PROPOSTA CULTURAL
Cultura 08/08/2017

Richard Bona presenta ‘Mandekan Cubano’ a sa Pobla

Més música, cinema, contacontes, dansa, exposicions i altres activitats. Explicau-nos les vostres propostes a info@arabalears.cat

Ara Balears
16 min

Richard Bona: ‘Mandekan Cubano’ / Jazz

Plaça Major de sa Pobla / Dia 9 a les 22.30 h

Richard Bona.

Richard Bona presenta una proposta plena de ritme que ha anomenat ‘Mandekan Cubano’. Envoltat per sis músics de l’illa, Bona es proposa explorar la relació entre la música de l’Àfrica occidental, d’on van sortir els esclaus que revolucionarien la música a l’altre costat de la mar, i les tradicions cubanes, hereves directes del ritme africà. Es tracta d’un viatge interminable d’anada i tornada en què Richard Bona se sent còmode com ningú. Contrabaixista, cantant i multiinstrumentista, Richard Bona (Camerun, 1967) és un dels músics africans que millor han sabut fusionar els sons i tradicions musicals de la seva Àfrica natal, la influència europea i el millor jazz americà. La seva música és una emocionant barreja de cultures, una meravellosa contribució a la sostenibilitat del llenguatge universal.

‘An enemy of the people’ / Cinema

Parc de la Mar (Palma) / Dia 9 a les 21.30 h

‘An enemy of the people’.

Projecció d’‘L’enemic del poble’ en versió original i subtitulada en castellà. A principi del segle XIX, un científic, el doctor Thomas Stockmann, descobreix que l’aigua del seu poble està contaminada. Disposat a avisar-ne la comunitat, es troba amb l’oposició de ciutadans influents, entre els quals hi ha el seu propi germà i el batle, que estan més preocupats dels doblers que suposarà desinfectar l’aigua i la pèrdua de clients al balneari que per la slaut de la gent. Stockmann serà víctima d’un complot per posar en dubte la seva reputació professional.

Xerefusió / Música

Biblioteca Can Torró (carrer d’en Serra, 15. Alcúdia) / Dia 9 a les 22 h

Xerefusió.

Xerefusió, xeremiers d’Alcúdia i Sineu. Un repertori del folk al rock amb cançons que no són pròpiament de xeremies malgrat que siguin tradicionals. Un recorregut per romanços i nova cançó per acabar amb cançons clàssiques del rock català. Un projecte d’ Aina Cerdà Alenyà, Josep Mestre Noguera i Dora Riutord amb les veus de Dora Riutord i Victòria Riutord.

Carles Trepat / 56è Festival de Pollença

Claustre de Sant Domingo (Pollença) / Dia 9 a les 22 h

Carles Trepat.

Nascut a Lleida (1960), Carles Trepat va iniciar els estudis de guitarra amb Jordi Montagut. Ha estat alumne d’Emili Pujol, Josep M. Sierra, Eduardo Sáinz de la Maza, José Tomás i Alberto Ponce. Ha guanyat premis prestigiosos i ha recorregut escenaris i festivals d’arreu del món. Han tingut un relleu especial les seves actuacions al Wigmore Hall i al Queen Elisabeth Hall de Londres, al Teatre de la Maestranza de Sevilla i al Conservatori Txaikovski de Moscou. Com a solista ha col·laborat amb orquestres com l’English Chamber Orchestra, la Ciudad de Granada, la I Musici, els Solistes de Zagreb o la Philarmonique de Montpeller, i amb directors com Josep Pons, Leopold Hager, García Asensio i Neville Marriner. Trepat interpreta habitualment amb guitarres històriques d’Antonio Torres, Joseph Pagés i Conde Hermanos. Ha enregistrat diversos CD, dos dels quals estan dedicats a la música de Manuel Quiroga i Frederic Mompou i el Albaicín, que registra per primera vegada una peça de la Iberia d’Albèniz a guitarra sola.

‘La vida d’en Carbassó’ / Cinema

Centre Cultural de Portocristo / Dia 9 a les 20 h

‘La vida d’en Carbassó’.

Versió en català. Després de la sobtada mort de la seva mare, Carbassó, un nin de 9 anys tan menut com valent, es fa amic de Raymond, un simpàtic policia. Aquest l'acompanya a la llar d'acollida on haurà de conviure amb altres orfes de la seva edat tan maltractats per la vida com ell. De tot d'una Carbassó es troba molt estrany dins un món que no coneix. Emperò lluitarà amb totes les seves forces per tal de superar totes les dificultats i d'adaptar-se a la seva nova vida lluny de tot el que ha conegut fins aleshores.

