Els residus d'Eivissa es descarregaran als molls comercials de Palma i Alcúdia
Els residus eivissencs es descarregaran als molls comercials mentre el Govern prepara el marc legal per traslladar fins a 30.000 tones de fems a Son Reus
PalmaEls residus d’Eivissa que es traslladaran a Mallorca arribaran als ports de Palma i Alcúdia i es descarregaran "als mateixos molls que les mercaderies comercials", segons ha assegurat el director de l'Autoritat Portuària de les Balears (APB), Antoni Ginard, a l'ARA Balears. L’APB assegura que les instal·lacions poden assumir l’operació, mentre que el Govern prepara el marc legal per enviar fins a 30.000 tones de fems a Son Reus.
L'organisme públic vol garantir la continuïtat i la bona convivència de l’operació amb la resta d’activitats portuàries, com el turisme i el transport de passatgers que “tenen una importància capital” a les instal·lacions. L’APB gestiona prop de 18 milions de tones de mercaderies a l'any, per la qual cosa el director considera que aquests dos ports poden assumir el trasllat de 30.000 tones de residus eivissencs, xifra de residus que ha d'arribar a Son Reus fins al maig del 2026, segons les previsions que va fer el Govern. “Movem més de 18 milions de tones de mercaderies a l'any. Això no és un problema”, diu.
L’APB estudia transportar els residus fins a Alcúdia perquè hi ha navilieres que “han fet ofertes” per gestionar els fems en aquestes instal·lacions i que “podrien fer el servei”, exposa Ginard. En aquesta línia, afegeix que l’APB “està amb coordinació amb el Consell d’Eivissa per facilitar-ne les instal·lacions”. En el cas que els residus arribassin a Alcúdia desembarcarien al moll comercial i si es traslladassin a Palma anirien al dic de l’Oest, el moll de Ponent o els molls comercials, segons preveu el pla mestre d’integració port-ciutat del port de Palma de l’APB.
Tot i això, aclareix que encara no saben si transportaran els residus en camions o contenidors ni tampoc quina companyia ho farà. Un concurs determinarà l’empresa que se’n farà càrrec. Tot i que encara no se sap com ni on es farà el trasllat, Ginard assegura que l’APB controlarà “que es compleixin les garanties mediambientals”.
Com es farà la importació de residus és una qüestió que ha cobrat força després que el Govern hagi aprovat el decret que “crea l’eina jurídica que la possibilita”, segons va dir el vicepresident primer del Govern i conseller d’Economia, Antoni Costa, en una roda de premsa. L’Executiu va aprovar recentment el nou Decret de projectes estratègics després d’haver aconseguit un pacte amb Vox amb “lleus modificacions”, a parer de Costa, respecte de l’original.
L’extrema dreta va deixar caure al Parlament el Decret llei de mesures urgents per accelerar projectes estratègics. La norma modificava la llei de residus i eliminava obstacles per al seu trasllat entre illes. Per això, no s'ha posat en marxa ni la prova pilot que havia de començar a l’octubre d’enguany. Entre aquest mes i el maig de 2026 l’Executiu espera que arribin a Son Reus 30.000 tones de residus eivissencs, mentre que entre el maig del 2026 i el del 2027 es calcula que seran aproximadament 60.000 tones.