euros triennals per empresa. Cal recordar que les regions ultraperifèriques, com les Illes Canàries, estan excloses del compliment del límit de 200.000 euros triennals que fixa la normativa europea actual. Per aquest motiu, es planteja que l'estat espanyol pugui establir uns ajuts per al transport de mercaderies a les Illes Balears que no estiguin subjectes a aquestes limitacions.

 

EDICIÓ PAPER 20/04/2019

Consultar aquesta edició en PDF