Marató de contacontes

Alaró / Dia 9 a partir de les 10 h

Marató de contacontes.

Marató de contacontes amb motiu de les festes de Sant Roc d’Alaró:

10 h: Biel Simonet a la sala d’exposicions de Son Tugores.

11 h: Joan Carles Carbonell a la sala de plens de l’Ajuntament.

12 h: Josep Riera al pati de l’escoleta Es Nieró.

13.15 h: Clara Frau ‘Fuguyoga’ al pavelló cobert del camps d’esports.

17.30 h: Gina Pellarini i Serena Orozco (conte en alemany i català) a la torre de l’Electricitat.

18.30 h: Guillem Cladera a la plaça del Porrossar.

19.30 h: Cap i Coda amb Antònia Coll al Teatre d’Alaró.

‘Tres cuartas partes’ / Dansa

Port de Maó / Dia 9 a les 21 h

‘Tres cuartas partes’.

Dansa lliure al port amb ‘Tres cuartas partes’. Dansa itinerant, amb deu intervencions de dansa de la companyia Vuelta y Vuelta. L’inici serà a l’escala de la costa del General.

Enric Verdaguer / Música

Es Claustre (pati del claustre del Carme, 50. Maó) / Dia 9 a les 22 h

Enric Verdaguer.

A la tardor de 2015 va sortir a la venda ‘Moonstruck’, la carta de presentació del nou talent musical, Enric Verdaguer. Una col·lecció de cançons a cavall entre el folk i l’indie que confirmen aquest jove d’Igualada, a només 21 anys, com una de les grans propostes musicals. L’àlbum es confirma con un recorregut musical molt personal guiat per la inseparable guitarra acústica del compositor, amb parades en el rock, el soul i, fins i tot, la bossa nova. Un artista sòlid, tot i la seva joventut, introspectiu a vegades i exquisit sempre. Un poeta i creador de melodies senzilles però vigoroses i molt variades.

‘Alteritats’ / Inauguració de l’exposició

Museu i fons artístic de Porreres (carrer d'Agustí Font, Prevere, 23). Dia 9 a les 19.15 h. Fins al 30 de setembre

‘Alteritats’.

Exposició de Gori Mora, que el 2011 es trasllada a Barcelona, on es gradua en Belles Arts el 2015. Ben aviat comença a mostrar el seu treball en diferents exposicions a la ciutat. El 2014 presenta ‘Sensured’, una exposició individual a L'Appartement, i realitza el projecte ‘Kaprow’ per a la Fundació Tàpies de Barcelona (2014). El 2015 presenta l'‘Esdevenir del cos’ a la sala d’exposicions de la Caixa de Porreres i ‘Sense títol’ a la sala d’exposicions de la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona, entre d’altres. Entretant, és convidat a participar en interessants exposicions col·lectives, com a component de Hell Collective, participa en l'exposició ‘Purgatory’ a Mutuo Centre d’Art de Barcelona (2015). També exposa en col·lectives a la Hell Gallery de Barcelona, i és convidat a participar en ‘Hombre Santo - (De la ilusión al error)’ amb altres artistes com Abel Azcona a Konvent de Girona (2016) i a Mallorca va participar en la passada edició d’Artnit de Campos. La mostra que es presenta al Museu de Porreres la protagonitzen pintures a l'oli sobre tela i fusta, totes inèdites i creades especialment per a aquesta exposició.. S'anomena alteritat a la condició o estat de ser un “altre”. Aquest terme, que també es podria denominar alter ego, té components estètics d'autodefinició com a individu que et fan còmplice amb els altres.

‘Collective Automatic Painting Amsterdam’ / Inauguració de l’exposició

Espai Sant Marc (carrer del Mercadal, 3. Sineu) / Dia 9 a les 19 h. Fins al 23 d’agost

‘Collective Automatic Painting Amsterdam’.

L’Espai Sant Marc acull l’exposició col·lectiva de pintura automàtica CAPA 2017, obres pintades per artistes residents a dos continents en trobades sorprenents en un repte que ja fa 26 anys que dura. CAPA 2017 és una petita exposició antològica comissariada per l’historiador d’art Patricio Alvarez Aragón per a l’Espai Sant Marc. Aquesta mostra agrupa una sèrie d’obres seleccionades d’entre els anys 2006 a 2016 que mostren l’ofici i investigació del seu fundador Freddy Flores Knistoff, el portuguès José Estevao, el nord-americà de Seattle James Burns, el xilè instal·lat a Wormerveer Jorge J. Herrara Fuentealba i el xilè instal·lat a Palma Patricio Alvarez Aragón.

