Arts escèniques
Cultura 04/11/2021

La vida transsexual amb 70 anys: Alain Platel recupera 'Gardenia' al Temporada Alta

Vuit intèrprets parlen al Teatre Municipal de Girona de la seva transició de gènere, de la identitat i dels inicis del moviment LGTBIQ+

2 min
Un moment de la nova versió de 'Gardenia', que arriba a Girona aquest divendres

BarcelonaLa primera vegada que Alain Platel i Frank van Laecke van estrenar Gardenia, la transsexualitat i els debats sobre identitat de gènere encara no havien irromput en l'agenda política institucional. L'espectacle es va veure al Temporada Alta el 2010 i va ser el primer amb el qual Platel va participar en el festival gironí. Onze anys després, els dos directors d'escena belgues han rescatat la peça i l'han tornat a muntar amb el mateix repartiment (excepte un dels intèrprets, que va morir fa cinc anys). Els protagonistes de Gardenia són vuit persones nascudes home que en algun moment de la seva vida van decidir canviar la identitat de gènere. Ara tenen entre 70 i 80 anys i a l'escenari expliquen com han viscut –i viuen– la transsexualitat. "Són els veterans d'una batalla. Ara la transsexualitat és un tema molt actual, però quan ells van començar a visibilitzar-la no ho era gens", explica Platel. La nova versió de Gardenia es veurà aquest divendres i dissabte al Teatre Municipal de Girona.

L'espectacle va sorgir a iniciativa de l'actriu Vanessa van Durme, que també participa en l’obra, i compta amb la meitat d'actors professionals i l'altra meitat amateurs. "Un treballava en un hospital, l'altre era fuster, però això no va ser un problema sinó que va crear unes dinàmiques de treball diferents", diu Van Laecke. En part, és així perquè a dalt de l'escenari tots els intèrprets són ells mateixos i exposen les seves històries en primera persona. Una dècada després d'aquell primer muntatge, Gardenia s'ha deixat endur per la fragilitat. "L’espectacle és molt més vulnerable físicament. Tenen deu anys més, ho veiem i ho percebem", apunta Van Laecke, que els defineix així: "Són gent gran que té ganes de lluita, que vol seguir demostrant qui són. Ni per un segon es plantegen que la seva pell té deu anys més".

Christiane Jatahy contra el feixisme

Alain Platel no és l'única visita internacional d'aquest cap de setmana al Temporada Alta. El teatre El Canal de Salt acollirà divendres i dissabte l'últim espectacle de la brasilera Christiane Jatahy, una altra de les figures habituals del festival. Jatahy estrenarà Entre chien et loup, un muntatge que parteix del film Dogville, de Lars von Trier, per reflexionar sobre l'extrema dreta avui al món. "Parla del capitalisme i de l'explotació pel feixisme, de com la societat es torna totalitària i les persones, més que éssers humans, es tornen objectes", diu Jatahy. A l'escenari els intèrprets encarnen "els personatges de la pel·lícula que no volen viure més violència" i es troben amb una exiliada brasilera que fuig de l'extrema dreta.

Una escena de l'espectacle 'Entre chien et loup', que es representarà al Canal de Salt.

Les pantalles i les projeccions són recursos habituals en les peces de Jatahy. Aquí la directora simula el rodatge del film i situa les càmeres i la taula d'edició al mig de l'escena. "La pel·lícula representa la idea d’un passat que no para de tornar i que amenaça la possibilitat d’un nou futur. És el que estem vivint al Brasil, aquesta idea del feixisme i el totalitarisme que ha tornat", assenyala la directora. Entre chien et loup és la primera part d'una trilogia escènica per plasmar la situació del Brasil sota el govern de Bolsonaro.

stats