Economia 25/07/2018

El Govern insta a presentar reclamacions contra Ryanair

L'Executiu indica també que es vigilarà el compliment dels serveis mínims als aeroports de les Illes

Carles Tudurí
2 min
Passatgers de Ryanair facturant equipatge aquest dimecres a Son Sant Joan.

Palma"El Govern de les Illes Balears vigilarà el compliment dels serveis mínims a la vaga de Ryanair i actuarà amb contundència si no es respecten", han indicat fonts de l'Executiu, que també han animat els usuaris perjudicats a presentar reclamacions a Consum.

"Si Ryanair no respecta els serveis mínims, exigirem al Ministeri de Foment que es prenguin mesures sancionadores", ha assegurat el Govern en un comunicat.

Aquest dimecres l'aeroport ha operat amb normalitat durant tot el dia. S'han format algunes coes davant els taulells de Ryanair, però no hi ha hagut retards importants, ja que l'aerolínia havia optat per anul·lar nombrosos vols i evitar problemes amb els usuaris.

Aquest dimecres, el director general de Consum, Francesc Dalmau, i el director general de Ports i Aeroports, Xavier Ramis, s'han reunit per analitzar les conseqüències de la vaga de tripulants de cabina de la companyia aèria, que entre aquest dimecres i dijous ha suposat la cancel·lació de prop de 80 vols amb origen o destinació a les Illes.

Ramis ha indicat que a primera hora del matí els serveis mínims es complien i els aeroports de les Illes operaven amb normalitat. Aquest dimecres la companyia tenia previstos 110 vols a Palma, 40 dels quals ja es varen cancel·lar abans que es decretassin serveis mínims. Dels 70 restants, 22 són de connexió amb la Península i, per tant, estan sotmesos a uns serveis mínims del 100%.

A Son Sant Joan, un grup de treballadors ha recorregut l'aeroport per informar de les seves reivindicacions, però alguns no han volgut mostrar la seva cara per por a represàlies de l'empresa.

Per a aquest dijous hi havia programats 118 vols a Palma, però Ryanair n'ha cancel·lat entre 32 i 36, prèviament a la declaració de serveis mínims, de manera que queden entre 82 i 86 vols. D'aquests, sis corresponen a vols estatals, amb la qual cosa estan declarats com a serveis mínims.

A Menorca únicament han quedat dos vols dels quatre programats inicialment, abans de la cancel·lació feta per la companyia, aquest dimecres i dos vols programats per a dijous. A Eivissa, la companyia va suspendre els 20 vols estatals que tenia programats abans que es decretassin els serveis mínims.

Dalmau i Ramis han expressat el seu malestar pel fet que la companyia s'avançàs i cancel·làs desenes de vols pocs dies abans que el Ministeri de Foment decretàs, el 20 de juliol, uns serveis mínims del 100% en els vols amb les Illes Balears. Com a conseqüència, les connexions garantides amb les Illes s'han vist considerablement reduïdes dimecres i dijous.

Si els vols han estat cancel·lats amb menys de 15 dies d'antelació respecte de la data de sortida, els passatgers tenen dret a ser reubicats en un altre vol o bé a la devolució del preu del bitllet, a més d'una compensació entre 250 euros i 600 euros en funció de la distància.

Així mateix, si el passatger opta per la reubicació, té dret a rebre menjar i beguda suficient fins a la sortida del vol. Si aquest surt en dies posteriors i la persona no es troba a la seva ciutat de residència, té dret que la companyia li aboni les despeses d'allotjament i el trasllat de l'aeroport a l'hotel i de l'hotel a l'aeroport, a més de menjar i begudes suficients.

stats