‘Postals d’una vida’ / Exposició

Centre Melis Cursach (carrer del Centre, 9. Capdepera) / Fins al 28 d’agost

'Postals d'una vida'.

Presentació i exposició del fons fotogràfic de Gabriel Flaquer, constituït per un conjunt de negatius que el mateix Flaquer va realitzar com a fotògraf aficionat al llarg de la seva vida. És un fons de gran importància per la seva riquesa iconogràfica, la qual cosa el converteix en un testimoni visual de gran valor per al coneixement de la història del municipi gabellí. Gabriel Flaquer Terrasa va néixer a Capdepera l’any 1937 i des de petit ja va tenir la curolla de la fotografia. Son pare li va regalar la seva primera càmera als anys 50 i, des de llavors, la curiositat i l’afany de plasmar el que veia esdevingueren una de les seves passions.

‘Paraules de ciment’ / Exposició

Centre Internacional d’Art i Gravat d’Alaior (carrer de Baixamar, 54) / Fins al 27 d'agost

'Paraules de ciment'.

L’exposició itinerant de Llorenç Garrit ‘Paraules de ciment’ arriba a Alaior. Aquest projecte multidisciplinari inclou pintura, escultura, dansa i sobretot poesia. Llorenç Garrit ha creat 42 obres sobre 42 poetes que han escrit un haiku per a l’ocasió.

‘El dibuix contemporani, el mur i la llima’ / Exposició

Galeria MA ArteContemporáneo (carrer del Temple, 11 B. Palma) / Fins a l’1 de setembre

Cartell de l'exposició ‘El dibuix contemporani, el mur i la llima’.

“Què és dibuixar? Com s’aconsegueix? És l’acció d’obrir-se pas a través d’un invisible mur de ferro que pareix interposar-se entre allò que se sent i allò que es pot. Com travessar aquest mur?, ja que no serveix de res copejar-lo amb força. A parer meu, se l’ha de minar i travessar-lo lentament i pacient amb una llima”. (‘Cartes a Theo’, Van Gogh, 8 de setembre de 1888). A partir d’aquesta premissa, la galeria MA ha seleccionat tretze artistes que afronten el dibuix com a obra definitiva. Així, hi fan servir materials i metodologies diversos: alguns fan servir un fil com a línia; d’altres empren la barreta de carbó o usen els dits com a instrument per dibuixar.

‘El rito’ / Exposició

Galeria Horrach Moyà (carrer de Catalunya, 4. Palma) / Fins al 16 de setembre
‘El rito’.

La Galeria Horrach Moyà acull la fase inicial de l’obra ‘El rito’, un dibuix amb carbó de 10 metres de longitud per 1,50 d’alt, realitzat ‘in situ’ en una de les sales d’Horrach Moyà, que probablement és el dibuix més gros presentat mai en una galeria de les Illes. Aquesta obra és la peça central de la tercera proposta del cicle d’exposicions ‘Picutres de Girben’.

‘Jutipiris’ / Exposició

Museu Can Planes (carrer d’Antoni Maura, 6. Sa Pobla) / Fins al 15 d’agost
‘Jutipiris’.

Exposició de ceràmica de Jaume Poma esgrafiada damunt suport de fang, pintada amb òxids naturals i terra blanca. Aquesta exposició s'emmarca dins els actes de celebració dels 25 anys de la revista ‘Sa Plaça’.

‘AES+F: The Feast of Trimachio’ / Exposició

Aljub d’Es Baluard (plaça de la porta de Santa Catalina, 10. Palma) / Fins al 17 de setembre
‘AES+F: The Feast of Trimachio’.

Com cada estiu, Es Baluard convida un artista internacional a presentar un projecte temàtic a l’Aljub; així, després de l’artista suís Thomas Hirschhorn, el 2017, un any en què es centren en corrents i transformacions del fenomen del turisme, és el col·lectiu rus AES+F, format per Tatiana Arzamasova (1955), Lev Evzovich (1958), Evgeny Svyatsky (1957) i Vladimir Fridkes (1956), qui aproxima a Mallorca una de les seves obres més complexes, entre l’hiperrealisme i el fantàstic, entre allò seductor i allò crític: The Feast of Trimalchio.

‘Ephemeral. La retina de l’experiència’ / Exposició

Sa Nostra Sala (carrer Aragó, 17. Eivissa) / Fins al 18 d’agost
‘Ephemeral. La retina de l’experiència’.

‘Ephemeral’ és una obra conjunta de l'artista Suso33 en col·laboració amb el fotògraf Vitorino i el director d'art Javier Gómez, i que consisteix en una sèrie de 12 fotografies que retraten intervencions artístiques efímeres fetes a través de la llum en diversos punts de l'illa d'Eivissa. Així, els tres artistes han realitzat unes peces site-especific -és a dir, fetes específicament per a una localització en particular, de manera que la interrelació única amb l'espai del seu entorn sigui el que dona sentit a la instal·lació- en el qual s'utilitza la llum com una ferramenta per dibuixar diferents presències o absències. El resultat és una intervenció artística que retrata diversos espais illencs d'una bellesa molt particular, acompanyats d’una intervenció que, en el seu moment, va ser invisible a l'ull humà i efímera, però que van ser captades per la retina de la càmera i han pogut ser congelades en el temps.

‘Almon s’està com aquí. Menorca i el turisme 1911-2017’ / Exposició

Sala d'Exposicions del Claustre del Carme (claustre del Carme, 1r pis. Maó) / Fins al 28 d’agost
‘Almon s’està com aquí. Menorca i el turisme 1911-2017’.

El turisme actual és el resultat d’un procés de maduració de més d’un segle, durant el qual ha esdevingut un dels sectors més puixants de l’economia menorquina, fet que ja justificaria l’organització d’una exposició dedicada a aquesta activitat. Tanmateix, la interacció entre visitants i locals té multitud d’altres facetes, que aquesta mostra intenta explorar: cultural, social, històrica, arquitectònica, urbanística, paisatgística... Així mateix, s’hi veurà com el turisme, des dels seus orígens, fa un ús intensiu de la il·lustració i la fotografia per crear una imatge de l’illa, que s’ha anat transformant al llarg del temps. En definitiva, es vol mostrar com s’ha format i què significa el turisme per a Menorca.

‘Blind date’ / Exposició

CCA Andratx (carrer de l’Estanyera, 2) / Fins al 17 de setembre
'Blind date'.

Una cita a cegues és una trobada casual entre dues parts conjurada per una tercera part, que imagina com serà la unió d’aquelles dues i què podrà sorgir-ne. Això és el que han experimentat els artistes Troels Sandegård i Absalon Kirkeby, ja que no estaven familiaritzats amb les pràctiques de l’altre abans de trobar-se al CCA Andratx. La seva exposició, però, a diferència de la cita a cegues, que sol ser breu i interlocutòria, es concep més aviat com una convivència dins un mateix espai. Comparteixen una devoció comuna envers els seus propis mitjans, gairebé una obstinació per participar en els seus propis processos. La llum, l’aire, la forma i la reflexió assumeixen diferents rols en les múltiples capes de moments, dades, píxels, metalls i minerals, ja que les imatges i les escultures es converteixen en contenidores de la vida enregistrada. Hi ha una ressonància en la densitat d’informació emmagatzemada en els dos cossos de treball. Sandegård té un procés preestablert que ha de seguir i a través del qual sovint revela la presència de quelcom invisible, traduint-lo en quelcom físic. Per exemple, la respiració en un cub de llautó. El procés de Kirkeby captura les complexitats de l’automatització de l’observació, recopilant-les i transformant-les en una imatge. Mentre que Sandegård dona forma al buit, Kirkeby oculta i transforma allò present en estrats de realitats. D’aquesta manera comparteixen un enfocament reductiu i alhora acumulatiu.

‘Els tapissos flamencs de la Seu’ / Exposició

Catedral de Mallorca (Palma) / Fins al 12 d’agost
‘Els tapissos flamencs de la Seu’.

Es podran veure al temple quatre tapissos d’aquesta col·lecció del segon terç del segle XVI, que n’inclou un total de 12. Les quatre peces, que han estat restaurades a un taller de Madrid, s’ubiquen habitualment als murs de la Capella Reial. La inauguració inclourà la presència de la directora del taller, Pepa Garrido, de Madrid; el responsable de Patrimoni de la Seu, Gabriel Amengual, i el president del Capítol de la Seu, Joan Bauzà.

‘Miró mai vist’ / Exposició

Fundació Pilar i Joan Miró (c. de Saridakis, 29. Palma) / Fins al 28 de gener
‘Miró mai vist’ .

‘Miró mai vist’ commemora el 25è aniversari de l’obertura al públic de la Fundació Pilar i Joan Miró a Mallorca i, com la mateixa col·lecció, se centra en el darrer període de creació de l’artista a l’illa, des que s’hi instal·la el 1956 fins a la seva mort, el 1983. L’exposició reuneix una singular selecció d’obres mai exposades a la Fundació, algunes d’inèdites i fins i tot sense catalogar, que es mostren ara sota una perspectiva insòlita. Les 95 obres que s’hi exposen varen sortir del Taller Sert i Son Boter entre els anys 60 i 70, i passaren després a mans d’amics, institucions de renom i col·leccionistes privats; es dispersaren per llocs diversos. ‘Miró mai vist’ aconsegueix reunir aquestes peces úniques al lloc on varen ser concebudes, el territori de la fundació que Miró va fer possible, en un camí de tornada que celebra el regal de l’artista a la ciutat.

'Ciutat de vacances' / Exposició

Es Baluard (plaça de la Porta de Santa Catalina, 10. Palma) / Fins al 22 d'octubre
'Ciutat de vacances'.

El projecte 'Ciutat de vacances' és un treball en procés sobre turisme i està organitzat conjuntament per quatre institucions: Es Baluard (Palma), Arts Santa Mònica (Barcelona), Istituto Europeo di Design (IED Venècia) i Museo de Arte Contemporáneo de Alicante (MACA).

A l'exposició a Palma les produccions pròpies dialoguen amb altres artistes d'àmbit estatal i internacional. Paral·lelament l'exposició oferirà a llarg d'aquests mesos un seguit d'activitats, visites i conferències.

‘Pablo Picasso i Joan Miró, història d’una amistat’ / Exposició

Can Prunera (carrer de la Lluna, 86. Sóller) / Fins al 26 de novembre
Pablo Picasso i Joan Miró, història d’una amistat. ©Jacqueline Picasso

‘Pablo Picasso i Joan Miró, història d’una amistat’ consta de 52 obres, 30 de Picasso i 22 de Miró. A més, s’hi poden veure objectes personals, obra gràfica, cartes, ceràmiques i altres elements que posen en relleu la relació entre els dos artistes, fins i tot dibuixos fets en capses de mistos, felicitacions per part de Picasso a Miró pel naixement de cada un dels seus nets, o un vídeo inèdit de la relació que tenien. En aquest audiovisual es veu Picasso fent broma i disfressant Miró amb un posat molt més seriós, però que acull les bromes del malagueny.

‘Una expo més’ / Exposició

CaixaFòrum (plaça de Weyler, 3. Palma) / Fins al 27 d’agost
‘Una expo més’.

Exposició amb fotografies, dibuixos, llibres, còmics, cartells i fins i tot una pel·lícula, els autors dels quals es coneixen al final del recorregut. La cultura i les diferents expressions artístiques sempre s'han entès com una manera de mirar el món, de llegir-lo, interpretar-lo o criticar-lo. El compromís social ha estat una part inherent de l'art i, en molts casos, una potent raó de ser. Els artistes han fet servir les seves eines per donar a conèixer realitats desconegudes, injustícies i problemàtiques socials a través de l'art. Què passa, però, quan posam aquestes eines artístiques en mans de qui pateix aquestes desigualtats? Quin valor afegit pot tenir escoltar les veus en primera persona de col·lectius vulnerables per mitjà d'un procés creatiu? ‘Una expo més’ presenta diferents projectes artístics que pretenen mostrar com l'art pot contribuir a l'apoderament de persones en situació de vulnerabilitat. I ho fa donant-los veu, igualtat de condicions i oportunitats i visibilitat a través de la participació en un procés creatiu.

‘Apòcrifs. El Diocesà il·lustrat’ / Exposició

Museu Diocesà (carrer del Mirador, 5. Palma)
Una de les obres de la mostra 'Apòcrifs. El diocesà il·lustrat', aquesta de Margalida Vinyes sobre la crucificació.

El Clúster de Còmic i Nous Mèdia de Mallorca ha acceptat el repte del Museu Diocesà de Mallorca d'intervenir la seva col·lecció d'art religiós a través del llenguatge del còmic i la il·lustració. Dos llenguatges diferents, però no incompatibles. Existeixen connexions històriques de l'art religiós amb el llenguatge del còmic, com poden ser la Bíblia manuscrita de Sant Stephen Harding de principis del segle XII, un precursor sorprenent de les composicions de pàgina de còmic amb vinyetes; o els retaules amb vides de sants i episodis bíblics. El resultat és una sorprenent mostra en què d'una manera enginyosa, atrevida i sobretot, inesperada, se'ns fa veure amb nous ulls les principals obres de la col·lecció i que amb tota seguretat quedarà a partir d'ara a la memòria dels visitants.

‘Bennazar Palma’ / Exposició

Seu d’ARCA (carrer de Can Oliva, 10. Palma) / Fins al 10 de desembre
'Bennazar Palma'.

L'exposició ‘Bennazar Palma’ és un recorregut cronològic (1900-1933) per les obres més importants a la ciutat de Palma de l'arquitecte Gaspar Bennazar Moner (Palma, 1869 - Barcelona, 1933). La mostra es divideix en set panells diferents, en què es troben els textos i les il·lustracions realitzats per Liliana Boffi i les fotografies captades per Alejandro Maestro, i s’hi recullen les obres més importants de Bennazar a cada període: 1900-1905, Caixa d'Estalvis de Balears; 1906-1910, l'Escorxador; 1906-1915, edifici Triquet i Vil·la Schembri; 1915-1920, pont del Tren i d'en Moranta; 1921-1925, Can Tous; 1926-1930, Can Caubet, la Protectora i Coliseu Balear, i 1931-1933, cinema Born. A més, s’hi inclouen uns panells en què es conta breument la biografia de l'arquitecte i es recorden els edificis que han estat enderrocats, com ara el teatre Líric (1910-1968), l'Escola Graduada (1912-1972), el Pont del Tren (1910-2005) o Can Bibiloni (1928-2015). L'exposició es complementa amb dos plànols de Palma i dues maquetes de dos edificis de Bennazar realitzades pels alumnes de l'Escola d'Art i Superior de Disseny de les Illes Balears: Olis Balle o Magatzem de Can Segura (edifici situat al carrer de Sant Miquel i esbucat l'any 1998) i el Coliseu Balear.

‘Toni Catany: d’anar i tornar’ / Exposició

Casal Solleric (passeig del Born, 27. Palma) / Fins al 20 d’agost
L'exposició 'Toni Catany. D’anar i tornar' al Casal Solleric.

Precisament d'anada i tornada, de va i ve, de dintre i de fora, d'aquí i d'allà, és el fil conductor de la mostra que arriba a Palma després de ser exposada a Barcelona i Madrid. Des de la primera fotografia, la de l'infant eivissenc de 1967, fins a les mirades fortuïtes, les natures mortes –característiques de Catany–, les diferents tècniques que emprava i la tasca en la producció de llibres de fotografia, amb més de 20 exemplars, són presents a l'exposició. L'artista fou un gran col·leccionista: d'estores, de pedaços, teles que la seva família emprava per tomar ametlles, textures, cossiols, flors. L'obsessió de Toni Catany per la fotografia única és contínuament present en aquesta mostra, on també es pot veure el documental que en va fer el 2015 La Perifèrica, 'El temps i les coses'.

‘Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)’ / Exposició

Museu de Menorca (pla del Monestir. Maó) / Fins al 21 de gener de 2018
'Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)'.

El pintor menorquí Pasqual Calbó i Caldés morí el 12 d'abril de 1817 a la casa de s'Arravaleta número 29 de Maó, la mateixa on va néixer 64 anys abans. El Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Menorca han declarat el 2017 Any Pasqual Calbó per commemorar el bicentenari de la seva mort. El Museu de Menorca s’adhereix a aquesta celebració i presenta l'exposició ‘Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)’, que vol ser la major exposició monogràfica que s'ha fet mai sobre aquest gran pintor il·lustrat, amb quaranta-cinc obres que segueixen un discurs marcat per la seva biografia. L'exposició recopila la seva experiència com a pintor a la cort de Viena, el seu retorn a Menorca, la seva estada a Cuba i Santo Domingo i el seu retorn definitiu a l'illa. A més, s’hi tracta d'una manera molt exhaustiva les seves ‘Obres didàctiques’, un autèntic curs matemàtic adreçat als joves menestrals menorquins que es podrà veure per primera vegada després de la seva restauració.

stats